Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 5429 ggr
woopwoop
1

Vilken ras kan hon vara?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Detta är kanske en väldigt ovanlig fråga men eftersom hon är en "hittekatt" från början så är det svårt för mig att veta det, och det kanske finns andra, lite mer kunniga, där ute som har bättre öga för att se sådant. Det enda vi vet är att där ute där hon hittades finns det väldigt mycket raskatter (vet ej vilken ras), men ingen ville kännas vid henne, så jag tog henne under mina vingar. Hon hade ett väldigt stort inflammerat sår i munnen när hon hittades, men jag föll för henne direkt! :)

Men så till frågan, som rubriken lyder, vad tror ni hon kan vara för ras?
Lagt upp 2 bilder på henne, och 1 bild på läkningen (bara för jag är så stolt över hur fin hon blivit haha^^), vill ni se fler, så bara säg till, har massor! :)

Kan säga också att hon passar in till 100% på hur man beskriver en Norsk Skogskatt till personlighet och temperament, däremot passar hon inte in lika mycket till utseendet.

woopwoop
2

Gick bara att ta med en i ett inlägg, så gör 2 extra! :)

Hyrrokkin
6

Hon är en supersöt huskatt! Kyss

En katt utan registrerad stamtavla är alltid en huskatt, oavsett hur rasrena föräldrarna är. :)

woopwoop
2

Hur går det ihop? :o
Så om en katt som är renrasig Siames springer bort och inte har någon stamtavla man vet om, är det också en huskatt då?
Jag vet inte om jag förstod rätt, därför jag frågar… xD

MonicaLagerquist
3

#4 Är siamesen ID-märkt så kan man via den ev hitta stamtavlan/ägaren

.Är katten inte ID-märkt hur ska du veta att katten är en siames med stamtavla?

Stolt ägare till tre La permer

Hyrrokkin
5

#4 En renrasig siames som har en registrerad stamtavla är med största sannolikhet chipmärkt, vilket gör att man kan identifiera den och då se att den är registrerad. Har du däremot två registrerade siameser, tar kull på dem men inte registrerar ungarna, då räknas ungarna som huskatter.

Hänger du med? :)

woopwoop
2

#5 Det var bara ett exempel för att jag skulle förstå vad hon menade! :)

#6 Haha, vad skumt det låter. :o Men okej, jag hänger med! :) Men om vi bortser från det, vad skulle du då tro att den kan ha för ras i sig? För jag tror ju inte den är renrasig… Men hade varit roligt att höra vad folk har för spekulationer kring vad det kan vara. :)

Hyrrokkin
10

#7 Det är omöjligt att säga. Huskatter kan se ut precis hur som helst, och våra raskatter härstammar ju alla från huskatter från början. Siamesernas färg är en naturlig mutation från huskatter. Långhårspälsen är också en naturlig mutation, precis som den lockiga och vågiga hos rexarna osv. Det finns liksom ingenting man kan gå på för att säga "din kan har det här draget, därför har den den här rasen i sig". Vissa undantag kan ibland göras med extremraserna, som att perser t.ex. kan synas genom sin väldigt korta nos. I annat fall så är det omöjligt, och egentligen oitressant eftersom katten inte blir mer värd för att dess föräldrar skulle råka ha en stamtavla. Katter är inte heller avlade på egenskaper på samma sätt som hundar, utan alla katter är mer eller mindre lika i sitt sätt att vara, som är väldigt nära sitt ursprungliga. Vi har inga framavlade vallkatter eller fågelkatter på det sättet vi avlat fram hundar, därför kan man inte säga att "min katt gör såhär, därför är den xxx-rasen".

woopwoop
2

Det är ju absolut inte det att jag vill ha ett värde på henne, hon är min, och det kommer hon alltid att vara, så det är inte det jag är ute efter alls. Jag tycker bara det är roligt och intressant att höra vad folk tror och tänker, söker inget korrekt eller konkret svar..

