80% norsk skogis 20% bondkatt :))
Djursäljar grupp på FB. 4 söta små kattungar (3 hanar, 1 hona) som söker hem. Hon skriver att dom är 80% norsk skogskatt och 20% bondkatt för 200 kronor styck.
Jag skrev såhär:
Med andra ord huskatter. Söta små saker. :)
Jag ska inte ha någon, men bra att veta saker; Är dom vaccinerade? Chippade? Avmaskade? Är dom 12 veckor nu (dom ser rätt små ut på bilden :) )
Hur avskydd tror ni jag blir för att jag frågar detta? (Jag gissar på att hon inte kommer gilla mig, haha)
Bra gjort iaf. Det kan du bjuda på. Hur räknar man ut att en katt är en femtedels huskatt?
Bra fråga :D
Tänkte det bästa var dock att undvika just den frågan, eftersom jag ändå skulle vilja ha svar på resten ;)
Säljare av huskatter sätter ofta ett visst % på sina katter för att dem ska dra åt sig fler köpare och få katterna att verka mera värdefulla. Antagligen har säljaren ingen stamtavla på den "renrasiga" norska skogkatten heller, så allt är antagligen bara en stor bluff. Tyckte inte att du gjorde något fel med att fråga något som är en självklarhet när man säljer katter. Det ska egentligen stå med i annonsen, antar att hon inte har gjort ett smack med sina små kattungar, utan vill bara ha pengar.
Man blir ju nyfiken på hur de har räknat ut procenten…
75 % skulle vara lättare att förstå, även om katter inte ärver ras-% på det sättet.
Sajtvärd Katter iFokus
Det jag oroar mig för mest i annonsen är som sagt att kattungarna ser väldigt små ut. Så jag hoppas på att dom bara ser små ut men faktiskt är gamla nog, eller att hon är smart nog att hålla dom tills rätt ålder.
Man räknar ju % på hundar så är man inte van i kattvärlden kanske man tror att det är samma sak där. Varför inte liksom?
Jag vill gärna veta om jag köper en blandras hund vilka raser det är i den då det kan påverka användningen, mentalitet och sjukdomar. Å det borde ju logiskt sett vara samma för katt? :)
#6 Men hur lyckas man få fram 80%?
Sajtvärd Katter iFokus
Man använder sig av en blandning mellan olika hankatters spermier? ;-)
Mamman är 80% av rasen Nebelung och 20% bondkatt. Nebelung är en långhårig variant av russian blue och finns inte i Sverige.
Det ärockså 20/80 som finns på blocket.
#9 Jag är väldigt nyfiken på hur det släktträdet ser ut som lyckas få fram den procentdelningen… Eller så är det jag som inte har någon koll på hur procenträkning och division fungerar.
Sajtvärd Katter iFokus
#6 Fast sådant som temperament ärvs inte densamma som hos katter. I raskattsvärlden är det mindre "hårt avlat" med temperament osv. Blandar du raser inom kattvärlden så späs allt gott som helt ut, plus att temperament kan skifta lätt inom en och samma ras. Sen är 80% väldigt bisarrt i sig - hur får man fram den procenthalten?
Först blir det 50%, sedan 25%, sedan 12,5%, sedan 6,25%, osv. eller något sådant (är lite trött just nu).
Fick du svar på frågorna? :)
#12: Inte n. väntar fortfarande. :P
Vad heter "djursäljargruppen"? Skulle vara lite kul att också fråga om du inte får något svar?

Djurtorget.
Gick med för att en kille ville köpa en hona som sällskap till sin okastrerade hanråtta (och då måste man ju försöka tala vett med honom), och snubblade då över kattungarna.
Tog ett tag, men nu har jag fått lite svar ;)
Dom ska vara 13 veckor nu, och dom är inte chippade, vet. besiktigade, vaccinerade eller avmaskade ens.
Så, jag lade till lite mer text. :)
Vore bäst att avmaska dom innan dom säljs iallafall. Det är så lätt att små kattungar får mask som sedan kan föras med till det nya hemmet, och det är ingen vacker syn. Har själv sätt det när vi hade katt när jag var yngre.
Avmaskning är inte dyrt, det finns receptfritt via apoteket. :)
Tänkte även lite nyfiket fråga hur du får fram att dom är 80% norsk skogskatt? :)
Det känns som en lite rolig % uppdelning av raserna bara. Och är då någon av föräldrarna stamtavlad NS? :)
Vet att jag frågar en del, men annonser på just kattungar där det inte står så mycket info gör mig nyfiken. :)
Har också sett den annonsen, hon hävdar bestämt att kattungarna är långhåriga när dom helt klart är korthåriga. Hon är också allergisk så dom måste flytta fort!
Någon som kan PMa mig en länk till sidan på FB?
S*KungsgardenCats Origin of Zakouma
S*KungsgardenCats Qiss Me Prince Milo
#18 finns länkat i #15 :)
här är den igen iaf :)
http://www.facebook.com/groups/Djurtoget/
/Louise Andersson
Hasselöns Kaningård
#19 Tack så mycket 
S*KungsgardenCats Origin of Zakouma
S*KungsgardenCats Qiss Me Prince Milo