Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 903 ggr
Wand
0

Ny katt uträttar inga behov

Hej!

Jag skrev inne på cornish rex iFokus för en stund sedan men känner för lite snabbare svar, så jag provar att skriva här också.

Jag fick hem min foderkatt idag, hon är då en cornish rex-hona. Sedan hon kom hit vid 10 imorse så har hon varken kissat eller bajsat - inte i eller utanför lådan.

Jag har provat att lyfta i henne i lådan lite emellanåt för att se om hon kanske helt enkelt inte vet vart hon ska göra det, men nej, inget.

Kan detta helt enkelt bero på att hon är ny och att hon kommer lätta på trycket snart eller bör jag oroa mig för att det är något fel? Min förra katt gick på lådan nästan så fort hon kom hem och hon är den enda katt jag haft förr, så det är rätt nytt för mig det här.

Jag vill inte att hon ska råka göra ifrån sig i soffan eller sängen första gången i sitt nya hem heller då det kanske råkar bli så att hon fortsätter med det eller så.

Någon som har lite snabba tips eller lugnande ord att komma med?

Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?

LoAEmma
0

Låt henne vara, så hon i lugn och ro kan utforska omgivningen. Du har visat henne lådan så då vet hon var den finns. Händer det sen en olycka nån annastans kan ju det bero på stress osv, men ta det bara lugnt än så länge.
Katter brukar inte vilja gå på toa om dom är uppstressade heller.

*Det blir som det ska*

Medarbetare på Gravid iFokus

[_annaH]
0

Det är nog alldelles normalt. Våran nya katt väntade tills nästa dag innan han gjorde några behov, han va mer upptagen med att se sig omkring :)

Bara du visar var lådan är så kommer hon gå dit. För antar att hon gick på låda innan hon kom till dig?

Wand
1

Hon verkar inte så uppstressad då hon legat i flera timmar i mitt knä och spunnit, men självfallet är hon troligen uppstressad ändå pga ett väldigt miljöombyte. 

Uppfödaren har 12 andra katter i hemmet (som Vampi inte trivdes med så hon protestkissade inne) och nu är hon ensamkatt.

Får helt enkelt vänta på "miraklet" att ske då! Känns bara lite knepigt då det är snart 9 timmar sedan hon kom, och någonstans bör hon väl göra ifrån sig om hon är nödig… vilket man tycker att hon bör vara. Men ja. Jag litar på mer katterfarna människor i alla fall!

Wand
1

Och ja, hon gick på låda innan mig. Hon är ca 9 månader gammal och "världsvan" innekatt. ^_^

Uppkatten
0

Har du samma sorts kattsand som tidigare ägaren? Det kan underlätta för misse.

I övrigt håller jag med: ge henne tid, hon är säkert stressad av miljöbytet.

Katter spinner inte bara när de mår bra, utan också för att t ex lugna sig själva.

Hoppas ni kommer att trivas ihop och att hon snart kommer igång med lådan etc!!!!

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Wand
1

#5 Det har jag faktiskt ingen aning om om jag ska vara ärlig haha, har frågat kring foder och allt sådant där men inte alls tänkt på vilket Kattsand hon använder hm… 

Tack så mycket! Håller tummarna själv också! Att hon tyr sig till en och vill gosa och sova i knäet heeeeela tiden ser jag i alla fall som ett gott tecken, sedan får hon gärna lugna sig med spinneriet om det är så, bara hon ställer in sig här hemma och med mig.  Kyss

Uppkatten
0

Bytte Kattsand på prov till mina katt-tjejer (knappt 2 år gamla) dock bara i ena kattlådan. De vägrade att använda lådan med nya kattsanden i. Efter typ någon månad gav jag upp och bytte tillbaka till deras vanliga Kattsand. Genast började de använda kattlådan igen!

Har även tidigare haft katter som helt vägrat använda vissa sorters Kattsand, så det kan vara värt att kolla!

Kolla också vilken sorts kattlåda hon har haft tidigare, kan vara läskigt att t ex gå in i ett "katt-låde-hus" med tak om man inte har haft sådan låda tidigare.

Eller så gillar man inte öppen låda om man är van vid låda med tak (avskildhet).

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Wand
4

Tack för tips! Har en plastback som låda just nu (dock inte med höga kanter så det är svårt att komma in i den) så det är i stort sett som en stor, vanlig kattlåda utan tak. Har tillfällig Kattsand också som jag hade kvar efter mina hamstrar då det kändes onödigt att skynda ner på macken och köpa svindyrt när jag hade lite hemma haha!

Hon gick dock precis på lådan så nu känner jag mig lugn. Skrattande

vinteralvan
0

Åh, vad bra att det ordnade sig. Lycka till i fortsättningen med henne.

Wand
0

Ja precis! Det hör väl till att noja sig lite haha. Oskyldig Tack så mycket!