[Highonbluetomorrows]
5

Hon ser inte ut som någon ras. Alltså är hon helt enkelt katt. :D

Huskatt.

Jättefin för övrigt.

woopwoop
3

#10 Ja katt hoppas jag allt att hon är haha! :D
Tack så mycket! :)

woopwoop
0

Kan lägga till att hon har ett väääldigt speciellt läte, hon säger inte mjau, och har aldrig gjort, utan hon låter mer som en duva, eller liksom… "brrr" "bruurb".

mitzerl
1

Hon ser ut som en helt vanlig huskatt, väldigt vacker sådan! Kyss

Många tror att en katt är en raskatt för att den ser ut eller beter sig som en. Men så funkar det inte i kattvärlden. Annars skulle ju en katt kunna vara alla möjliga raser, då alla kan tycka olika vad den ser ut som.

En raskatt är alltså en katt med stamtavla. Utan stamtavla är det en huskatt eftersom man ju inte kan bevisa på något sätt att den kommer från en särskild ras.  Huskatter kan se ut precis hur som helst och ha alla möjliga karaktärsdrag. Och det viktigaste: de är inte ett dugg mindre värda än raskatter. Ett papper kan aldrig göra en katt "finare".

Min katt låter också lite som en duva ibland - det var en bra beskrivning! - när hon är kelsjuk och gosar.

[RoxannaH]
1

Men gud så söt! Kärlek <3

woopwoop
1

#13: Jo men precis, kan hålla med dig om det! Och jag vet ju om att hon är en huskatt eftersom det inte finns några papper på henne, men det skulle ju varit roligt att veta ändå om hon t.ex haft en raskatt i sig. Inte för att det hade förändrat något, men hade varit kul att veta liksom, om du förstår? :D

Min låter så alltid haha, när hon leker, myser, hoppar, busar, pratar eller bara ber om mat haha, vilket jag tycker gör henne väldigt speciell, min lilla ängel! ^^ 

#14: Hehe, tack så mycket! Hon är verkligen min kärlek! :D

danitza
3

#4 Jag håller mig dig! Hur går det ihop liksom? Men bortsett från det så tycker jag att din katt är jätte söt! Skrattande

woopwoop
2

#16: Ja haha, kan ju förstå på ett vis att det är så för finns det inga papper kan man ju säga att katten är vad tusan som helst för ras, men ändå, är det en ras så är det ju ändå den rasen liksom. Både väldigt logiskt och förståligt samtidigt som det känns lite.. dumt haha… xD
Inte för det spelar någon roll vad för ras hon är, bara lite kul att höra vad folk tror. :) 

Men tack så mycket i alla fall! :D

fvanilla
10

Man kan inte direkt gå via "personlighets-beskrivningar" på hur en X ras är, för det är många olika individer inom en och samma ras. Min siames skulle lätt passa in i beskrivningen för norsk skogkatt, eller varför inte angora? Hon älskar ju vatten (dock inte bada/duscha), har ett kvittande, (ibland nästan lamm-aktigt) läte som oftast låter "mppppfrh?", och inte helt klängig och absolut inte så framåt. Hon är inte SÅ siames-aktig. Min burma är mer som en siames, har verkligen röstresurser, dock apporterar inte, som burmor är ju jättekända för. ;)

Som sagt kommer alla våra raskatter ur huskatter i olika delar utav världen. Man tog in några exemplar, och körde på det. T.ex sibiriska katten som håller på och byggs upp är tagen ifrån bondkatter i Ryssland. Inom vissa förbund tar fortfarande Europén (våran nordiska lantras alltså!) in noviser. Även idag tas noviser in ifrån bondgårdar där och ifrån familjers huskatter. Det är också just det som gör en raskatt till en raskatt - stamtavlan! Det som är skillnad på en novis och en huskatt också. En novis är en huskatt som får stamtavla och därmed blir till raskatt.

