Transportbur för två katter
Någon som har något bra förslag på bur/väska man kan ha två katter i? Gärna som är lätt att bära också.. Berätta gärna hur ni gör när ni är ute och åker med två katter! Katterna väger nästan 10 kg totalt.
Mitt råd är, att du har två mindre burar, en för varje katt. För det kommer onekligen bli problem med att sätta in katt nr 2 i buren utan att katt nr 1 fösöker gå ut. Sen med risk för att vara tjatig, Spännband, spännband runt buren och vid gallret! Hur många katter har inte rymt, för att de lekt Houdini eller så har buren inte hållit måttet. se följande bilder, då är du säker…
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....
nästa
och som sagt, tänk på, att det är bra mycket lättare att bära 5 kg i varje hand, än att bära 10 kg i en. prova själv får du se med något annat i de viktklasserna.
Dessutom, om oturen skulle vara framme, så är det väl bättre om bara en katt rymmer, än om två gör det. Jag målar upp det värsta, alltså.
Nota bene, mina burar är hela och fina, men jag vill vara helsäker…
tack för tipset men jag vill försöka ha dom i samma om möjligt då de trivs bäst så och har åkt så hela livet utan problem, de skulle knappast våga rymma och är inte stökiga i buren.
#5 även vänner kan bli ovänner i en gemensam bur. Blir den ena skrämd kan den hoppa på nr 2 och det blir värsta fighten.
den risken är jag beredd och ta isf, de har varit vänner hela livet och har aldrig bråkat och reagerar inte så när de blir rädda. när de blir rädda lägger de sig i en boll tillsammans.

Bär jag två katter så tar jag också en i varje hand, blir alldeles för tungt annars.
Men har det gällt yngre kattungar som behöver trygghet av varandra har jag haft dem i en stor Atlas 40 med hjul. Då kan jag dra den, slipper alltså bära den, och katterna kan åka tillsammans.
Ah hjul kan ju vara bra! Men då blir det rätt skitigt i bilen å andra sidan.. Jag åker mest bara bil till/från kattvakt eller bil till/från vet.
Hur gör du om du ska med dom på typ semester och åker tåg, då kan du ju inte rulla väskan med nån hand för båda är upptagna?

#9 Jättelätt att lägga en pressenning i bilen. Om man nu har bil.
Jag fattade dock inte andra frågan. Även om jag nu inte åker på semester med mina katter, vare sig med tåg eller på annat sätt. Varför skulle jag inte kunna dra en kärra för båda händerna är upptagna?
Jag tror jag tappade nånstans på vägen.
haha jamen då har man väl en väska (jag har oftast en rullväska när jag åker bort), har man två burar har man ju ingen hand att dra väskan i!
Vi kör med denna fina mycket dugliga kopia:

Länk till buren för 299 kr Rusta:
http://www.rusta.se/djurtransport_hopvikbar_shn_g_p78601157.html
Vi har orginalet dessutom som är i princip identisk, ibland har vi använt båda samtidigt. Låt mig förklara. Vi sätter burarna i baksätet och öppnar sedan mellan burarna så katterna kan gå emellan de två stora burarna. en liten resekattlåda i den ena. Sen har vi band som ser till att hålla ihop burarna på plats mot varandra (dock passar dom in perfekt i baksättet på vår prius så det behövs egentligen inte). Det är svårt med bilbältet runt dessa stora burar tyvärr, dock kör vi med att hänga upp axelbandet runt nackstödet och på så vis klarar burarna att hållas på plats även vid hastiga kraftiga inbromsningar. Dock är det naturligtvis inte krocksäkert, men det finns inget generellt krocktest för kattburar tyvärr.
