Katter iFokus

Katter

Etiketter: avelgenetikuppfödning
Läst 5283 ggr
pliberg
0

Renrasiga Sibiriska Kattungar

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej! Patrick heter jag och jag är ny på forumet!

Jag har tingat en liten sibirisk kille som kommer hem den 6:e OKT.

Jag har funderingar på att köpa en hona till sällskap och givetvis så ska de båda kastreras för lite husefrid :)

Men jag har en fundering: Hur fungerar det om man har 2 st renrasiga katter (från olika uppfödare såklart) . Pappan och mamman till min kisse är från Ryssland, som rasen ochså kommer ifrån, fina stamträd.

Om man får legitimt rasbestämda kattungar, HUR gör man sig av med dem?

Kan man som vanlig dödlig icke uppfödare testa sina föräldrar för alla genetiska fel, skaffa stamtavla för ungarna, idmärka dem, doldafel försäkra dem, vaccinera x2 och sälja dem för fullpris? eller blir det blocketannons, 3 tusen styck och papperslösa?

Är inte ute efter att tjäna pengar, har bara funderingar :)

Hälsningar Patrick,

PS: (hittade ingen tråd, men det finns säkert: Tipsa gärna om någon bra "Välkommen kattunge"-sida med bra tips hur man ska träna sin lille prick de första veckorna/månaderna i hemmet.

Någon av er kanske sitter på en dunder-bra sida! Kramar!

DS:

MonicaLagerquist
2

För att kunna föda upp katter måste man vara med i en kattklubb så att man via dem kan registrera sina kattungar.Tar du en kull på din hona räknas du som uppfödare med allt vad det innebär.Bl.a så har du ansvar för dolda fel på kattungarna under tre år.Tyvärr så täcks inte allt av doldafelförsäkringen och man ska även tänka på att kattungar mellan en vecka och sex veckors ålder inte går att försäkra så bli de sjuka då så kan det bli rejält dyrt.

Det är lite olika från förbund till förbund.I vissa kan man ta en kull innan manskaffar stamnamn och i vissa måste man ha stamnamn från första kullen.

Är du ute efter att tjäna pengar så rekomenderar jag dig att köpa en trisslott .

Kattuppfödning tar tid, kostar massor av pengar och mängder av tid och är emallanåt underbart ljuvligt och ibland vidrigt.

Jag har just nu kull och har en extra kattunge från en kull där det inte gick så bra Tre döfödda kattungar och en ytte pytte överlevande och en mammakatt som inte fick någon mjölk.

Att sälja kattungar är lite olika svårt allt beror på tillgång och efterfrågan.Vad för ras man har och om det är något extra intressant linje osv.Så man ska inte alltid räkna med att alla kattungar flyttar när de är 12 veckor utan man kan bli sittande kvar med ungar länge länge.

Jag väljer ju hellre att behålla ämn att sälja till en köpare som det inte känns bra att sälja till.

Skulle någon av mina köpare para sina katter och sen sälja dem utan stamtavla så skulle jag bli grymt besviken.

Stolt ägare till tre La permer

pliberg
3

#1 Absolut, jag har läst runt nu en del efter att jag har tingat lille Bars, eller som vi kommer att kalla honom Felix.

Jag har snabbt kommit fram till att jag personligen tycker att okontrollerad huskattsavel borde förbjudas. Och kontrollerad huskattsavel har väl ändå ingen råd med..? O_O.

Hursomhelst tack för svar!  nu förstår jag :)

[sakring]
0

Varför ska det var från olika uppfödare? De kan ju vara släkt på nära håll i alla fall?r

Hyrrokkin
0

Grattis till sötnosen, men jag måste ändå ifrågasätta hans färg. Vart är han registrerad? Jag vet att Fife inte godkänner maskade sibirer, men det kanske det är något annat förbund som gör?

MonicaLagerquist
0

#4 Jag antog kallt att det gällde syskonrasen Neva Masquerade.

Hyrrokkin
0

#5 Ja jag tänkte att det kunde vara det, men trodde att man ville skriva ut att det var det då :)

Hyrrokkin
0

Hur funkar det där förresten, är dt fritt att para nevor med sibirer eller reggas ungarna som någon typ av variant då?

MonicaLagerquist
2

#7 Det är fritt att para mellan syskonraserna.De maskade reggas som NEM och de andra reggas som SIB.(Sen finns det säkert många uppfödare som inte vill ha in maskanlaget i sin avel men det är ju en annan historia)

Hyrrokkin
0

#8 Aha, tack då har jag lärt mig det också :)