Förvirrad angående mat
Hej!
Vi var hos veterinären i förrgår för att kolla bakbenen samt lungorna på min Maine Coon hane som nu är 26 veckor.
Efter undersökningen så frågade jag veterinären angående inflammerat tandkött och hur man undviker det osv. Hon berättade att det bästa är att borsta kattens tänder och ge katten torrfoder så som Science plan och royal canin. Eftersom våra katter endast äter Mjau mjukmat så berättade vi det för henne och hon blev paff och skakade på huvudet.
Hon sade att det bästa man kan ge en katt är ett bra torrfoder och friskt vatten - INGET ANNAT eftersom Mjau var rent ut sagt skit så som all mjukmat (fast hon visste inte riktigt vilket märke Maju var) till en katt eftersom de inte får tugga och använda tänderna. Vi ifrågasatte ju det men hon stod fast vid att Torrfoder och vatten räcker och är det bästa för katten och att dom inte behöver ha extra vatten i sitt foder eftersom det finns bredvid.
Vi kände inte för att börja "bråka" så vi gick därifrån och fick med en liten påse av Science plan dental nåt. Vi kollade även innehållet och det var torkat kött och såg rätt bra ut ändå.
Så hur ska man egentligen göra så att katterna får tugga och använda tänderna men ändå ha ett bra foder?
Va lycklig och gör andra lyckliga<3

Tyvärr en dåligt uppdaterad veterinär.
Ge katten blötmat och rått kött med ben så vet du att katten får i sig det som den behöver och får använda sina tänder.
Stolt ägare till tre La permer
Råa kycklingvingar kan du ge katten så fixar sig tandköttet ska du se. Mjau och Bozita är bra grejer, torrfoder gör inget för tänder eller tandkött. Ni tänker rätt.
Har aldrig hört ett så konstigt veterinärutlåtande. Det ni ger låter bra.
Vår katt har fri tillgång på Acanas torrfoder och vatten, samt får blötmat varje dag.

Det är ju kliniskt bevisat att katter som inte äter sin vätska utan istället tvingas dricka den vid sidan av är sämre vätskade än de som äter det. Och veterinärer är skyldiga att hålla sig uppdaterade med den senaste forskningen om husdjurshälsa, så din veterinär har helt fel i sitt uttalande.
Puffade små veteflingor med smak av kött är definitivt ingenting som kommer hjälpa din katt till bättre tandhälsa än blötfoder.
Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~
#4 Ja, jag har hört att blötmat är viktigt för att "smörja" vissa inre organ, njurarna, också.

Smörja? Det har jag aldrig någonsin hört och jag vet inte hur det rent fysiskt skulle gå till heller.
Det som är viktigaste fördelarna med blötfoder är att det är mer näringsrikt än torrfoder, och att det ser till att katten i och med att den får i sig mycket vätska även kissar mycket, vilket förebygger problem med urinvägar och njurar.
#6 Ja, jag har hört det du skriver också. Att det är viktigt med vätskan och förebygger problem med urinvägar och njurar.
Det jag skrev har jag hört av en veterinär, men hur pass sant det är kan jag inte svara på, då en del veterinärer verkar ha sina egna påhitt. Så jag ville mest veta om det var sant eller inte. :) Hon menade i alla fall att det var viktigt för njurarna, men förklarade det på så sätt att det "smörjer" inre organ såsom njurarna.

Hon menade nog säkert att det rensar och renar, för med sig slagg och sånt ut, samt rengör urinvägar från partiklar och bakterier.
Smörjning är ju överhuvudtaget ingenting som hör ihop med inre organ, det är ju mer någonting som leder behöver. Sen mår ju kroppens delar aldrig bra av uttorkning, men jag vet inte om jag skulle använda uttruycket "smörjning", eftersom det som sagt känns mer passande som beskrivning av ledernas skick
Haha ja, man känner ju ändå att veterinärer borde kunna sådant eftersom de är utbildade och ständigt måste uppdatera sin kunskap. Därför blev vi lite osäkra 
Men hur ser ni angående att borsta kattens tänder?
#9 Var på en vanlig hälsokontroll med vår katt i våras och veterinären sa att han hade en liten inflammation i tandköttet och rekommenderade tandborstning med klorhexidin, med en liten mjuk tandborste. Det är säkerligen bra att borsta tänderna, men det är absolut inte det enklaste om de inte är vana vid det.

