Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 766 ggr
[geckon]
0

Är min misse dräktig?

Hej! I måndags smet min löpande innekatt ut, säkerligen på jakt efter en karl. Hon är väldigt blyg och håller sig gärna för sig själv. Förra gången hon smet hittade vi henne i en buske någon timme senare. Men nu var hon borta i 3 dagar innan vi hittade henne vid huset igen.

Nu vet jag inte om det är för att hon tar igen sig efter sin utflykt eller om det är en graviditet som spökar. Hon äter som en häst vilket hon inte gör annars. Hon är även mer gosig och bara ligger och njuter av sällskap, dock inte så mycket av hennes syster som gärna vill leka. Sen är hon såklart trött efter att ha varit ute, men det har inte varit så mycket action på henne hittills. Det är bara något ovanligt "moderligt" över henne nu..

Har läst lite om symptomer och vissa verkar ju stämma, men så pass tidigt? Har funderat på att ta en kull på henne så det här kom väl lägligt isf. Får se om hon går tillbaka till sitt gamla vanliga sätt snart.

Vad tror ni? Hur har era katter visat några liknande symptom?

Rafflan
0

Det är för tidigt för att vara symtom på dräktighet :)

Vill rekomendera att du direkt på måndag ringer till veterinären och bokar en tid för att hälso kolla katten, så att hon inte har några sjukdomar, det är ju bra att veta tidigt nu så att ifall hon har nåt kan ni göra en tidig abort på henne :)

Och kolla även vad vaccinering och märkning kostar när ni ändå är till veterinären så det vet ungefär hur mycket du ska lägga undan för vaccinering, märkning och avmaskning :)

OberonsMatte
11

Beställ tid för kastrering så snart som möjligt! Det behövs inte fler hoppsan-kattungar till salu på Blocket.

Sajtvärd Katter iFokus

Jina
5

Nja, lägligt är det ju bara om du hunnit hälsotesta henne. Men parning med okänd hane torde alltid vara olägligt.

Josefa
3

Lägligt? Det finns redan 100 000 katter utan hem i Sverige.

Rumblebee
3

Håller med föregående. Även om du kanske tycker att kommentarerna låter elaka och hårda.

Hanen som eventuellt kan ha befruktat din katt, kan ha vilka hälsoproblem som helst, fysiska såväl som psykiska, som kan överföras till ungarna. Och om inte din hona har blivit hälsotestad (ordentliga hälsotester som blodprov bland annat, och inte bara ''klämm o känn'' hos veterinären), så kan hon ärligt talat också ha någon sjukdom eller något annat som gör att hon inte bör avlas på. Att avla på en katt bara för att man tycker att den är fin och underbar är inte en tillräckligt stark anledning. Jag menar, vem tycker Inte att sin katt är underbar och fin?
Och som det sagts innan, det finns för många huskatter utan hem, som är i större behov av permanenta hem, än en kull kattungar som inte/knappt existerar.

[geckon]
0

Tack för tipsen. Jag förstår att hon ska kollas upp, får göra en hälsokoll till att börja med och ta det därifrån. Jag hade ju som sagt tänkt att hon skulle få en kull (om det nu ens är så). Oavsett så kommer jag kastrera henne inom en snar framtid. Gillar inte att man får såna negativa svar på en gång när det handlar om ungar. Som jag såg någon annan skriva "borde man kastrera människor också för att det finns så många oönskade barn redan?". Förstår hur ni tänker men om det skulle bli en kull framöver så är den önskad, bara inte planerad. Visst finns det mycket att diskutera därikring, men det var inte det jag var ute efter nu. Kommer se till att de kollas upp och håller sig friska. I Så Fall.. det var ju tydligen för tidigt att se några symptom.

mitzerl
4

#6 "borde man kastrera människor också för att det finns så många oönskade barn redan?"

Barn växer upp och kan ta hand om sig själva sen, det kan aldrig katter. De behöver någon som kan ta hand om dem hela livet ut. Och det finns inte för alla katter. Det finns ca 100 000 hemlösa katter idag och katthemmen är överfulla.  Trist att höra att du vill medverka till sådant. :-(

Mitt råd är att kastrera din katt och istället ta emot en redan dräktig hemlös katt om du vill uppleva en kattförlossning.

http://www.youtube.com/watch?v=aMlJC4Gu3lA&feature=youtu.be

jollycox
1

TS har avslutat sitt konto.

"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin

Rafflan
1

#7 dock behöver du hand om ett barn i 18-20 år, kanske mer, en katt bli sällan så gammal ;)

Jag ogillar att jämför människor med djur så tänker inte ens kommentera TS jämförelse :P

Inlägget är låst för nya kommentarer