Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 1270 ggr
ChemicalTV
2

Galen katt(eller galen äg.?)

Alltså jag vet inte vad jag ska göra med min katt.

min katt, eller våran katt, det är min pappas katt också, har förändrats supermycket den senaste tiden. det började (tyckte jag) att han slickade sig mellan fötterna och på benen lite väl ofta än vad en katt brukar göra. jag kollade lite på dem och tyckte att klorna började få någon slags brun beläggning, vilket visade sig hos veterinären vara någon slags bakterie (vi kollade njurvärderna och de såg acceptabla ut vid det tillfället). vi gav honom lugnande vid det tillfället för att kunna ta blodprov och han mådde superdåligt efteråt, vilket jag mådde dåligt av att se honom så dålig av.

det har gått två veckor nu med lite antibiotika och allt möjligt, men jag har inte sett några förbättringar på honom uta nu tycker jag att han: Är "lite för hyper", kliar och slickar sig nästan konstant på hela kroppen (och inte på något lugnt "jag tvättar mig bara" sett) och sover oroligt eller kan inte komma till ro. kanske att han äter ofta men inte oroande tycker jag inte.

det värsta är att ingen annan ser det, eller vill inte se det, vilket inte är så konstigt, då han umgås mest med mig. pappa jobbar och efter jobbet sätter han sig framför tv eller sover hela dagarna(och han säger alltid "jag har inte märkt något"). har pratat med min mor och min syster med och de säger likadant att "du kan inte bli så upprörd bara för att katten inte slickar sig som du vill att den ska!" de tycker jag är dum i huvudet helt enkelt och uuuugh!! jag hatar när jag får den komentaren att jag bara inbillar mig, men när jag "inbillat mig" förut har tydligen varit väldigt allvarliga för våra katter :S jag kan säga cancer och njursvikt som exempel. jag vägrar förlora denhär katten också! det är som om min familj har ansvarsbefriat sig från hela världen, och jag får ta allt ansvar :S

jag tror att det kan vara någon sorts allergi(foder eller kvalster, fasar för båda). jag har försökt gå efter honom den senaste tiden för att se om han har något problem med avföring(han är hälften ute och inne och gör behoven ute), men när jag gör det vill han antingen inte göra något alls eller springer han iväg över myr och gärdsgård så jag kan inte kan hänga med.

möjligtvis att det kan vara någon sorts skabb. vi har haft mycket närgånget viltdjur på sistone.

jag klarar inte detta själv, jag behöver hjälp!! snälla ni!Gråter

MonicaLagerquist
0

Hur luktar den bruna beläggningen?Potatis?

Stolt ägare till tre La permer

katterna
0

Här ligger jag med min katt i sängen som också har bruna beläggningar på baktass klorna. Inte på själva klorna utan bakom och en brun sträng. Svårt att förklara! Men ska det inte vara så? Hmm måste kolla mina andra katter hur deras ser ut.

katterna
0

Och ts ring och rådfråga med veterinären och tycker dem att ni borde komma in för en undersökning så be dem prata med dina föräldrar om det, så blir dem kanske övertalade :)?

ChemicalTV
0

jag kommer inte riktigt ihåg hur det luktade, jag tror inte de luktade något, men jag ville kolla upp det hos veterinären om det var svamp och om det var anledningen till hans slickande. min andra katt fick också någon slags beläggning på klorna och typ nere vid "kloroten" som möjligtvis senare orsakade att klorna fick någon slags infektion, men det är inte säkert att det var av just det som klorsäckarna (heter det så?) blev infekterad av. jag kan inte säga att det var det till 100 procent.

jag ska ta och försöka övertyga dem om vet tycker vi ska kolla honom igen, men det blir inte lätt :S ingen har tid längre :/

Lusthan
0

Jag har en fisk- och spannmålsallergiker. Hon putsar sig till pälsen försvinner. Skulle jag låtit det gå längre så skulle hon troligtvis få stora sår. Kan vara bra att hålla i minnet.

Josefa
0

Har ni kollat upp så katten inte har ohyra? Mjällkvalster tex är inte lika iögonfallande som tex loppor.

Uppkatten
1

Njurproblem? Problem med levern? Foderöverkänslighet? Ohyra?

Det finns mkt som kan få missar att tvätta o klia sig extra. Bästa att samråda med veterinär igen tycker jag!

Tror inte alls att du är galen, reagerar du så finns det förmodligen en anledning!

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

ChemicalTV
0

#5  ja jag misstänkte att han skulle vara det, som sagt ;) jag har köpt nytt kvalitéfoder till honom med mycket kött i istället för mesta andelen spannmål för att se om det skulle bli bättre, pappa köpte bara sånt som var billigt och det knappt var några animalska produkter i utan nästan bara spannmål, så jag misstänkte att det skulle kunna vara något sånt. fruktar dock om det visar sig vara någon slags kvalsetrallergi då de som jag köpte fodret av skrämde upp mig med att säga "då är det så gott som hopplöst" x(

#6 Jag diskuterade det med veterinären att jag visste inte om det skulle kunna vara ohyra eller svamp eller något, men vi gick inte in närmare på just "ohyre-delen".  tänkte nog ringa dem imorgon trots att mamma ville att jag ska vänta.

7# vi kollade njurarna, vilka var lite höga, men fortfarande på normalnivåerna, berättade vet. när de tog blodprovet på honom frågade jag om man kunde se andra saker på provet då nämnde de att de kunde ex se lever också bland annat. de berättade bara om njurarna och då antar jag att levern såg ok ut också.

pratade med min mamma idag igen som kom hem och fick se honom. han gjorde som han brukade så att mamma också fick se honom, men hon tyckte inte det var något att bekymra mig om, kom med en massa argument och förklaringar och motsatte sig mina teorier totalt. hon fick mig att försöka vänta lite. hon tyckte att det hade gått för kort tid sen den sista medicinkuren osv osv.

det som känns extra tradigt i denna situationen är att jag har betalat alla veterinärkostnader, mediciner och nytt foder och sånt. det börjar bli dyrt särskillt när man inte har någon inkomst (jag får ta av pengar som egentligen är sparade till typ bidrag till första lägenhhetshyrningen eller något). jag vet att försäkringen kommer hjälpa till lite sen, men jag måste betala bensin och massa annat också. det är inte kul att ta från sina sparpengar på det viset :S