Hur ska jag tänka?
Jag känner mig helt slut. Mina katter är väldigt olika. Baloo har inget behov av att vara ute, han ser det mer som en bonus och vill hellre ligga i sängen med oss. Tusse däremot har maaassa energi och det hjälper inte att vara ute med honom (sele) länge för han vill ut igen när vi kommer in. Jag leker med dem och lägger mycket tid. De har även en innätad balkong. Stackars Tusse går omkring och jamar hela tiden. Vill inte att han ska vara olycklig. Jag kan inte släppa ut honom där vi bor nu och vill bygga rastgård till våren men jag vet inte om det är aktuellt för vi bor i hyrt hus. Enda lösningen jag kan gå med på är att ge min älskade Tusse till mamma och pappa(har inte ens frågat än) tillfälligt tills jag förhoppningsvis kan flytta till en gård. Problemen som kommer med det är isf att Baloo blir ensam och samma situation kan hända igen när han får en ny kompis, ger jag tillfälligt bort Tusse så kan jag troligtvis inte ta in honom igen då han fått smak på utelivet.. Vill egentligen inte ha katt ute pga farorna men jag vill heller inte ha en olyklik kisse.. alla katter passar helt enkelt inte att vara inne… Min sambo gillar inte T längre för att han håller på så mycket och det skapar ju med slitningar. Jag vill inte välja partner före djur men jag vill göra det bästa för både oss och Tusse…
Han är självklar kastrerad,märkt och vaccinerad. OM han flyttar till mamma och pappa så kommer jag att stå som ägare,betala allt och ha samma försäkring på honom.
Tänker jag rätt eller hade ni gjort annat?
Känner igen det där med jamandet! Vår ena katt höll på som en toking en sommar för en tre år sen! Jag gick ut varje dag med henne i sele, men hon nöjde sig inte och jag blev så olycklig av att hon var olycklig och funderade på vad jag skulle göra om hon skulle omplaceras där hon fick va utekatt! Men jag gav mig inte och ville inte göra mig av med henne! Dem andra två sommrarna har hon lugnat sig och när hon jamat lite har vi avbrutet det med lek istället! Denna sommaren köpte vi sommarstuga och där inhägnade vi en stor del av trädgården runt sommarstugan så mina katter kan springa ut och in som dem vill. Vi inhägnade med plaststolpar med spets man kan sätta ner i jorden och sen två kompostgaller på höjden och satte fast dem med clips på stolparna. Och det har funkat kanon. Mina katter har aldrig visat intresse att klättra på kompostgallerna, då vi har det hemma också som inhägnad på balkongen. Men har man katter som klättrar så får man göra tak också . Vi flyttade hem från stugan för några dagar sen och har nu plockat ihopa inhägnaden igen för att sätta upp det nästa år igen. Så det är ju en lösning för er eftersom ni får ta ner det igen när ni flyttar från ert hyrda hus! Hoppas det löser sig för er :)
#1 tack! Jo jag kanske ska avbryta jamandet med lek men mina skuldkänslor är nog värst… vi hyr från mamma och pappa så vi får kanske näta in men det känns inte lönt att göra nu innan vintern.. i vår kanske de ska byggas altan med och då kunde vi göra staket runt den.. Mår verkligen skit över att ja håller honom inne… Vi båda jobbar med så dem sover mkt på dagarna och vill vara uppe på nätterna och det blir inte bättre…
Jag skulle försökt bygga en rastgård först och främst. Då har ni kvar båda era katter så att dom fortfarande har varandra, och katten som verkar behöva ännu mer aktivering får chansen att gå ut i rastgård.
Vad för aktivering använder ni er av förutom promenader? Kanske går det att hitta på annat nytt som han kan pyssla med inne.
Däremot vet jag inte hur inhägnaden håller på vintern, ifall er tusse tycker om att va ute då också. Det gör tack och lov inte mina katter! Förra vintern jamade min ena katt och ville ut i det kalla vädret och jag gick banne med ut med henne och hoppades hon skulle tycka det var för kallt och hon skulle inse det själv! Och jajamensan, hon gick några meter för att sen vända och springa hemåt. Och sen va hon tyst resten av vintern och ville inte ut fler ggr då :)
#2 absolut gör inhägnad till våren där det finns möjligheter att springa av sig, sola och ha skugga :). Och testa att avbryta jamandet med lek! Jag brukade avbryta med att leka med lasern så hon avbröts direkt och busade av sig. Om dem e uppe om nätterna så testa att busa med dem precis innan det är Godnatt så dem är av med all energi och kanske också är trötta då när det är Godnatt :)
Vet ju inte hur du gör nu så detta är bara lite allmäna funderingar/tips:
Ta inte ut katten när den jamar eller tigger om det.
