Hur gammal är Saga?
Hej!
Den 16/9 fick min pojkvän hem en liten kattjej som hade blivit utslängd av sina förra ägare. Hon hade varit utomhus i några dygn i ett bostadsområde, och hennes kullsyskon hade blivit inplockade av andra snälla själar.
Det vi inte har någon aning om är hur gammal hon är. Jag har gissat på runt 10 veckor när hon kom till oss, men min pojkvän sa till mig idag att han tror att hon bara var runt 6-7 veckor när hon kom.
Hon är rumsren och kan äta vanlig kattmat för kattungar. Men hon är på vissa saker ganska klumpig, som när hon ska hoppa upp på höga höjder (sängkanten, upp i knät eller sådär), ibland när hon busar så hoppar hon omkring som hon inte riktigt vet vart hon har alla delar av kroppen. Hon är också väldigt gosig, men innan hon kan slappna av och somna helt så snuttar hon, samt trampar som kattungar brukar göra när dom diar. Vad tror ni?
Det jag undrar är som sagt hur gammal hon kan vara. Jag har läst att man kan se det på tänderna hos en katt, men vi ska inte till vetrinären med henne förns om någon vecka.
Hur gammal tror ni att hon är?
Det är jättesvårt att säga. Katter lär sig väldigt tidigt att gå på lådan och äta vanlig mat och snutta och mjölktrampa kan katter göra även i vuxen ålder. Vikten kan dock vara en bra ledtråd ifall man utgår ifrån normal tillväxt. Har du någon hushållsvåg så att du kan väga henne?
Sajtvärd Katter iFokus
#1: Hon vägde 1.5 kilo. :)
Då skulle jag gissa på 12-16 veckor gammal.
#3 Med tanke på att hon dessutom inte verkar ha blivit så bra omhändertagen innan ni tog hand om henne kan hon dessutom väga lite i underkant med tanke på åldern. Här är en viktkurva du kan jämföra med:
http://migrated.ifokus.se/uploads/b77/b7724c2ed36e548ce1796ac31c55af29/kittengrowthchart-pdf.pdf
Sajtvärd Katter iFokus
#5 Kanske det, men hon är ändå ganska liten kroppsmässigt, ser inte ut att vara så mycket äldre än 12-14 veckor isf.

Jag adopterade bort två kattungar igår, kullsyskon, 15 veckor gamla. Hanen är STOR (tassarna lika stora som mina vuxna hankatters) och väger 2 kg. En klumpig och ganska långsam kattunge, kommer knappt upp på sängen utan att dra tag med klorna. Honan är liten liksom sin mor, väger 1,5 kg, ser ut att vara ca 12-13 veckor. Smal och smidig, hoppade ca 70 cm rakt upp redan som 6 veckor gammal.
Så det är otroligt olika kattungar emellan och mycket svårt att sätta en hyfsat exakt ålder. Det är svårare ju äldre katten blir.
Har du fler bilder på henne?
Vi var till vetrinären med henne. Denne sa att hon var omkring 12 veckor då, så nu är den lilla krabaten 13 veckor med andra ord. :)