Sen att raskatter är få (10-15% utav alla katter i landet ungefär), och är oftast kastrerade och väldigt ofta innekatter, eller ägs utav uppfödare, så är det ytterst ovanligt att de resterande har någon raskatt i sig öht. Plus så är ju raskatter inte lika hårt avlade som rashundar, och p.ga hur kattens genetik fungerar späs gott som allt ut direkt så det är oftast gott som omöjligt att 'se'. Korsa t.ex en cornish eller devon rex med en huskatt så får du helt enkelt en katt som ser ut som en typisk huskatt. Och det som i sig är spännande med huskatter, de kan se ut lite hursomhelst! Om det inte gjorde det, så skulle nog vi aldrig få de raskatterna vi har idag.

Ja, det är lite mer komplicerat med katter vs. hundar, det är två helt olika världar. :)

IceJossan
0

#18 SKITbra skrivet, otroligt tydliga exempel :)

woopwoop
1

Men alltså.. Jag känner att det inte riktigt var det frågan handlade om. Jag VET att hon är en huskatt eftersom det inte finns någon stamtavla, behöver ingen förklaring om det… ;/

Det jag ville med frågan var mer att kanske få en åsikt om vad någon tycker hon är lik. Jag har själv haft mina funderingar så det hade varit roligt att höra vad någon annan tyckte. 

Är inte ute efter att ta reda på vad hon är (om hon skulle vara någon speciell ras, eller blandning av en), för det vet jag att jag inte kan.

mitzerl
4

Jag förstår vad du menar, men jag tycker hon ser ut som en vanlig huskatt. Ser inga specifika rasdrag i henne. Det går ju förstås att göra DNA-test om man vill, men högst troligen är det nog huskatter i de bakre leden också.

Det är inte så vanligt att raskatter springer ute löst okastrerade, så det är inte så stor chans att det ligger någon raskatt bakom. Man ser ju ofta i annonser katter från diverse raser som säljs ut på Blocket, men ofta är det ingen ras bakom. Bara uppfödaren som skriver ner en ras för att han/hon tycker att katten är lik rasen (många tror ju att en katt är av en ras för att den är lik en). Så raskattspåbrå i huskatter är inte alls särskilt vanligt.

IceJossan
3

#20 Alltså det är ju omöjligt att säga :/ Kanske ser hon ut att ha vissa drag likt en Skogkatt. Eller perser på sista bilden där hon har kortare nos. Men det är mer sannorlikt att Skogkatter och persrar påminner lite om henne, om du förstår vad jag menar. Sibirisk katt är väl det som är minst olikt tycker jag, men det är högst osannorlikt att hon har sibir i sig så ovanliga och strikt avlade som de är. Men utseendemässigt så skulle jag nog säga att hon är mest lik en sibir. Precis som att vi kan jämföra våra vänner, lärare och syskon med vilka kändisar de är mest lika ;)

danitza
0

Varför skriver ni om saker som hon inte ens har frågat om? Ta inte illa upp, bara undrar. Glad

MonicaLagerquist
3

#23 Det skulle bli ett väldigt trist och ointressant om man bara svarade på frågan.

"Men så till frågan, som rubriken lyder, vad tror ni hon kan vara för ras?
"

Svar Huskatt.

Hyrrokkin
2

#23 Hon frågar vad vi tror katten kan vara för ras, och vi svarar exakt utefter den frågan - att det inte går att ens gissa, och så förklarar vi varför.

Vad är det du syftar på? :)

danitza
1

Jag tror att hennes katt kan vara en blandraskatt, kanske har den lite perser i sig eller norsk skogkatt? Skrattande

Hyrrokkin
2

#26 Och vad grundar du det på? Pälsen kan man inte gå efter, eftersom långhårighet finns naturligt hos huskatter utan någon som helst rasinblandning. Tvärt om har långhåriga raskatter kommit ur långhåriga huskatter.