Ta inte ut katten genom dörren iförd kopplet utan några här på forumet föreslår att använda transportburen ut, just för att minimera jamandet och att den tigger vid dörren.
Det kan ju också vara så att det är bara en pratigare katt helt enkelt. Här hemma så är mormorkatt riktig pratig och gärna när man inte vill heller =) Tex när man är upptagen med att plugga eller pratar telefon.
Laserpekare är fenomenal effektiv då man kan med liten rörelse med handen få katten att rusa genom 3-4 rum (beroende på hur man står och planlösning). Kattvippan Da Bird är helt grymt effektiv att få igång katterna såpass att de blir riktigt trötta.
Testa med lite mer leksaker, tex har vi en hel del grejer från Cat It deras foderpyramid är fantastisk. boll banan är skoj dock är det lite små petningar lite nu och då inte något sitta leka med helatiden grejer. Det är katter trots allt. Sammantaget kanske det lugnar ner katten en aning.
Men vill man inte ha en jamande katt så gör man inget som den tycker om så länge den jamar. Belöna tystnaden helt enkelt. Sen om det fungerar är en annan femma alla katter är ju individer trots allt och tack och lov.
/Fridaybrew
Jag har gjort ett eget inlägg här där det finns bilder på min kattinhägnad! Inlägget heter: katterna ska bli stugs bo :). Jag känner igen dem skuldkänslorna! Jag mådde mycket psykiskt dåligt när min katt var olycklig och bara ville vara ute hela tiden och jag inte kunde erbjuda henne det. Jag kände mig verkligen hemsk och taskig ! Och jag har alltid strävat efter att vi ska hitta marklägenhet istället! Men nu löste sig allt med att vi köpte sommarstuga och alla katterna har verkligen älskat att få vara ute :). Och man visste inte hur det skulle gå nu när vi flytta hem. Tänk om alla katterna skulle gnälla för att få komma ut ! Så det var en chansning! Men allihopa har tagit det bra och inga jamanden :).
Kan inte bygga gård nu då jag ev snart är arbetslös och sambon är inte pigg på att göra det. Katterna har massa leksaker och varann. Laserpekare har dem med. Vill bara att tusse ska vara lycklig..
De har selarna på när jag tar ut dem. De funkar och förstör inte mer än att de vill sticka ut ibland men de har inte med tusses jamande. Han jamar hela tiden. Tror han pratar….
Vänta till våren med kattinhägnaden! Beroende på hur stor och vilket material ni vill använda, så kostar det olika. Det är ju bara en engångs summa och man kan ju smått börja spara till det redan nu till våren kommer fram. Hoppas det löser sig för tusse!
Det ska finnas några trådar om fina kattinhägnaden som inte är så dyra! Min variant var lite dyrare då det endast finns 5 stolpar per förpackning och kompost gallerna i 4 eller 5. Det blev många packet stolpar och många paket kompostgaller! Men min var mkt lätt variant och lätt att sätta upp och plocka ner för säsongen. Så då fick det kosta mer för vår del och det var det helt klart värt för katterna! Jag har haft mycket glada katter i sommar som nästan varit mer ute än inne! Dem har busat , solat, sovit, slappat, njutit, spanat på fåglarna, jagat insekterna och haft det riktigt bra i kattinhägnaden. Till och med min ena katt som aldrig velat ut på koppel promenader eller intresserat sig för ute livet , hon älskade detta! Jag rekommenderar verkligen kattinhägnad för alla som har möjlighet att göra det :)
Kul att höra! Jag skulle nog vilja ha en permanent gård men jag ska titta i de gamla trådarna..
kattgård är helt fantastiskt! Mina är i sin in o ut jämnt o ständigt. Har kattlucka i väggen så de går som de vill o somartid ligger de där för jämnan, så skönt för dem då det är varmt inne. Vintertid är de också där men kortare stunder men flera gånger om dagen.
Jag rekommenderar också det!
# 13 just nu är det ekonomin som hindrar. Försöker hitta sätt för det börjar bli ohållbart…