Någon som vet hur mycket??
Hej!
Under ett par år nu så har jag försökt att få ner mina katter i vikt då dem e ganska överviktiga.
Mina katter har fri tillgång till Applaws torrfoder, dem får Applaws blötmat några gånger i veckan + Bozitas blötmat 2 gånger om dagen, och vikten har stått ganska still.
Idag så hade jag tänkt att sätta dem på en strikt diet då jag e rädd att dem bla ska börja få hälsoproblem.
Då min yngsta katt som och e tjockast inte e så jätte förtjust i blötmat (nästan vägrade äta innan, så har kommit en bra bit på vägen
) så vill jag servera blötmat 2-3 gånger dagligen samt ge en viss mängd torrfoder 2 gånger dagligen.
Men nu undrar jag hur mycket torrfoder samt blötmat jag ska ge dem??
Hade tänkt och fortsätta med en tetra Bozita dagligen, räcker det?? (samt Applaws blötmat några gånger i veckan)
Ungefär hur många gram torrfoder per katt??
På paketet står det 60-100g
Har ingen aning alls, e rädd för att ge för lite då veterinären skrämde mig ang fettlever.
MVH
PÅ paketen brukar det stå vad som är en normal giva. Jag tänker att du behöver ge dem mer motion och aktivitet. Göm lite torrfoder runt om i lägenheten, så att allt torrt de får, får de leta upp. Lek och åter lek!
Ge blött serverat. En del härinne hävdar att blötfoder automatiskt ger viktminskning, hmm jag tänker att du ska ge precis under normalgivan och sedan aktivera!!
Torrfoder som aktiveringsmat i små mängder så katten får jobba för det. Jag ger blötmat (endast), bantar också ner en stor herre som förr vägde 8 kilo men som börjar bli smalare nu. De får alla fyra ungefär lika mycket. Tre gånger om dagen, tidig morgon, efter jobb och innan jag somnar får de matskedar som vi äter med cirka 1,5 till två stycken per måltid. Jag får vakta tjockisen som försöker äta upp de andras mat. Jag har en som är nöjd med mängden, två som äter mindre och denna tjockis som skulle äta alla fyras mat och gärna lite till.. :-) På två år har han gått ner cirka två kilo, ett halvt till ett kilo till så är jag nog nöjd sen. Det är en relativt stor katt.
När du kollar på förpackningarna är det viktigt att du ger katten mat för vad den SKA väga, inte för vad den väger nu. Ger du den mat för en katt som ska väga 5 kg så kommer den fortsätta att väga 5 kg. SKa din katt väga 3 kg, ja då ger du den så många gram som det står för en katt på 3 kg. Hänger du på? :)
Sedan är som tidigare sagt viktigt med aktivering