Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 1165 ggr
EmelieSofia
0

Blod i avföring - igen. Hjälp?

För att försöka sammanfatta kort:

Honkatt 4 år, kastrerad sedan 2 år. Hon väger 3,4 kg nu, hon var nere på 3,2 kg länge. Hon har alltid varit liten, minsta i kullen. Otroligt kräsen liten dam. Det är i princip omöjligt att få henne att äta tillräckligt.

Vi har 3 katter - alla äter olika mat. Den första gången jag upptäckte blod i hennes avföring var för 4 veckor sen. Misstänkte att ätit av någon annan katts mat så då tog jag bort den maten. Jag tror hon blev bra i magen igen, jag upptäckte i vart fall inget mer blod eller diarre.

Så för två veckor sen så köpte jag perfect fits kattungemat. Och hon åt den med god aptit. Den enda mat hon ätit någonsin så ordenligt vilket gav 200g + på vågen. Men alldeles nyss upptäckte jag blod igen. Det var "färskt" och slemmigt, rätt mycket - knappt en matsked? Men annars var avföringen normal. Inte lös eller så.

Hur ska jag tolka detta med blod i avföringen? Jag har varit i konakt med veterinär som trodde att det bara var inflamerat. Det är jag också rätt säker på eftersom hon är pigg, glad och precis som vilken annan katt som helst. Äter och dricker bra.

Hur lång tid ska jag fortsätta med maten hon har? Kan blötmat vara boven? För den har funnits med vid både tillfällena. Det är den enda mat som hon verkligen ätit av så det vore ju hur bra som helst om hon fortsatt att äta av den.

Självklart blandade jag försiktigt ut den nya maten med den innan, men hon är inte dum. Hon sorterade och åt enbart den nya.

Uppkatten
0

Blod i avföringen kan ha flera orsaker, t ex inflammation i analkörtlarna eller en bristning i analöppningen. Låt en veterinär undersöka misse, har misse t ex problem med analkörtlarna kan det behöva behandlas. En hankatt jag hade fick den typen av problem - en aning blod i avföringen var enda symptomet i hans fall.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Uppkatten
0

Eller är det konstaterat redan att hon har en foderkänslighet?

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.