/Fridaybrew

#11 Jaha, du menar så. Åker jag bort med djur så har jag ryggsäck:)
Jag kan nog betrakta mig och mina två gossar som veteraner när det gäller att resa. De senaste 12 åren har vi rest Skåne-Norrland t.o.r ca 2 ggr per år. Vi reser med tåg och det jobbigaste är transportsträckan till tåget eftersom jag inte alltid får skjuts och bytet på centralen. Jag har testat olika varianter; 2 burar och ryggsäck, en större bur och resväska, större bur på rullvagn och resväska. Katterna är som tur inte några tungviktare och älskar varandra så de senaste åren har jag valt en större Atlasbur utan hjul och resväska. Dagen efter så känns det dock i armarna. (Har ofta mkt bagage också)
Eftersom katterna rest sedan de var små är de mycket vana och lugna. Buren är deras trygghet och direkt vid ankomst är de som vanligt. När jag ett tag bodde i den allra nordligaste delen av vårt land flög vi några gånger men det tyckte katterna inte alls om. Nu börjar jag tänka på deras ålder och det är främsta orsaken till att jag nog flyttar söderut igen. Kan varken tänka mig att resa långt med gamlingar eller en sommar utanför Österlen.
Det Hawknestgrove säger om bursäkerhet är superviktigt.
Ja, jag förordar en katt i varje bur. eftersom du åker bil, så kan du ställa gallerdörrarna mog varandra tätt, så känner de ändå samhörighet. OCh att fästa burar i säkerhetsbältet är värdelöst. Kolla på filmerna på Youtube så får ni se. Ska man tänka på krocksäkerheten, så får man i så fall investera i en sån där stor krocksäker metallbur för hund i en kombi,det är det enda som är säkert.
OCh just det där med rymning är något underligt, som man tror AAAAALdriiiig ska hända en själv. Pytt pytt. Hämtade upp en kattkille i Göteborg för ett par år sen i min förra bur. Den var ny och fin. Tänkte, att jag behöver inget som säkrar, 1,5 timme i bil sen är vi framme. Oj vad jag bedrog mig. kissen hittade en liten, liten spricka i buren, som jag inte sett, och tydligen fått när jag halkade omkull med buren på gårdsplanen och lyckades via den bända till sig luckan inåt. Kul kul på motorvägen…. JAg fick snabbbt söka mig till närmaste avfart och tack och lov, så har jag alltid ett rejält nystan med vanligt balsnöre i bilen. Det blev min räddning. Tänk om kissen hade sett denna spricka vid Göteborgs Central, när jag bytte bur med akuthemmet… Givetvis så kasserades den buren sen.
Men kan aldrig vara nog försiktig, för ingen kedja är starkare än den svagaste länken. Trots det, så får man ideligen höra om katter som smitit ut under transport. OCh, som sagt en katt/en bur. Sen är jag inte så begeistrad i lösningen hjul på boxen. Tänk på att ljudet fortplantar sig i plasten och katten befinner sig på marknivå och blir sk*trädd och panikslagen.
Den fattar ju inte vad ljudet kommer irån och får ju bara en tanke, fly.
Ja det tänkte jag inte på det där m hjulen, stryker den iden direkt! Fast jag har inte tappat nån bur å de går inte ur buren om de inte är på en lugn plats. Blir de rädda är det jag eller buren sim gäller, så nån rymning är jag inte orolig över. Ang säkerhetsbälte så har man väl det så att buren ska vara stilla vid inbromsningar, inte som krockskydd.
Man ska aldrig säga aldrig. OCh för att buren inte ska åka omkring i baksätet, så är i så fall en hoprullad filt elelr kudde bättre. Säkerhetsbältet kan till och med göra saken värre vid en kollision och bryta sönder buren. JAg har för mig att det var här inne, som någon hade plockat fram en film, jag hittar bara filmer med krocksäkra hundburar, inte de där burarna formligen smulas sönder.
