Helgens kattaktiviteter.
Igår var jag på en föreläsning med Susanne Hellman Holmström.
Det var den där "Varför gör kattägare så?".
Var roligt och intressant att lyssna, men det där skulle ju gå att prata om i massor av timmar för att kunna gå in djupare på saker och ting.
Hade tänkt köpa böckerna igår men glömde pengarna, men som tur var skulle hon vara på djurmagazinet idag så var dit och tog chansen att fråga en fråga om mina katters beteende. Och hann se en väldigt söt katt eftersom dom ska utse miss/misse luleå 2012.
Och så köpte jag hennes böcker förstås vilket var främsta tanken med att åka dit.
Hon gav även tips igår på föreläsningen om två dvd-filmer för katter. Och jag vet ju hur en av mina katter reagerade när vi prövade hämta hem ett spel på iPaden så vi köpte hem filmerna också och Greta har suttit och kikat med stora ögon haha :)
Får ni möjligheten skulle jag rekommendera att gå och lyssna på hennes föreläsningar :)
Men jag tycker det är väldigt intressant det här med katters beteende, och hur vi fungerar ihop med katter. Och hur fel vi i många fall kan göra :P
Bara en sak har jag märkt direkt att jag måste ändra och det är att börja mata katterna i olika rum när det är dags för något extra gott. Trots att katterna satt 1,5-2 meter ifrån varandra idag när dom fick lite extra gott så satt Greta mer öronen snett bakåt. Så tror hon måste få äta mer privat :)
Det är så lätt att missa såna små detaljer som öronen tycker jag. Dock verkar det bara vara så när båda katterna sitter och äter samtidigt. Men ska pröva göra en matplats i ett annat rum också så kan katterna välja själv även när vi inte är hemma.
Nä det har varit en intressant och rolig helg och nu ska jag läsa böckerna också :)
Någon mer som lyssnat på eller kanske haft kontakt med Susanne?
Angående utfodring av "godsaker" så hänger ju katternas beteende mycket på vad de är vana vid. Mina katter har alltid haft sina egna matplatser. De får inte gå och nalla mat av varandra och jag har stenkoll. Det medför ju att de är trygga vid sina matplatser och således behöver de inte oroa sig ens när de får "godsaker".
Jag tycker generellt sett att det är ett otyg att katter anses ska gå och äta ur samma matskålar (även fast de har många skålar). Det är viktigt att katter känner sig trygga när de äter.
Skulle gärna lyssna på henne! Kan du inte berätta lite mera?
*Det blir som det ska*
Medarbetare på Gravid iFokus
#1 Har aldrig sett det som ett problem att dom kan välja själv vilken skål som står framme. Är hemma en hel del och dom är sällan och äter samtidigt.
Inget jag heller kan styra när jag inte är hemma.
Men när dom fått något dom tycker extra mycket om så brukar jag ge dom var sin skål och har suttit och kikat så dom inte ska vara och störa varandra. Så om beteendet kommer ifrån något sånt måste det i såna fall bero på hur dom i vanliga fall sköter sig när vi inte ser.
Ska försöka och kolla hur hon ser ut när hon äter den vanliga maten och se om det är samma där. :)
Men det är svårt att styra över när det är fri tillgång som gäller här hemma.
#2 Ja det känns lite svårt att veta vad mer jag ska säga haha. Var det något särskilt du funderade över? :)
Hon gick igenom hur katten kommunicerar lite osv. Om deras morrhår, kroppsspråk m.m. Hon sa lite om lite folk hon mött med katter som varit stressade bland annat. Hon visade en lite filmsnutt med en katt som gick åt och fram pga stress. Och sa vad problemet hade varit.
Och att det oftast är vi människor som gjort något.
Och en sak tyckte jag var riktigt bra. Att man skulle fråga sig om "problembeteendet" är ett naturligt beteende i en onaturlig miljö.
:) Något i den stilen :)
Har fortsatt kolla på Greta och det lustiga är att hon reagerar inte i vanliga fall. :P
Hon kan sitta och äta torrfoder utan problem även om Sheri sitter typ 30 cm ifrån.
Däremot verkar Greta lyssna mycket på ljud. Typ när råttorna rörde sig i buren t.ex.
Gav dom även godis idag. Nån sån här pinne :P Och då satt dom också bredvid varandra utan att någon av dom brydde sig.
Så vet inte riktigt om det var Sheri i sig hon reagerade på när jag kollade sist eller om det var något annat.
Hm. Det här måste undersökas vidare ;P
Ja va på hennes föreläsning när hon va här på djuraffären hos mig den va jättebra :) å ja köpte en sån där dvd den me insekterna å min katt älskar den å kollar bakom tv när dom försvinner å sånt ;) men jourkatten e inte ett dugg intresserad men hon hade nog gillat den me fåglarna bättre så d gäller att känna sin katt ;) hehe
Det blir ju lite mer tydligt med fåglarna. Där är ju någon fågel framme mer eller mindre hela tiden.
Insekterna kryper åt och fram. Min ena katt gillade båda. Den andra katten är inte så intresserad alls :P
Vad pratade hon om förresten när du lyssnade?
ja de va ju några månader sen nu men d där me morrhåren å skålar, å öronen, å kattpoliserna ;), uttråkade/stressade katter, lite smått å gott :)
Jag har också varit på en av hennes föreläsningar när hon var på min veterinärklinik för några månader sen! Mycket intressant var det :)
Länk till DVD-filmerna?
*Det blir som det ska*
Medarbetare på Gravid iFokus
Här e länken