kattunge ensam hemma!
Måste lämna min kattunge (ca 4 mån) ensam hemma idag i 9 timmar då både jag och sambon måste jobba. Är detta dåligt för en kattunge i hennes ålder? Finns ej möjlighet för kattvakt men hon är ganska trygg hemma. Tacksam för snabba svar! :)
Enstaka dagar gör inget tycker jag men gör man det ofta eller varje dag är det inte lämpligt tycker jag.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Oki, det har hänt en gång tidigare, men annars brukar jag kunna fixa kattvakt. Usch, hatar när det blir såhär, går ju knappt att koncentrera sig på jobbet :/ Super tack för ditt snabba svar #1 !

Det ska nog gå bra. Se till att nya roliga leksaker finns bara (typ en prasslig tidning, papperstussar, en koja osv.) Men vad sägs om att skaffa en kompis till den lille så den slipper vara ensam? Två kattkompisar har så otroligt mycket utbyte av varandra och har de varandra behöver man inte få dåligt samvete så fort man åker hemifrån i några timmar.
Du har ingen möjlighet att skaffa en kattkompis till er kattunge?
Vi märkte att vår kattunge hade supertråkigt och blev understimulerad när vi började jobba efter semestern. Verkade nästan deprimerad och började göra bus på ren jäkelskap, typ, anfalla fötter, hoppa upp på diskbänk och köksbord, tugga på saker som varit helt ointressanta innan, gräva i toalådan och skvätta grus och massa annat bus. Inte ens daglig utevistelse i koppel i minst ½ timme samt lek med oss i 1-2 timmar räckte till.
Vi skaffade en kattunge till för tre veckor sedan och vår första (som nu är 5,5 månad) har blivit en helt annan katt. Mycket mer tillfreds med livet, mer följsam, i det stora hela allmänt nöjd med det mesta. De jagar varandra, brottas, leker, gömmer sig och den andra smyger och letar, äter från samma skål, går på samma låda, tvättar varandra och sover ihop. Att skaffa en kattkompis var det bästa vi kunde göra.

Håller med #3 och #4. Dessutom så behöver man inte ha dåligt samvete för att man är borta på dagarna
.