[Highonbluetomorrows]
2

Jag tror inte den kan vara någon ras. Lite norsk skogkatt, men det är lika mycket som skiljer den från en skogis som den är lik. Men det är inte särskilt kul att skriva och inget mer. Jag skrev att katten var söt också, vilket inte frågades om i inlägget, så då borde jag kanske strukit det pga off topic ;)

Perser tror jag inte.

Lite OT.

Min misse är halvperser och han ser ut som en stor, kraftig huskatt - helt enkelt. Ingen skulle gissa att han var perser alls. Visst, han har lite "plattare" ansikte och tyvärr ögonproblem, men ser verkligen ut som vilken huskatt som helst. Den röda katten.

Sen har jag en hittekatt, som knappast har någon ras i sig. Han är cremefärgad och (semi)långhårig och misstas av vissa för en skogkatt. Att han hittades på gatan med en korthårig mamma spelar liksom ingen roll… Inte heller att såväl ansiktsform, kroppsform och ansikte är helt olikt.

Vad vill jag säga med detta? Att genetik är en gamble! Det finns dominanta och recessiva anlag, och så fort man blandar utanför en "stabil ras" så kan resultatet verkligen bli något helt annat än vad man förväntat sig.

woopwoop
0

Den största anledningen till att jag tror hon är en blandfärs mellan en raskatt och kanske vanligt bondkatt eller något är den att där hon hittades finns väldigt mycket raskatter. Där bodde en kvinna innan som hade en uppfödning av raskatter (vet dock bara att det är långhåriga katter och har inte haft chans att fråga mer). 
När hon var tvungen att flytta till en liten lägenhet inne i staden så lät hon katterna vara kvar där och grannen lovade att hålla ett öga på dem. Hon är fortfarande där och ger dem mat varje dag, men har ingen uppfödning alls längre. :) 

Spelar mig ingen som helst roll vad för ras hon skulle kunna vara/är, jag älskar henne lika mycker ändå! Tycker, som jag nämnt innan, bara att det är lite roligt att spekulera i, önskade inte att ni skulle väcka diskussioner MOT varandra. :( Kan man ta bort en tråd man skapat? Känns lite tråkigt just nu…

[sakring]
0

Om katterna finns kvar utomhus så se till att någon kommer och ta hand om dem för guds skull. Vroe det någon av ras i dem så skulle människan naturligtvis inte låta dem få gå på detta sättet.

fvanilla
0

Om hon inte har uppfödning längre lär de ju vara kastrerade. Så gör ju iaf. seriösa raskattsuppfödare i förbund när katter går ur avel. Fertila katter hålls inne och släpps inte ur för att para sig med huskatter. Så ytterest tveksamt.

mitzerl
1

#29 Hur vet du att det var raskatter som kvinnan hade? Och vilken ras isåfall? Att de var långhåriga säger ju ingenting. Att någon säger att det var raskatter betyder ju inte att det är raskatter.

Katter med stamtavla brukar sällan släppas lösa okastrerade, så chansen är nog väldigt liten att det skulle vara en raskatt i de bakre leden. Man kan ju göra ett DNA-test om du är väldigt mån om att ta reda på saken.

Och jag undrar ju förstås också varför det är så viktigt för dig att katten prompt skall ha raskatt i sig, att du försöker att få det till det trots att du vare sig vet vilken potentiell ras eller sett stamtavla eller någonting. Oddsen är ju alltså väldigt väldigt små som sagt.  Din katt blir inte ett dugg "finare" över att ha ev. rasinslag som bakgrund.

Var stolt över den fina huskatt du har istället. Hon är redan så vacker som hon är, så hon behöver inte göras om till någon rasblandning.

[sakring]
0

Mina raskatter är inte ens långhårigaFlört

fvanilla
0

#33 Samma här, korthåriga raskatter är väldigt vanliga de med.

