Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 1732 ggr
[Highonbluetomorrows]
1

Tråkig matte söker aktiveringstips

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Sedan skolan började i måndes har jag varit en heeemskt tråkig matte. Sambon har jobbat som vikarie på två olika jobb, så han har varit upptagen dag som natt. Ansvaret på katterna har därmed varit mitt, med all rätta. Tyvärr har jag misslyckats och katterna har mest sovit sig genom veckan. Givetvis har jag tagit hand om dem som vanligt, men deras kattleksaker är bortlekna och jag kan inte gå på koppelpromenad med dem själv (de drar åt olika håll och så blir ingen glad).

Nu tänkte jag skämma bort dem i helgen och vill gärna ha tips. Vad tycker era katter är HIMLA KUL att göra?

Tips på roliga aktiviteter med katterna? Både som jag kan göra, och som de kan göra själva (någon aktiveringsleksak?) när jag och sambon är borta. De är alltså innekatter.

Jessicahagstrom94
0

jag brukar ta ut mina en och en :D hm.. våra fullkomligt älskar att leka med snören och fjäderleksaker, men när vi inte är hemma vet jag inte riktigt några bra aktiveringsgrejer.. dom sover nog mest då eller jagar varandra eller sitter på balkongen och tittar :o

Vixxen
0

En vippa är alltid superkul!

Uppkatten
0

Jag brukar ta fram ett JÄTTESTORT blomfat. Fylla det med vatten och lägga i roliga leksaker som flyter. Sedan kan missarna ha vattenlek. Det brukar vara kul! Har du ett ömtåligt golv kan det vara bra att ha ett badlakan under blomfatet.

Papperskassar från affären brukar vara kul att leka i, ligga och smyga i, riva och bita i småbitar. Klipp dock bort handtagen först så att misse inte fastnar i.

Prassligt tunt papper (typ sånt som man får när man köper porslin) är ljuvligt att störtdyka bland.

Laserpekare brukar många missar älska (akta ögonen och välj en sort som är avsedd för lek med katt!).

Matsök. Göm torrfodret högt och lågt i lägenheten och låt misse leta. Bra att få använda nosen!

Min ena misse älskar när jag sitter framför TV:n och kastar torrfoderprickar som hon får jaga ifatt och äta upp. Blir en väldig fart på henne då, och man märker hur ROLIGT hon tycker att det är. Gillar man inte att kasta kattmat kring lägenheten kan det fungera med ihopknycklade papperstussar som misse får jaga ifatt.

Men bäst av allt är nog den in-nätade balkongen!!!!!! Där vill missarna vara dag som natt under sommarhalvåret!!!!

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Uppkatten
0

Ps. Pingisbollar är favoritleksaken nummer ett här hemma!

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Tilla_
0

Det där med att gömma mat kör jag också med om jag vet att både jag och sambon ska vara borta en hel dag. Tar lite prickar (som torrfoder heter här hemma) eller kattgodis och gömmer på olika ställen i den stora klösmöbeln. Katterna är i ett annat rum när jag gömmer och sen får de komma in o leta. Fungerar även när man är hemma såklart men jag brukar mest göra det när vi ska iväg nån stans.

Uppkatten
0

#5 Kan vara ett bra sätt att mata tjockis-katter också, så äter de inte lika glupskt, blir lite aktiverade etc också.

IceJossan
4

• Springa genom hemmet med ett lakan efter sig.

• Involvera katterna i sängbäddningen.

• Lägg godis i en hög glasburk och låt dem lösa problemet med hur de ska få ut det.

• Dra fram lite möbler, typ stolar, fåtölj osv, till en stökhög mitt på golvet, häng ett lakan över.

• Försök få katterna att förstå kurragömma - busa upp dem ordentligt och göm dig bakom ett hörn. Titta fram ibland och när de kommer till dig (antagligen för att undra vad som flugit i dig ;) ) så hoppar du fram och busar efter dem för att springa och gömma dig bakom ett hörn igen.

• Gör små veck på varenda matta och kasta in leksaker, godis eller dra snören in under.

• Lägg ett lakan på golvet och lek med snören därpå.

[Highonbluetomorrows]
0

Åh, vilka roliga förslag :) Tack för era svar!

#7 Kul det där med kurragömman, trodde inte någon annan gjorde så med sin katt. Jag kan också leka rena jaktlekar med min ena katt (den andra förstår inte alls utan stirrar bara på mig som om jag var dum i huvudet). Sånt älskar han. Att leka "fysiskt" med matte och husse är det bästa som finns, tycker rödingen här hemma. <3

vinteralvan
0

Da bird är en leksak som alla katter verkar älska.

Holtan
0

Att "bädda sängen" älskar min kisse, så jag brukar bädda även fast jag inte byter några sängkläder utan bara ruskar om täcket ett par gånger :P
Annars har min kisse fått nys på leksaker med kattmynta i, hon ÄLSKAR dem, speciellt en and jag köpte här om dagen som hon kan leka med själv i timmar :P