Hispig katt-akut hjälp
Senaste tiden har min katt blivit hispigare och hispigare. Han blir på riktigt LIVRÄDD för saker och kan inte släppa det.
Inatt ramlade han ner från kattträdet (inget högt men ändå) och var fullkomligt VETTSKRÄMD!!!! Han var rädd för mig, rädd för ett täcke som åkt ner p¨å marken och när jag försökte sätta honom på katträdet igen så var det som om han såg aliens. Flyttade honom till sängen och gosade med honom men då vart han livrädd för min sambo istället och livrädd för att ligga hos mig.
Han lyssnar när jag kallar och han tittar på mig men är HELT BORTA! Det är som om han hör och ser aliens!
Gick ut på balkongen med honom för att testa om han verkligen såg och vart intresserad av duvorna utanför. BRA, men han fick panik när dom flög iväg. Väl inne har han precis i detta nu förflyttad sig från mitten av vardagsrummet till hallen med snigelsteg. Såklart satte duschen igång och läckte så han blev livrädd igen. Alltså fy jag är jätterädd. Vet inte vad det är med honom. Jag är på riktigt uppskakad! Han rör sig i slow motion, det är verkligen superläskigt. Detta är inget skämt om någon skulle tro det! 
Han börjar röra sig lite snabbare nu igen men är åter i vardagrummet, vågade sig alltså inte genom hallen. Då detta hispiga och livrädda/skrämda beteende trappats upp mer och mer så är det ju något som är fel!
Hade jag haft kamera hade jag filmat, men kanske lika bra det för det är ingen kul syn att se sin katt bete sig såhär, hans hjärta slår i ett och han andas korta. stötande andetag.
Det är hemskt när ens katt börjar bete sig underligt. Känner igen en del av det du berättar, min förra katta började bete sig på liknande sätt och med inslag av agressivitet, så fort det hände något oväntat blev hon helknäpp.
Det enda jag kan råda dig till är att ta kontakt med din veterinär.
Pyssliga hälsningar Marina.
Sajtvärd på Pärlpyssel & Smyckestillverkning _\Min blogg\
Häng med in i det nya äventyret på BeadCraft
_
#2 Försökte sätta han på sängen igen och det var som att han fick stötar genom kroppen. Han beter sig "normalare" på balkongen" men vill inte vara där heller.
Vad var det för fel på din katt när hon betedde sig så? Bröt ut i gråt precis för han mår verkligen inte bra och jag har så extremt mycket att göra diag så det här var verkligen för mycket för mig att se.

Varför trillade han ner?Kan det tänkas att han fick ett EP anfall?
Ta kontakt med en kunnig kattveterinär och kolla upp kissen.
Stolt ägare till tre La permer
#4 Oj Ep har jag inte tänkt på. Har hänt flera gånger senaste månaderna att han ramlat ner från saker och varit sådär dock inte lika hemskt som nu. Då var det mer på det roliga sättet att man tyckte att han vart knasig som blev rädd för en påse. Har aldrig sett honom göra såhär på dagen dock,alltid nätterna man vaknar av en duns och katten är som borta. Ibland hittar man honom knappt. Han har även börjat gömma sig och inte komma när man ropar. Han älskar mig dock över allt så det är inte att han känner sig otrygg med oss. Har haft honom sedan han var kattunge. Han är 8år.
Stackars kisse
Jag har tyvärr inga råd men vet låter som en bra början. Kissen kanske lider av yrsel?
#6 Ja han ser ut att vara yr faktiskt. Funderar på om det är för jag börjat helbarfa honom på riktigt sedan 2-3 månader tillbaka. Har kört barf innan med och han visade bara positivt men nu är han helt koko. Han har ju visat hispigheten redan innan jag ens visste vad barf var men först nu blivit sådär extremt. Jag följer procentsatserna och sitter med miniräknare för att fixa till maten. Skall kolla på det forumet vad dom tror.
det försla du bör göra är att ta katten till veterinären och utesluta sjukdomar som kan orsaka din katts problem. Om det inte är ep-anfall utan yrsel så kan det ju vara diabetes.. har katten andra symptom tex dricker mer/mindre, kissar mer/mindre, avmagring, feber mm?

