Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 1368 ggr
[Amazona]
0

Rangordning - nykastrerad katthona

Har omhändertagit en utsvulten och hemlös katt som är 6 år. Hon blev kastrerad för en vecka sedan. Hon var dräktig men fostren togs bort vid kastraktionen.

Vi har två honor hemma. De är 2.5 år gamla. De är kastrerade.

Vi har provat att presentera hittekatten för våra honor men det slutade lite väl våldsamt. Hittekatten attackerade dem och nu är de väldigt rädda.

Vi har haft hittekatten i ett eget rum med nätdörr tidigare. Vi ville vänta med presentationen tills hon var vaccinerad och kastrerad. De har sett varandra genom dörren i flera veckor. Kanske har vi ändå haft för bråttom med introduktionen.

Nu till mina frågor.

Är en hona som har varit dräktig (kanske fått flera kullar tidigare) och äldre än de andra automatiskt högst i rang? Eller kommer kastreringen så småningom att göra henne till en like?

Hur lång tid tar det för kastreringen att ge effekt? Säkert mycket olika men det vore roligt att läsa era erfarenheter. Hon studsar fortfarande upp rumpan när vi klappar henne. Dock lägger hon inte svansen åt sidan som innan kastreringen.

Har ni tips och erfarenheter ni vill dela med er av att ta hem en äldre katt till yngre vuxna av samma kön så vore jag tacksam.

Annso_
0

Jag kan ingenting om det andra men angående att hon fortfarande lyfter rumpan vid beröring kommer hon nog alltid fortsätta med :)
Min kastrerade hona lyfter alltid på rumpan och trycker upp den i ansiktet på våran lilla hund (det gjorde hon inte innan)
Så våran katt uppträder nästan alltid som pilsk på det sättet, förutom att hon inte lägger svansen på sne som du säger :)

Ville bara säga det så ni inte går o väntar på att det kanske försvinner

[Amazona]
0

Tack Annso_ då vet jag att det inte är det tecknet jag ska vänta på i alla fall.