Ja de får tre dagars utbildning om foder, då delat både för katt och hund, och de får den utbildningen av världens ledande foderproducenter. Och en av dagarna innefattar studiebesök på foderfabrik. Så det är inte ett dugg förvänande att de inte kan något om kattens näringslära. Det är ju egentligen bara "foder" de får lära sig, inte näringsfysiologi, och definitivt inte opartiskt.
Det är inte fel att borsta kattens tänder, hellre det än skrapa tandsten för att man inte borstar.
#11 Oj, det var alldeles för lite utbildning om foder för ett så viktigt och relativt välbetalt yrke.
#11 Ojdå! Trodde veterinärer var mer kunniga än så 
Man tycker ju på sätt och vis att de bör vara. Sen och andra sidan, är deras yrke att ta hand om sjuka djur, så man förstår att det inte finns mycket fokus på djurens näringslära.
Enligt mig bör man själv läsa på om sitt husdjurs näringslära och bedöma ut efter det, och då inte torrfoderproducenternas information utan faktiskt läsa vetenskapliga artiklar om det.
Sen även lite logik. Hur skulle puffade, spröda kextorrfoderkulor fullt med kolhydrater (socker) kunna rensa i munnen på ett djur som inte tuggar det som människor gör, och vars tänder är gjorda för att tugga sönder och äta sega, hårda ben? Plus att katten är en obligat karnivor som kommer ifrån öknen, säger nog också en hel del att deras kroppar är gjorda för att få vätska via födan och har en dålig törstreflex. Kött är ju 70-80% vatten, och vätskan tas upp lättare.
Så jag tar vad många veterinärer säger med en nypa salt. Min veterinär säger att det är mekanisk tandborstning som gäller, och det är sant! Nog bara att sätta igång och träna katten att tåla lite tandborstning.
Mina får både torrfoder och mjukmat och dom har fina tänder och tandkött, till och med gammelkatten på 14 år.
Borstar inte tänderna på mina och kommer aldrig göra heller (gammelkatten går inte ens på)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Ojoj allt jag läser här gör mig stressad…! Testar ju med blötmat till min katt men han äter det bara inte! Olika sorter, olika metoder, inget vill funka…
*Det blir som det ska*
Medarbetare på Gravid iFokus
Äter han redan torrfoder? Står torrfoder framme?
Vissa katter är s.k torrfoderjunkies, då torrfoder oftast sprejas med riktigt god buljong som är ibland riktigt beroendeframkallande. Vissa katter börjar då vägra blötmat och ska tvungetvis ha torrfoder, särskilt om det alltid står framme. Jag fick mina katter att äta blötmat när jag portionerade ut maten vid olika tillfällen, och fick då äta sig mätta. Sedan ersattes vissa måltider med blötmat, och nu äts det blötmat med god aptit! Det tog ett litet tag, och mina var äldre och verkligen torrfoder-junkies och blev arga och griniga om de inte fick sitt beroende fyllt, dvs. Vet inte hur man gör detta för kattungar dock, då de ska ha fri tillgång till mat helst.
Nej de äter endast Mjau mjukmat
Och det fyller jag på så fort det tar slut
Jag har två katter och jag ger dom allt möjligt.. men jag har alltid en torrfoderskål framme, det är liksom bara en självklarhet för mig. sen så får dom blötfoder dagligen.. sen kan jag ge dom lite av allt möjligt typ ost, kyckling, gurka, korv,ägg brukar också köpa grishjärta och klippa det i mindre bitar, då kan jag lova att man blir mer en populär! Mina katter mår prima, vår familj har alltid gjort så och resultat är att en av katterna är 22 år :) så någonting måste ju va bra iaf :D

Att ha fri tillgång är inte synonymt med att man måste ha foder framme 24/7, har själv i skrivande stund 5 kattungar hemma som utfodras med stor framgång endast med BARF.
Mina katter får dela på en tetra Mjau på morgon och sedan en halv till efter det då dom har ätit upp mer mot kvällen. Det blir inte för mycket mat va? Och då har dom mat framme under en hel dag
Jag har fyra katter som delar en tetra mjau per måltid, det blir lite för mycket, kan dela den på fem också. Hade en femte katt en period som också åt och då delades tetran på fem katter. De äter tre gånger om dagen och äter oftast sammanlagt lite mindre än tre tetror mjau om dagen.