Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 4455 ggr
zintus
0

Har Nalle munsjukdom?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Igår såg jag att min katt hade någonting som stack ut lite från hennes mun. När jag höll upp hennes mun lite så såg det ut som en knöl som satt fast i hennes tandkött.

Är det någon som vet vad det här är?

Hon beter sig och äter iallafall som vanligt.

Uppkatten
0

Är det tungan som sticker ut eller är det den "saken" som ser ut lite som tungan som du undrar över? Jag har försökt förstora bilden och kolla men har svårt att se riktigt hur det ser ut. Det som slog mig är "kan det vara en stor fästing?", men det är som sagt svårt att riktigt se hur det ser ut. Annars kan man fundera kring om hon kan ha fått in något innanför hud/slemhinna så att det blivit en infektion där? Eller tittar jag på helt fel grej?

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Mymlan
1

Kan vara vad som även cancer..

Ta kisse till veterinär för kolla upp

Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.

I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.

Smile to the world, than the world smiles to you

zintus
0

#1 Det är "den saken" som sticker ut, inte hennes tunga. Så det är rätt sak du kollar på. :)

Jo, jag vet att det är lite svårt att se på bilden eftersom jag tog den med mobilen det var mörkt. Får försöka ta en bild med en riktig kamera nästa gång jag träffar henne. (Hon bor hos mamma)

Det är ingen fästing eftersom hon är innekatt. Men det där andra ska jag läsa lite mer om.

zintus
0

#2 Okej. Det får vi göra så fort det går. Tyvärr har varken jag eller mamma råd nu, eftersom ingen av oss har några pengar alls. Men så fort mamma får lön och jag får månadspeng så ska jag se till att hon kommer till vetrinär.

Uppkatten
0

Även innekatter kan få jättefästingar… även mitt i vintern….! Fästingar kan följa med in på kläder, skor, julgranen o s v. Såg programmet 112 på TV, där ambulansen åkte prio 1 (superakut alltså!) på en "pulserande utväxt" på en man… visade sig vara en riktigt fullmatad jättefästing….

Sitter den här grejen fast hela vägen eller bara i ena änden? Verkar misse öm där den sitter? Är grejen sårig? Varm? Varar den?

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Mymlan
0

#5 Jag fick en katt som blev fästing fast han är innekatt, hundarna hade den med sig in.. Eller så bar jag den..

Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.

I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.

Smile to the world, than the world smiles to you

zintus
0

Okej. Jag tänkte inte på att en fästing kan spridas den vägen också.

#5 Jag tror bara den sitter på ena sidan. Jag har som sagt inte Nalle här just nu. Jag tror jag ska ringa till mamma och be henne kolla de där grejerna. Men det känns säkrast att ta henne till vetrinären så fort det går, ifall det är någon farligt. Vill ju inte att min lilla misse ska gå och ha ont.

annzoo
0

Jag tror det kan vara Eosinofila Granulom…

[SimonJennah]
1

Glöm inte att man kan ringa veterinären för att prata och rådfråga även om man inte åker dit. Bäst att åka förståss, men ville bara säga det. Lycka till!

zintus
1

#8 Har läst lite om Eosinofila Granulom nu och det skulle nog kunna vara det. Fast jag har inte märkt att hon har försökt kliat sig där. Men det skulle ju kunna vara det ändå. Tack för tipset.

zintus
0

#9 Tack för tipset! Det skulle vi ju kunna göra. Dock är det lite svårt att förklara hur det ser ut. Men vetrinären kan nog känna igen det om man beskriver så gott man kan. Tack så mycket! :)

IceJossan
0

Fettknöl?

zintus
0

#12 Hmm kanske. Men brukar katter få fettknölar i munnen?

IceJossan
0

#13 Brukar och brukar, men ja det kan de ha. Kom den plötsligt?

zintus
0

#14 Okej. Jag vet inte riktigt. Jag hade ialafall inte märkt någonting förens i söndags. Men jag kan bara träffa henne varannan helg, så jag är inte så säker.