Mina katter harr faktiskt mindre plastburar då vi färdas "kortare sträckor" i bil dvs under 4 timmar. En medelstor plastbur kan vi ej ha av samma modell då de finns en lucke i taket ett sk "klappa katten-hål"..mina katter trycker upp denna lucka med lätthet trots om jag tejpat för luckan..sen är de lös i bilen :P Kanavas-burarna måste säkras med säkerhetsnål i flärpen till kedjan för katterna vet hur man öppnar
underskatta aldrig katternas förmåga att leka houndini :P
Vet att det var längesedan men tänkte att istället för att starta en ny tråd i samma ämne så skriver jag här. Reser ca två gånger i månaden med mina två katter (en tur-och retur resa alltså). Vi åker tåg och buss ca 4 timmar och just nu har de en billighetstransport från öob som de får ha tills jag hittar en lämpling transport.
Har kikat på den på rusta inlägg #12 och den verkar okej då jag går så pass långt och länge att jag behöver antingen axelrem eller hjul. Men är rädd att katterna fryser till vinter då den är väldigt öppen? Räcker det med filtar för att hålla dem varma?
Sen hittade jag denna
http://www.zooplus.dk/shop/kat/kattetransport/baeretaske/318350#more
och den var ju perfekt FÖRUTOM att den har inga lagliga mått och blir kanske aningen liten för två missar på 4 respektiv 5 kg.
Jag vill slå en röst för Sturdibag Extra Large.
http://www.supercat.se/ute-pa-tur/sturdibags/sturdibag-extra-large.html
Använder själv en Sturdibag Large till mina 2 herrar och den funkar jättebra! Superstabil, axelrem, lätt att packa ihop efter resan och har många bra funktioner! 
"Detta är även en in-cabin väska godkänd för flyg i USA, men kolla alltid med ditt flygbolag om väskan håller rätt mått innan du tar med den på flyget! Observera måtten på bottenplattan på denna storlek och kolla med ditt flygbolag om du ska flyga inrikes i Sverige."
S*KungsgardenCats Origin of Zakouma
S*KungsgardenCats Qiss Me Prince Milo
Jag kör också Sturdibag till mina katter.
Dom är så tajta och trivs bättre två i samma bur när man åker (:
Uppfödare av Radoll & Kurilean Bobtail Långhår.
http://piecesofarts.blogg.se
Den från rusta har bekväm ställbar axelrem, har haft två katter i buren och gått med (dock bara 500 m men det går iaf) Katterna väger 13 kg tillsammans så den klarar av rätt mycket. Det jag gillar är att katternuppskattar transportburen hemma då den alltid står framme. Två st ovanpå varandra så ibland är det som en kattskyskrapa med massa katter 2 i den längst ner en i mitten o en ovanpå.
1000 kr för sturdy bag ja då skulle jag köpa 3 st rusta transportburar och typ då få en härlig kattskyskrapa hemma istället.
Sturdibag är ju tokigt överpris med tanke på vad man får för 300 på annat håll. Den Trolley transport som du länkade ser bra ut och verkar praktiskt bara en hake tycker jag den är lite liten för att ha två katter i. Den Shnug från rusta är då bättre utrymme för katterna men den är tyvärr också en rätt stor bur för ta på tåg.
/Fridaybrew
#22 Ja jag har varit inne på rusta och kikatpå den, köpte den dock inte vid det tillfället just för att den är så öppen och jag är rädd att katterna ska frysa till vintern. När de tuggade sig igenom ÖoB buren så gick jag dock in för att köpa den på rusta men då var hela djursortimentet borta.
Ja det är just det att den är aningen liten men samtidigt så kanske de är tryggare i en mindre. Spencer är så trygg i sigsjälv att han kvittar det men tänkte på Stella som inte är riktigt lika säker som Spencer (även där kan ju öppenheten i den från rusta kanske utgöra ett problem).
Menmen just nu lutar det ändå åt den på rusta just pga att jag är osäker på storleken på Trolley-transporten.
Hur ser den från Rusta ut?
