Angående vaktande av leksaker
Hejsan kära kattvänner!
Har lite frågor jag skulle vilja ha tips och råd om…
Det är så att jag har 2 små killar på 16 respektive 15 veckor, båda bengaler och som verkar trivas bra ihop (sover, tvättar och leker ihop osv)
Mina frågor jag har är:
1: När jag leker med dom, exempelvis med en vippa, så kan den yngste ta tag i den och börja morra, samma sak gäller om jag kastar iväg en leksaksmus eller något, han tar den, springer iväg och morrar åt ALLT och ALLA som kommer i närheten… Detta gör ju att den äldre katten gärna tar avstånd eller ger upp leken efter ett tag… Hur kan jag göra??
2: Som sagt, den yngre morrar och försvarar "sina" leksaker, han kan bli väldigt grinig om man tar den ifrån honom, vilket jag vill kunna göra utifall han stoppar något olägligt i munnen en vacker dag……. Tips på hur man kan "träna" bort det?
3: Vad finns det för bra ställen man kan ta katter till för att ta bort nervösitet? Det är så att vi börjat med kattutställning och den ena av dom reagerade väldigt nervöst och tyckte inte alls det var okej, därför vill jag ta med dom i olika miljöer där djur är tillåtna… Tips tack!
Tack på förhand!
S*KungsgardenCats Origin of Zakouma
S*KungsgardenCats Qiss Me Prince Milo
Med hundvalpar så tränar man ju o tar bort maten o leksaker ibland ,borde väl gälla katter också.
Ang att åka o träna katter vill jag också ha tips. En utställning är ju maxad liksom ,kan ju inte bli värre. Mina tips är att fråga kompisar/släkt utan katter om du får komma dit (plocka ner ur fönstren) o passa dem så de ej gör något hyss för då får du ej komma dit mer, hehe.
Jag har tyvärr mest kattkompisar så går ju inte men brukar vara hos mina föräldrar o om en djuraffär har någon dag då de vill ha katter i affären o folk får komma o titta, typ kattens dag här snart.
Fler tips tack!
Jag har försökt göra lite som hundträning, men tror faktiskt bara det stissar upp honom till att vakta ännu mera, dvs om jag tar den så har han ju "anledning" att vakta den…. Så jag testa istället att röra runt munnen, huvudet osv… Klappa sakta osv, för att få honom att fatta att jag inte ville ha saken, utan att han kan koppla av… Får kombinera att ta och klappa tror jag, om inte andra har fler tips 
putt