Försök att minimera stressen för honom sålänge, göm och säkra allt som kan trilla, låta läskigt osv så gott ni kan. Zylkene kan kanske hjälpa honom att lugna ner sig. Hoppas att ni hittar vad det kan vara, för det låter verkligen jättehemskt att han blivit sån plötsligt :( En tanke är att det kan ha med maten att göra, kan det vara fel %-satser för honom (att han har nåt fel i näringsupptaget) så att han får brist på nåt och därmed fått en bristsjukdom?
#9 Procentsatserna i barfen är vad jag förstått väldigt säkra. Ser man bara till högsta och minsta procenten och varken under eller överfodrar något så bör det inte ge dessa besvär. Sen har det hänt "Konstiga" saker med hispighet redan sen han var liten. Det är dock nu som det har blivit såhär chockartat. Har undrat varför han vissa dagar bara sitter och gömmer sig. Visst har han gillat att gömma sig sedan han var kattungen men inte så pass att han inte ens vill komma fram från sängen. Har ingen hund heller, finns hund på besök någon gång i månaden men då får kissen vara ifred i sovrummet. Undra om han har haft dessa konstiga anfall av yrsel eller vad det nu är många gånger utan att jag förstått att det varit nått allvarligt. Dunsen lät mer som att han busade (han är klumpig) men sedan tyckte jag han lät så skrämt och pälsen alldeles uppjagad.
Någon som har koll på olika kostnader? Ögonen funkar på honom nu iaf, han satt 3 meter bort och följde min hand och han har börjat ta kontakt med mig, dock fortfarande svårt att bedömma vad saker är för något. Men hur kan han göra det om han ser?
KAN han ha drömt något som orsakar den här förvirringen? Han blev ju uppenbarligen skiträdd för något! Har haft en hund som hade EPanfall och det här var ingenting likt alls för hans kropps fungerar ju, under ett anfall kan dom ju inte röra sig och ofta brukar bakben och dylikt släpa efter ett tag. Han kan ju springa då han springer ifrån sänge när jag sätter ned honom.
Vilka kostnader menar du?
Jag tycker du bör åtminstone ringa en veterinär som kan ställa rätta följdfrågor ang kissen och du kan få proffsiga svar.
Låter faktiskt inget vidare att han är rädd för tidigare välbekanta saker 
Han kanske har UVI. Gamla människor kan ha förvirring som enda symtom vid UVI. Det kanske kan katter också ha? 
#12 Har redan ringt, fanns inga tider förän på torsdag men skulle det bli värre fanns det ett nummer jag fick som jag skulle ringa med hälsningar från veterinären. Kostnader på vad tex blodprov, eller ett standardbesök kostar? Fick Svar "beror på vad det är för tester man gör" från vet men någon sorts lista måste väl finnas? Måste ju veta hur mycket pengar jag skall samla ihop
#13 Neh ingen UVI då skule det inte komma sådana "skrämselattacker" inte blir kissar med uvi vettskrämda av en gardin eller sin egna leksak!
Men man kan ju undra vad han hittad på för tok för matte.
Nej vet ni vad, nu skall jag försöka sova, har dygnat inatt för jag haft mer än lagom stress, som ett brev på posten skall såklart min annars till synes friska katt dra till med något sådant här obestämbart.
Funderar på att spraya kattmynta i sovrummet så han kanske blir mer "bekväm" där av doften och slappnar av lite, vad tror ni?
#11 kostnader är ju olika beroende på klinik, komun och vilka undersökningar som behövs göras. Ring en veterinär är väl 1a steget andra är att ta blodprov om inga andra symtomer finns än rädsla.
EP anfall kan yttra sig på olika sätt, de finns olika graderingar.
#15 Jag har redan ringt veterinär! Fanns ingen tid förän på torsdag!
Kommer ta torsdag och boka blodprov då både syn och hörsel funkar. Så vem vet, han kanske har diabetes? Var ju hemma hos mor i somras och trots jag skickade med mat så lyckades han smita in till torrfodret fullt med spannmål, han har mer eller mindre barfats senaste 1-1,5 åren. Senast han åt torrfoder var nog för 2 år sedan.