Alltså man kan ju inreda buren med lite filtar som man hänger upp inne i buren, själv så använder jag sån där solskydd till bilen som man fick gratis med tror det var marabou nu senast och den passar perfekt på kortsidan utan öppning, ett par såna på långsidorna så skyddar det lite extra eller så kör man hängande filtar. MAn kan ju sätta in egna öljetter om man känner för det så man kan spänna upp filtarna. Det är ju det som är bra man kan fixa och leka med transportburen och går det åt pipsvängen så är det inte så mycket pengar det rör sig om, så då köper man en till och börjar om =) lol
Blir det för tungt så har man fortfarande råd med en kärra eller likannde för 300 kr och fortfarande spara 300 kr jämfört med sturdyalternativet. o då kan man även ha sitt bagage på kärran/pirran. Glöm inte isf transportband för att det ska bli stadigt.
/Fridaybrew
#24 finns länk i inlägg #12 
http://www.supercat.se/ute-pa-tur/ryggsackar-och-trolleys/trolley-nylon-stor.html
Den här har jag den är jätte bra och går på hjul. stor och rymlig för två katter :)
kostar en del men klart värt det :)
#25 Sturdi är dock kvalité och lägger du dom pengarna så behöver du knappast köpa en ny inom de närmsta åren…
Har vänner som har den från rusta och den ser katastrof ut efter bara 1-2 år av användande…
S*KungsgardenCats Origin of Zakouma
S*KungsgardenCats Qiss Me Prince Milo
#27 den ser perfekt ut men ligger långt utanför min kattbursbudget, får se, klarar dem att inte tugga sönder den jag har nu så kanske jag kan få lite pengar till jul
Hur lätthanterlig är den? Dvs fungerar den bra att ha på fullsatta bussar, tåg m.m.?
Länken i #12 fungerar inte för mig iaf, är också nyfiken på hur Rusta buren ser ut. :)
Den jag länkade till i #19 är ute ur spelet i alla fall, såg nu att den var upp till 8 kg, mina väger 9 sammanlagt och Spencer växer fortfarande.
Vet inte varför den inte fungerar, jag var inne på rustas hemsida innan idag och då fungerade det men försökte gå in igen för någon timme sedan och då ville det inte, de har nog något fel på hemsidan just nu.
#27 Ser jättesmidig ut! (:
#30 ja den fungerar utmärkt :) jag har inte bil så jag åker kommunalt till veterinären för vaccination med mina båda som väger ca 9-10 kg tillsammans och det fungerar hur bra som helst. Den går att vika ihop och ha i källaren el i något skåp så man slipper ha den framme konstant.
Jag lät den vara framme ett tag precis när jag köpt den så kissarna fick bekanta sig med den och då blev den inte läskig när jag skulle använda den första gången. gillar också att det är småhål så att katterna kan se ut :)
Jag vet att den är dyr men jag är mycket nöjd.
Våran första från rusta är 4 år gammal och har funkat för 3 kattkullar plus omplaceringkatter plus dom 5 vi har =) och dom är framme jämt så dom använts varje dag. De klarar det utmärkt. Vet inte hur andra har använt sin men katmmamm plus 6 kattungar för veterinärkoll chip och vaccinering var inga problem i en sån bur från rusta och anledningen till att vi har två är för att vi har så många katter 5 st. Samt att de passar ihop i baksätet så man får en superstor bur ihopsatt.
Länken i #12 funkar fortfarande men här är en uppdaterad:
http://www.rusta.se/djurtransport-hopvikbar-shn-g-p78601157.aspx
/Fridaybrew
Tack för bilder! Jag fortsätter dock på sturdibag och har nu beställt min andra. Jag har en hårdplastbur och en annan i tyg innan, förutom en sturdibag large. Nu beställde jag en small eftersom jag ska flyga hem en katt snart igen. Sturdi är verkligen min typ av väska. Så lätt att tvätta om någon skulle kissa i den