Mat till innekattungar
Hej allihopa!
Jag är ny just här på katter.ifokus. Jag och min sambo nyss har skaffat två 12 v gamla kattungar som ska vara innekatter. Vi har funderat lite kring det här med mat till bäbisarna. Just nu äter dem Friskies torrfoder för det var det de hade fått i sitt gamla hem men då jag läst här i trådarna att det inte alls är bra ska vi åka och köpa nytt imorgon. Har läst lite här om vilka sorter som är bra, men vill ni rekommendera så gör gärna det. :) De äter också Friskies våtfoder.
Min fråga är hur stor mängd mat kattungarna ska ha per dag och hur detta ska vara fördelat mellan våt och torrfoder?
Väldigt tacksam för svar! :)
//Sara

Eftersom att dina kattungar redan äter blötmat så skulle jag omgående kasta torrfodret och bara ge blötmat.Låt de äta så mycket som de vill.Om du känner att du vill ge ett lite bättre blötfoder byt senare och sakta över till antingen Mjau blötmat eller Bozita.
Stolt ägare till tre La permer
Torrfoder: Eukanuba eller bozita (Royal canin går också bra enligt mig). bra att ha framme hela tiden.
Blötmat: Bozita och mjau. bättre än torrfoder i min mening, men mina kissar äter det så fort att jag har torrfoder framme till resten av dagen.
Övrigt: rå fisk (ifall de tål det), rå köttfärs, kyckling, lever etc..
Skulle hålla mig borta från all fisk oavsett form (undantag för skonkost).
Köp det som tipsas om men jag skulle även ha royal canin även om det kanske inte är bäst men det är fullgott iaf. Vidare skulle jag inte ta bort det som dom är vana med utan jag skulle bara kompleterrra med fler mattallrikar så kan katten själv välja att testa sig fram i sin egen takt.
Här hemma hade vi minst tre olika matsorter framme till första katten lol. det är kanske överdrivet men men varför inte liksom, iaf om man har råd.
/Fridaybrew

Håller med #1, kör enbart blötmat eftersom de är vana vid att äta sånt :) Jag har 6 katter just nu varav 4 äter nästan uteslutande blötmat. De andra vill icke, men det ska jag försöka ändra på. Det torrfoder som de får som godis eller fjäskmat (f.d. skygg familj) är Porta 21 Sensible.
Jättebra tips och råd allihopa, tackar så mycket för detta! :)
Skulle undvika foder som Royal Canin, då det är mest spannmål och katter är köttätare. Kör med blötmat helst, undvik torrfoder med hög magnesiumhalt också (t.ex Carnia Lynx, Porta 21 Sensible har jag hört har även ett högt värde, osv.). Lycka till med kattungarna!

Det duger gott att ge kattungarna blötfoder av märke Mjau, Bozita, Husse och Icas portionspåsar i sås, samtliga är spannmålsfria och man bör även välja sorter utan fisksmak så får man bort det ur deras kost också. De kan äta det livet ut.
jag tar bestämt avstånd ifrån utfodring med fisk, jag anser definitivt inte att Ekanuba eller Royal Canin ens bör nämnas i samma mening som "bra torrfoder" och varför magnesiumhalten är "hög" i foder som Carnia Lynx och Porta 21 finns det förklaringar till som går att läsa på tillverkarnas hemsidor.
Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~
Kasta torrfodret och ge blötmat, som fler har skrivit. Royal Canin är absolut inte bra, Bozita torrfoder är lika dåligt det. Fisk är högallergent och till viss del farligt att ge med tanke på tungmetaller etcetera. Vill man ge rått kött så går det också och gärna med ven. Mina äter gärna råa kycklingvingar. :-)
http://www.kattstatus.se/sida108.html Är för övrigt en artikel jag har skrivit, som kan hjälpa lite i blötmatsdjungeln! Dessa är för blötmat du kan hitta i matvaruhandeln och kommer att utökas som småningom.
Vill bra säga att RC inte är uruselt. Jag försökte fasa in annan mat, det resulterade i magkatarr och buköppning. Jag försökte ge "bra torrfoder" fortsatt men han bara kräktes. Nu äter han RC Sensible och har äntligen börjat må bra och avföringen luktar betydligt mindre än tidigare. Jag säger som så här, visst finns det bättre foder, men man måste även se att katter är individer.

Visst är katter individer, men det finns ju en anledning till att de reagerar som de gör, och jag anser att det är sundare att ta reda på orsaken till den.
Tex så skulle man kunna ha en katt som är allergisk mot ett foder, och tål ett annat, enda skillnaden är att i foder #1 är proteinkällan katten uppvisar allergi mot inte hydroliserad, i foder #2 är den det. Är det fortfarande rätt att ge katten foder med en proteinkälla den inte tål?
Kan man lösa problemet genom att ge ett annat sorts foder helt utan proteinkällan katten inte tål?
Tål att diskuteras.
Det finns ju två sidor på varje historia.
#10 Många går också huvudsakligen efter innehållet och vad en katt ska/bör äta och inte. En katt som är en obligat karnivor bör, enligt mig, inte äta 80% spannmål (och där är katter inte individer, utan alla är köttätare). Inte ens råttor äter så mycket spannmål i sin diet, och de är allätare. Spannmål och fisk är dessutom vanliga allergener hos katt och är därför, enligt min synpunkt, inte ett bra kattfoder. Men alla tycker ju olika.
#11 #12 Just nu är det viktigaste för mig att min katt har fin avföring, inte kräks, blir uttorkad och han är glad och pigg. Sedan är jag nöjd. Jag höll på att förlora honom, jag vill bara att han är pigg och glad.
Jag skulle ge Mjau blötfoder, ca 1/1½ matsked per katt (beroende på aptit och behov)
finns ingen anledning att begränsa maten för växande kattungar #14
/Fridaybrew

Jag tror inte att det är 80% spannmål i något kattfoder..
Det förstår jag, men jag vill inte höra talas om att det skulle vara den enda lösningen för det stämmer inte
#14 Varför skulle man begränsa det genom att ge 1/1½ matsked per portion? Det är väl bara att ge mer om katten fortfarande är hungrig? Så svårt är det faktiskt inte.
Kattungar bör ha fri tillgång till mat för de växer. Mina katter som är vuxna behöver jag reglera maten till, speciellt två av dem. Den ena är fortfarande tjock medan den andra har gått ner.
#16 Jag är själv övertygad att i foder som ICA Basic*, Friskies etc. är det så mycket i torrfoder. Foder som Bilanx skryter ju som sina "hela 33% kött!" i sitt torrfoder. Så 20-30% kött i sådana torrfoder förvånar mig inte.
#13 Fast det betyder inte att det är ett bra, artanpassat torrfoder. Ett foder som funkar för er, ja, det gör det. Men gör det inte till ett bra torrfoder generellt, och man får tänka på vad man menar med "bra" i foderrekommendationstrådar. Finns säkert katter som funkar fint på veganfoder, men gör det inte till ett bra kattfoder ändå och jag skulle aldrig rekommendera det. Sen om det funkar för vissa katter, visst, det kanske det gör. Man får själv se vad som funkar för ens katt. Mina katter kan inte äta Mjau eller Bozita, de blir dåliga i magen osv. men det är ju faktiskt ett bra blötfoder. Dock funkar inte för mina katter (tyvärr!).