När jag har "fuskat" med annan mat när jag varit för sjuk har jag endast gett honom spannmålsfritt blötfoder, typ bozita och dylikt.
Vem vet kanske torrfodret har gjort något med honom.
Fått många bra tips och råd i den här tråden iaf, ska försöka sova nu iaf.
Kanske dum fråga men kan katten ha fått hjärnskakning?
Med tanke på att jag är nästan hundra på att han ramlade ner ifrån katträdet. Han kan ju ha drömt något som skrämde upp honom så han ramlade ner?
Korkad tanke kanske men då han ju är lite "borta" trots att han verkar fullt frisk och jag som sagt inte såg något direkt anfall trots att jag låg intill när allt hände. Hoppade upp ur säng direkt när jag hörde dunsen.
Nej sängen var det!
#16 ja men du frågade om kostnaden och det varierar kraftigt därför är det bara kliniken du ringer till som kan svara på de.

#10 Jo men jag menar att katten kan ha något medfött fel som gör att han inte kan ta upp all slags näring/vitaminer/mineraler som normalt, och därmed kanske procenten i fodergivan blir fel för just honom även om det är perfekt för de flesta andra katter, och därmed ger honom nån bristsjukdom som orsakar detta panikbeteende? Att ett fel i ämnesomsättningen är själva grundorsaken. Jag har ingen aning, men det är en tanke. Hjärnskakning kanske också är möjligt? Det brukar väl vara förknippat med illamående, men kanske mest om det är en grav hjärnskakning och på människor?
#18 Ja fast jag fick ju inget svar om kostnader, frågade om blodrov osv ungefärliga priser, frågade om det handlade om tusenlappar och det gjorde dt men HUR många tusenlappar liksom, det vägrade hon svara på.
#19 Jaha, då han har lagt på sig efter många år av magerhet tack vare barfen så tror jag inte det är det. Han uppvisade sig friskare i beteendet än någonsin förr, han blev socialare, mindre argsint, allmänt mer gladlynt och "påhittig" han busade järnet på kvällarna och var kungen i lägenheten.
Brukar inte katter under EPanfall gny och iaf ge ljud ifrån sig? Dom lider ju när dom får anfall precis som hundar och människor. Ett EP anfall förlamar även tillfälligt men han var aldrig förlamad. Då jag inte kunde sova inatt utan var vaken så VET jag att han inte låg och skakade. Han var i samma rum hela tiden. Såg dock inte vad som hände innan dunsen. Vet bara att han befann sig på översta "hyllan" och av någon anledning befann sig på marken livrädd.
Katten börjar röra på sig mer i lägenheten och har också ätit, visar intresse för oss också och är mer "framåt och nyfiken" lite hispig fortfarande men absolut bättre.
Undrar om det kan vara synfel… Din katt kanske ser dåligt - men ser rörelser bättre. Och ser han dåligt, och dessutom snubblar och ramlar (du skriver att han är "klumpig") - så skulle det kunna vara något problem med ögonen. Kanske?
Jag hoppas att din Vän får hjälp snart! Lycka till!
Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge." /Pearl Buck ♥· Medarbetare på Healing
Min katt nev ner en grej från väggen för några dagar sen, och efter det var han spattig i ett par dagar och är fortf lite mer försiktig, smyger sig fram och luktar på olika saker mer än vanligt. Men han ser inte borta ut eller så… Dom kan ju reagera så när dom blir väldigt rädda.
Bra att du tar kissen till veterinären när det var så där pass iallafall :)
*Det blir som det ska*
Medarbetare på Gravid iFokus
Jo att sticka framtassen innaför dörren hos vetten är kattastrofalt dyrt. Hoppas att du har kisse försäkrad, för det underlättar ju lite för ekonomin.
Hoppas också att din lille kompanjon snart mår bättre.
_
Försök komma till veterinär så snart som möjligt!!!!!!!!!