Hyrrokkin
0

#34 Eh, ja, det är väl ingen som sagt något om det? :P Däremot är det en vanlig uppfattning att om man ser en långhårig katt tror man att det finns raskatt i den. Och TS katt är långhårig, alltså har den långhåriga föräldrar eller som bär på långhårsanlaget. DET är inte lika vanligt bland korthårsraskatter ;)

woopwoop
5

#32: Herregud säger jag bara om ditt senaste inlägg… Hade du läst vad jag verkligen hade skrivit så hade du sätt att jag nämnt TYDLIGT att "Spelar mig ingen som helst roll vad för ras hon skulle kunna vara/är, jag älskar henne lika mycker ändå! Tycker, som jag nämnt innan, bara att det är lite roligt att spekulera i" så det senaste i ditt inlägg vad bara förbaskat onödigt!…

För övrigt för att besvara dina frågor så vet jag inte vilken ras, har bara talats vid med henne en gång, och det var inget långvarigt samtal, ingenting som säger att hon skulle vara från dom heller, men det var där mina funderingar började, och det var bara det jag ville förmedla!

~

Vill göra detta KLART nu:
Det enda jag ville med detta inlägg var endast att höra om någon  hade något tycke om dom såg något speciellt rasdrag eller något sånt på henne, om inte, som många sagt, så får man gärna säga det, och jag tvingar inte någon till att säga något, många tror huskatt, SOM JAG OCKSÅ TILL MESTA DELEN TROR OCH HAR ALLTID TROTT! Det som fick mig att fundera är ju som sagt det, som jag skrivit innan, att hon hittades på ett sådant ställe. SÅ kan vi då lägga ner att försöka få det att låta som att jag VILL hitta en ras i henne för att få henne "finare" för att det har aldrig och kommer aldrig att vara fallet?

Vill ni säga att hon liknar en huskatt och inte har några speciella "rasdrag", säg det, och skit i att kommentera massa onödiga andra saker som inte har med frågan att göra? Jag säger inte att hon SKA ha en ras i sig, det var bara en öppen fråga som jag kunde tycka vara intressant att höra andras åsikter i. Antagligen så är hon en vanlig huskatt, precis som vi trodde från början. Kanske borde utvecklat min fråga, från början, lika mycket som i denna kommentaren, men trodde inte det skulle vara nödvändigt, trodde inte folk skulle ta det på blodigt allvar, som det känns som just nu.

Anledningen till att jag fyllt på med bl.a det med kvinnan med katterna är enbart för att jag ville ge er förståelse för varför jag haft mina funderingar, det är inte så att jag försökt ge anledningar till att hon SKULLE vara en raskatt/blandning. Jag har själv ingen som helst koll på kattraser och speciella utseenden och sånt hos katter, därav ställde jag frågan på just här eftersom jag tänkte att kanske någon mer kunnig kunde ge sin åsikt.

Jag är väldigt nöjd med min lilla katt, är extremt stolt över henne, och tar hand om henne som en trogen familjemedlem.

Och förlåt över ett rätt så irriterat inlägg, men snack om att jag försöker förfina min katt på något vis blir jag bara så trött på!..

Tack för alla svar för övrigt, jag tror också att hon är en vanlig huskatt, precis som jag trott hela tiden innan, och det verkar som dom flesta andra tror det också.

danitza
2

#36 Håller med, man behöver inte göra en jätte stor sak av en liten fråga!

MonicaLagerquist
9

#36 Hon är väl ingen vanlig huskatt.Hon är ju din huskatt,din unika huskatt.

mitzerl
0

#36  Jag ber om ursäkt att jag tydligen tolkade in för mycket i det du skrev. Det var inte meningen att såra dig!

Anledningen till mitt inlägg var följande:

Flera stycken hade skrivit att din katt liknade en huskatt och att det inte var särskilt troligt att den härstammade från några raskatter. Och därpå skrev du igen om kvinnan som hade "raskatter" som du trodde hon kom från - trots att vi innan skrivit att det inte var troligt. Genom att du tog upp det igen så uppfattade jag det som att du inte riktigt ville tro på oss utan gärna ville att katten skulle ha raskatt i sig, trots att du även skrivit att det inte spelade någon roll. Ibland kan man säga att saker inte spelar någon roll, men att det innerst inne ändå gör det, Sånt vet jag från egen erfarenhet.

