Vänja gamla katter vid hund?
Skulle så jättegärna skaffa hund, men bor hos mina föräldrar och vi har redan 2 katter. Under en period när jag inte bodde hemma så provade mina föräldrar på att ha en hund på prov, och det varade bara i 2 dagar eftersom katterna tydligen gömde sig under soffan och gallskrek så fort hunden kom i närheten. De har sagt att den hunden hade kattvana och inte brydde sig om katterna, så inte så att den var på katterna eller så.
Båda två säger att man inte kan vänja så pass gamla katter (15+ båda två) vid en hund, men jag tycker två dagar verkar väldigt kort tid för att veta det? Hur lång tid brukar det vanligtvis ta? eller är det så som dom säger att man faktiskt inte kan skaffa en hund om man har gamla katter?
Jag bor inte i samma hus som resten av familjen utan i en större stuga på tomten, tror ni att jag i början skulle kunna ha ev hund ute hos mig och ta in den i stora huset i korta stunder och sakta vänja vid? Och ta in hundens saker vartefter så kattern får vänja sig långsammare och inte att det helt plötsligt springer omkring en hund på "deras" revir 24/7? Eller vore det dumt? Skulle katterna reagera likadant på en valp som på en vuxen hund eller en unghund, eller skulle de känna skillnad på att det var en "bebis" och inte bli lika rädda? Vi har haft båda katterna hela deras liv, och ingen av dem har haft något hända med en hund som skulle ge dom anledning att vara rädda.
Att skaffa hund är något jag verkligen vill, min livssituation just nu är verkligen skit rent ut sagt. Iom med att jag har Asperger syndrom så har jag inget jobb och har väldigt vårt med sociala kontakter, och jag bor väldigt isolerat så jag träffar i stort sett aldrig nån förutom mina föräldrar och min bror, och det endast vid måltider, vi gör ingenting tillsammans. Så kort sagt så blir det otroligt ensamt, jag sitter ute i min stuga hel dagarna helt ensam vid datorn, prata inte med någon och går aldrig någonstans, och jag tror att en hund skulle hjälpa mycket med det, men båda mina föräldar säger att på grund av katterna så går inte det.
Är det helt hopplöst? Ber om ursäkt för långt och babbligt inlägg
Visst går det oftast att vänja djur vid diverse saker/andra djur, frågan är hur lång tid det tar. Med tanke på att båda katterna är 15+ och antagligen aldrig tidigare (vad jag förstod av texten) träffat på en hund förutom denna ni hade i två dagar så skulle jag tro att det kommer ta en lång tid, däremot tror jag du ska fråga dig själv - Är det värt att utsätta så pass gamla katter vid en sådan stressartad situation?
Stress är jätte jobbigt att bli utsatt för vare sig man är människa, djur eller har för ålder. Men ju äldre man blir, desto jobbigare och hårdare tar det att bli utsatt för stress.
Jag hade väntat med att skaffa hund med hänsyn till katterna, i och med stress ökar ju också blodtrycket och vissa kanske får lindrig stress men med tanke på hur dina katter reagerade till den där hunden så tror jag inte att de har en lindrigare stress och blodtrycket kommer ju därefter.
Även om de här sakerna du pratar om att flytta in, kan lindra stressen lite så är det ingen garanti och katterna kan bli stressade och oroliga bara över lukten i sämsta fall.
Sen beror det också på vad för ras och ålder hunden har, vissa raser luktar mer än andra och åldern säger sig självt - en valp är ju väldigt på medan en äldre kan ta det lugnare, förutsatt att den är kattvan.
Du kan inte vänta med att skaffa hund tills att katterna vandrat vidare?
Möjlighet att flytta hemifrån helt och därigenom skaffa hund?
-.::Mvh Evve::.- Medarbetare på Kanin.Ifokus
----------------------------------------------------
Hoppas på det bästa, var beredd på det värsta!
----------------------------------------------------
www.evveesbjornsson.blogg.se <--- Min blogg

Om du har hunden i din stuga och katterna bor i huset ser jag inga problem. Hunden måste ju inte följa med dig dit om du bara går dit för att äta eller andra kortvariga grejer. Du kanske kommer att vara ute mycket med hunden dessutom och då är den inte heller nära katterna.
Skynda långsamt så går det fortare.
#1 katterna har träffat på hundar förut, men har aldrig haft den reaktionen som mina föräldrar beskriver, bara att de hållt sig för sig själva, fräst till nån gång om hunden varit framme när folk med hund hälsar på och sådär. Och det de gjorde den gången så tog de med sig hunden in och lät den gå lös i huset, inegn tillvänjning direkt. Den hunden var i ungefär schäfer storlek har de sagt, vet inte om en större hund kan vara otäckare än en mindre för en katt. Möjlighet att flytta hemifrån finns inte, att få tag på lägenhet överhuvudtaget där jag bor är svårt, att få tag i en där de tillåter husdjur ännu svårare.
#2 Iom att vi bor på landet med stor tomt och en del mark så skulle jag vara mycket ute, gå i skogen en hel del. Katterna vi har är utekatter som kommer och går som de vill, så en del kontakt skulle det ju bli oavsett, men inte på så sätt att de skulle bli trängda. Inomhus så har de en hel våning där hunden inte kan ta sig, och de ligger även mycket inne hos min bror som oftast har dörren stängd.
Eftersom ni inte bor i samma hus så tycker jag att det inte borde vara några problem att skaffa hund, du får väl bara se till så att den inte e lös i trädgården när katterna e där så att dom kan känna att dom kan gå ut i trygghet :)
#4 Eftersom katterna är ute väldigt mycket så skulle det inte gå att alltid ha hunden inne när de är ute, men eftersom tomten och tillhörande mark är så pass stor så skulle de bara se varandra på håll, man kan lätt vara en 100-150m ifrån varandra hela tiden. Skulle inte behöva vara i närheten av varandra mer än så. Iom med att jag antagligen skulle skaffa en valp så skulle den ju inte få springa lös på tomten precis direkt innan man tränat så pass att man ha den lös utan att den springer iväg, kommer när man ropar och sådär, så även där skulle man kanske kunna vänja vid katterna att se hunden på håll först när jag har den kopplad.
Saker som denna kan ju stressa katter o de kan börja kissa inne tex. Bara så du är medveten om det. Gammla människor tycker heller inte om förändringar o en del faller faktiskt ifrån pga det(indirekt).
#6 Våra katter är både inne och utekatter, både går på lådan och ute, men jag förstår hur du menar. Undrar mest om det finns någon möjlighet över huvud taget om man skulle test på ett annat sätt. Vill så klart inte att katterna ska fara illa, men samtidigt tycker jag det är dumt att anta att bara för att ett sätt inte funkat så skulle inget annat sätt någonsin fungera heller :/