Jag tycker att du ska filma misse spec. om det blir så där akut igen och visa sedan filmen för veterinären. Det kan vara till mkt stor hjälp i veterinärens bedömning! Jag har själv filmat sjuka djur och det har verkligen varit ett bra komplement, speciellt som även mkt sjuka djur kan börja bete sig "nästan normalt" hos veterinären. Det är alltid bra att veterinären får se själv (på film) vad du menar, annars finns viss risk att veterinären tror att du t ex överdriver. Det är också möjligt att veterinären kan göra viktiga observationer utifrån filmen som vi - som inte är veterinärer - missar.
Så även om det känns skrämmande när det händer (för jag förstår att det är jättehemskt!!!) så försök dokumentera på film!!!!
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
Håller med#24 för har varit till vet flera gånger o katten verkar bättre där än hemma så de ville gärna att jag skulle filma.
Då ska jag vara redo med kamera. Sambon har en filmkamera, är dock nästan hundra att han blev skrämd för jag minns nu vad som hände.
Han satt fortfarande PÅ katträdet när jag såg honom först, SÅG att han blev skrämd men trodde han såg nått i syne, sen kunde jag ändå inte somna om och när jag reste mig upp DÅ var det som han flög/ramlade på nått sätt iaf hamnade ganska våldsamt nere på marken och när jag försökte närma mig honom såg jag att han vart vettskrämd.
Skall ringa till vet imorgon igen med lite fler frågeställningar.
Skall kolla vad för symptom EP, stroke med mera har. Sedan kolla vad dom anser att jag skall göra. Även kolla vad olika prover skulle kunna ge svar på.
Han är fortfarande lite spattig i sovrummet men resterande rum spatserar han normalt i, han har även ätit upp sin mat och jamar lika bestämt som vanligt.
Det spåret jag dock är mest inne på är att han blev skrämd av något utanför fönstret och sedan av mig varpå han ramlade ner på golvet och slog i huvudet. Dunsen lät alldeles för hårt för att han ska "klumpigt" ha landat på fötterna.
Han har inga problem med synen! Ej heller hörseln, han går normalt runt i lägenheten igen förutom med tillförsikt för sovrummet. Kommer nog släppa inatt det sista spattigheten.

Kanske kan Feliway doftspridare hjälpa honom att bli mer harmonisk igen?
#27 Vad är det för något? Är det med feromoner eller vad det heter?
Okej nu börjar herrn VERKLIGEn bli sig själv jisses, han skall banne mig ut på balkongen prompt har han bestäm OCH han busade runt lite i vardagsrummet nyss
Känns dock som att han är missnöjd med något typ uppstressad!
Jag har börjat jobba igen så kan vara det ?
#26 Det låter som en alldeles för stark reaktion för att vara "vanlig rädsla" som fått honom att trilla ner tycker jag. Fortsätt diskutera med veterinär + ha filmkamera till hands!
#28 Feliway doftspridare för vägguttag - ja det handlar om ett feromon. Kan vara bra när missen är orolig p g a t ex miljöförändringar och liknande. Tveksamt om det skulle vara till nytta i det här fallet, men självklart kan du testa, det är inget som skadar. Finns på apoteket att köpa.
Tror inte att det är en reaktion på att du har börjat jobba!
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
Min är mer och mer som vanligt, och i hans fall vet jag ju att han blev rädd när hyllan rasade ner!
Min tänker jag att jag inte behöver filma osv, men man tänker ju till nu när man läser här!
*Det blir som det ska*
Medarbetare på Gravid iFokus
Han har ju surat mer när jag varit hemma och visat missnöje, hehe svårt att förklara för NEJ jag personifierar INTE min katt han är katt ingen bebis även om jag kallar honom det. Jag vet ju inte VAD som skrämde honom, "vanlig rädsla" var det inte, det var typ den rädslan han får när han ser duschen eller den paniken han får när han hör moppar.
Han är ganska feg av sig när det gäller "läskiga saker" Vi pratar inte vanlig rädsla.
Fanns fler som haft spattiga katter på grund av stark panik/rädsla reaktion så det är INTE omöjligt!