Men när jag läser ditt senaste inlägg så förstår jag att den tolkningen uppenbarligen inte var korrekt och det ber jag om ursäkt för.

fvanilla
0

#35 Jag tror du missförstår. Många iaf. en del enligt min erfarenhet tror att raskatter endast är långhåriga, "denna katten är långhårig så då måste den vara raskatt/ha raskatt i sig". Jag har haft folk komma till mig och sett mina katter (siames + burma) och säga, "Åh, vilka fina! Har inte sett sådana bondkatter förut!", och när man säger de är raskatter, "Är de? De har ju inte lång päls alls!". Medan ser de en bild på en långhårig huskatt, "Åh, en raskatt! Är det en norsk skogkatt?".

Så därför höll jag med den som skrev inlägget.

Hyrrokkin
0

#40 Aha, den uppfattningen har inte jag alls, men där skiljer sig väl våra erfarenheter åt helt enkelt :)

JohannaEkroth
1

woopwoop - Jag kan tänka mig att det finns kanske lite av Norsk Skogkatt, Turkisk Angora eller kanske Sibirisk katt i henne. Det är svårt att säga.

Men här är en raspresentation om den Turkiska Angoran iaf: http://katter.ifokus.se/articles/4d7174abb9cb46222108574f-raspresentation-turkisk-angora

Jag förstår din vilja, TS. Du har en huskatt men det är alltid roligt att veta vilka raser den härstammar ifrån eller kan ha drag av. Precis som med blandrashundar. Glad

Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else

MonicaLagerquist
0

#42 Det senaste fem åren har det registerats 49 stycken TUA i SVERAK.Så att det skule finnas TUA i katten är väldigt väldigt liten chans.

JohannaEkroth
0

Monica - Det var ullpälsen jag tänkte på. Men hon kanske har lite Perser i sig då.

Jag blandade nog ihop Turkisk Van och Turkisk Angora lite. Oskyldig

[sakring]
0

# 44 Tursisk van är inte det vanligaste heller precis. De går nog inte lösaFlört Jag såg en på en utställning.

[sakring]
0

# 40 Jag har inte den uppfattningen heller då mina raskatter är korthåriga men folk i allmänhet vet inte att det finns korthåriga raskatter. När någon undrar vilken ras deras katt eventuellt kan ha så är det ofta långhårskatter.

JohannaEkroth
0

sakring - Ja Europén kan nog lätt förväxlas med klassisk huskatt. Flört

[sakring]
0

# 47 Det är huskatt, fast med stamtavlaFlört

JohannaEkroth
0

#48 Aha, vad bra att även "huskatten" har fått en "titel" där den är värd mer.

Om folk vill ha huskatter så bör man alltså avla på européer för att öka kattens värde. Flört

Thaeri
0

Europén är inte vilken huskatt som helst heller, det är viktigt att veta, utan det är den klassiska nordiska korthårskatten som utvecklats av sig själv under tvåtusen år. Alltså inte importerade motsvarigheter från andra ställen eller raskorsningar.

JohannaEkroth
0

Thaeri, mitt inlägg menade jag inget illa med. Jag menade att om man vill ha en korthårig katt som en del automatiskt tror är huskatter kan man kanske försöka få dem att köpa en Europé istället, så kattens status ökas.

Thaeri
0

#51, det var mest menat som ett förtydligande Glad

Och med tanke på att den vanligaste katten i Sverige fortfarande är just den som ligger till grund för europén är det många som skulle kunna köpa en sådan istället för en dåligt uppfödd huskatt och ändå få samma typ av katt, precis som du var inne på Glad

fvanilla
0

#41 Jag bor nog i ett konstigt område, haha.

#42 Blandrashundar är ju alla hundar utan stamtavla/okänd härstamning, då inga hushundar finns kvar så att säga. Så det är få huskatter som har blandras i sig.