Katter iFokus

Katter

Etiketter: hälsabeteendekosthållning
Läst 800 ggr
[spinn]
0

Kissandet inne slutar aldrig

Vår perser köpte vi i februari tidigare i år som vuxen (3,5 år), han var helt rumsren de första 3 månaderna, sedan började han kissa inne ibland.
Vissa perioder har det varit bra igen och vissa sämre. Numer kissar han i sängarna om han får chans, men även här kan det vara bra i någon vecka och sedan börjar det igen. Det är nu 4 månader av kissande, han använder sina toaletter också.

Denna vecka:
Dag 1: Kissar på ett täcke när en person sitter i sängen. Puttar ner honom, men det är givetvis försent.
Dag 2: Kissar på täcket som jag har på mig, puttar ner honom och det är bara att tvätta det också.
Dag 3: Han försöker börja krafsa på mitt täcke, jag putter ner och stänger dörren.
Dag 4: Idag väckte han mig av att han kissat på mitt (reserv) täcke, han krafsade på mig efter att han kissat.

Det är inte kul att ha alla sovrumsdörrar och annat stängda för att han inte kan sköta sig, jobbigt att komma ihåg, samtidigt som det alltid blir så mörkt och instängt.
Han är innekatt och har varit i hela sitt liv.

Vad kan vi göra?

LinaK
3

Tycker du ska ta honom till veterinären för att utesluta urinvägsinfektion, dom brukar ha en förmåga att kissa på mjuka saker (kläder, täcken osv) om dom har UVI.

Är han kastrerad?

// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

Lusthan
1

Hur många lådor, vilken typ av sand och vilken typ av lådor använder ni? Flera lådor rekommenderas då katter inte gärna kissar och bajsar i samma låda. Parfymfri, klumpbildande sand som ICAs sand på kartong eller Everclean är bra. Lådorna bör vara stora och gå lätt att vända sig i. Vissa katter föredrar öppna lådor medan andra vill ha stängda lådor. Vad tvättar ni täckena i? Det krävs mer än tvätt- och sköljmedel för att få bort kisslukten för en katt men vad minns jag inte nu. Vad äter katten? Kan vara problem med urinvägarna, då är byte till blötmat det bästa man kan göra. Fungerade på min ena hane som jag i efterhand misstänkt att han haft problem. Eftersom katter i det vilda äter mycket råttor och dylikt får de i sig vätska genom bytet. Katter har dålig törstreflex och dricker för lite oftast. Detta leder till att urinen inte späs ut ordentligt och katten får problem med kisseriet. Därför är inte torrfoder (en av orsakerna) särskilt bra för katter. Det är långa katter som får problem. Det är en av orsakerna till att blötmat är bättre. En tur till veterinären för att kolla urinen är nog på sin plats och se till att tvätta sängkläderna i något som tar bort toalukten för katten.

annzoo
0

Har du inte varit till veterinären för att utesluta urinvägsinfektion, stuviter mm - så är de prio 1.

2. är han kastrerad?

3. hur ser lådsituationen ut? antal lådor, sanddjup, med eller utan tak på lådorna, placering mm

4. hur tvättar du bort olyckorna

[spinn]
0

Ok, ska ringa veterinären på måndag och få en tid för o kolla urinen.

Han är kastrerad.

Har två lådor bredvid varann, en med tak och en öppen. Klumpbildanade sand som jag köper på Ö&B (grön kartong). Han verkar tycka bra om den och jag försöker hålla mycket sand i dem.

Han äter ett bra torrfoder, Acana, samt får lite Whiskas blötmat var eller ibland varannan dag. Han har naturligtvis alltid rent vatten.

Har inte tagit urinprov på honom, var bara på en vanlig hälsokontroll i våras och då hade han en liten inflammation i tandköttet.

Täcken och lakan har jag tvättat i 60 eller 90 grader och på madrassen har jag sprejat rikligt med Urine off.

MonicaLagerquist
0

Har du någon toalåda inne i sovrummet?Min ena katt kissar i sonen säng och han inte får ha en toalåda inne på sonens rum.

Kattutan men stolt Plåtis ägare

OberonsMatte
0

#4 Är sanden fin- eller grovkornig? Är den parfymerad? Katter föredrar i stort sett alltid finkornig och oparfymerad sand.

Hur ofta rensas lådorna från avföring och kissklumpar?

Var är lådorna placerade?

Är det svänglucka på den lådan som har huv?

Är det någon av lådorna som används mer än den andra?

Var är lådorna placerade?

Är det prassliga duntäcken han kissar på?

Sajtvärd Katter iFokus

[spinn]
0

Jag provade att ställa en av lådorna i sovrummet en period, men det var ingen skillnad.

Han har en grå, oparfymerad och finkorning sand i den öppna lådan och den fungerade ju de första 3 månaderna vi hade honom. I den stängda lådan är det en orange finkorning, men icke klumpbildande sand. Han använder fortfarande båda sina lådor som finns i hallen under trappan, där det är ljust och luftigt.

Jag har tagit bort luckan på den lådan som har huv och ett tag tog jag även bort hela taket, men han använder den både med och utan tak.

Båda lådorna används ungefär lika mycket, men han kissar något mer i den öppna och bajsar något mer i den stängda.

Rensar lådorna en gång per dag, men har även provat en period att ta upp det så fort det kommer något nytt. Dock brukar han vara med när jag rensar lådorna och vilja använda dem direkt efter, men det var ingen större skillnad när jag höll dom totalt rena mot o ta upp det en gång per dag.

Nej, täckena är mjuka med någon form av bomullsvadd i.