Att jag jobbar påverkar honom, det kan du inget veta om för du har inte träffat honom, tyvärr fick jag honom i alldeles för ung ålder 5 veckor så han är extremt klängig. Han följer mig vart jag än går vare sig vi är på landet eller i lägenheten. Så visst kan katter reagera på att bli lämnade av sin "modersgestalt"
#31 Självklart påverkar det honom att du börjat jobba, men just den här reaktionen lät väldigt stark för att vara en sådan reaktion. Har själv haft en misse som blev tagen alldeles för tidigt från kattmamman, och har i dag två missar från kattkoloni (s k "skyggisar"). Självklart känner jag inte din katt alls, utan jag får utgå från mina erfarenheter av katt generellt (har haft katter i mer än 20 år + katter hemma när jag växte upp etc). Din katt känner förstås du bäst, men jag tolkade det som att du ville fundera tillsammans med oss andra eftersom du vände dig hit till sajten? Och få av oss känner din misse, vi kan bara fundera precis utifrån det du beskriver. Och då tycker jag ändå att det är vettigt att diskutera med veterinär, ha filmkamera till hands + varför inte testa Feliway doftavgivare (kan kanske vara bra för honom om det är jobbigt för honom när du inte är hemma). Mår han OK igen så kanske en kompis kunde vara bra för honom? Ville inte alls "vara dum" med dig, utan bara berätta hur jag uppfattar det du beskriver - utifrån.
#32 Jag vet, har så hiskeligt svårt att få fram saker så det inte bedöms fel och vill gärna påpeka direkt när det känns som att tankarna går åt "fel håll" så att säga. Skall absolut inte avfärda det här som en "åh vad bra nu börjar han bli normal igen allt är toppen" grej.
Jag ser fortfarande otroligt allvarligt på händelsen och kommer ej släppa det i första taget. Detta skall utredas!
Skall absolut kolla upp den där spray grejen för har ändå funderat på en sådan när han är på sitt "missnöjda" humör. Ibland är det nästan jobbigt vad bestämd han är och vad otroligt tydligt han visar vad han vill och ger sig inte. Mor min fick känna av hans mammighet när hon hade honom hos sig under sommaren. Hon som trodde jag bara överspelade med hans mammighet men icke
Skönt dock att få det bekräftar att det inte bara är jag som hittat på hans klängighet.
Vi vill egentligen ha en katt till men han slåss med andra katter för han ser oss som sin egendom och ingen får ta hans tid ifrån mig. Syster sa det häromdagen när hon var hemma ensam med honom att "han beter sig mer som en vakthund än katt"
Han har vuxit upp med systers och mammas katt men alltid på behörigt avstånd. Dom andra katterna fick inte ligga i samma säng och helst inte ens i samma rum. Han hatar verkligen andra katter
Feliway finns både som spray och som doftavgivare för vägguttag. Jag tror att din misse skulle ha störst nytta av doftavgivare för vägguttag om han reagerar på att du börjat jobba.
#34 Vad smart att använda det medans jag är borta! Kan katter ha separationsångest som hundar?
Längtar tills jag kan prata med vet igen och få fler svar på saker.
Förresten nej, tyvärr så har jag inte honom försäkrad, så korkat, jag kollade ju tom upp försäkring för honom i vintras och tänkte "jag skaffar till sommaren" men sedan blev jag väldigt sjuk så allt har fallit i glömska
Att ajg får skylla mig själv! Förstod förr inte hur folk kan lägga flera tusentals kronor på sina husdjur. Här sitter jag blödig och har redan tilltänkt semestersparandet till ja vad får vi ju se vad vet rekommenderar.
Att lägga tusental kronor på att hjälpa den man älskar kan aldrig vara blödigt :-)
En försäkring är alltid bra att ha. Känner några som fick åka in och amputera svansen på sin katt och hade de inte haft försäkringa hade de snällt fått hosta upp en så där 40.000 kronor
_

#35 Det ska sitta i hela tiden och kan ta ett par veckor innan man ser resultat och det fungerar int epå alla katter.
Jag tycker att du ska katten till en veterinär att bli så där rädd är inte normalt.
Stolt ägare till tre La permer

Hur har det gått med honom?
/ Veronica, sajtvärd för Iller.iFokus