Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 3581 ggr
[RoxannaH]
0

Siames katt - Annat kroppsspråk?

Jo jag har skaffat en siames. Men jag tyker han är lite underlig när det gäller kroppsspråket.

Jag har fått höra att katter är sura/arga/irriterade när de viftar häftigt med svansen..

Men Flux, som han heter, viftar häftigt med svansen trots att han kommer och myser och spinner.

Kan det vara så att han har ett annat språk än andra? Obestämd

OberonsMatte
1

Vissa katter viftar på svansen när de är exalterade, oavsett om de är glada eller arga. Det förekommer nog hos individer av alla raser.

Sajtvärd Katter iFokus

Hesat
0

Nu är ja då lite "lullig" så här sent på lördagsafton, hehe ;)  men vår sibbe brukar vifta häftigt på svansen när han kollar på sin "kompis" på andra sidan fönstet/vägen. Det räcker att jag säger "Caaaas……e de KOMPIS?" så går svansen så in i norden fort och sedan ska man race'a genom lägenheten. Han e så underbart go….

Nä nu ropar han Maäw??! Det är hög tid för nattamat…. Ses imorn alla katttossar ;)

Medarbetare - Halloween.ifokus

[RoxannaH]
0

#1 Okej ^^

#2 Haha vad häftigt :D

Hyrrokkin
0

Ja det här med att katter bara viftar på svanser när de är missnöjda är en gammal myt som lever kvar. Däremot brukar rörelserna ändå skilja sig lite åt beroende på humör. Är de arga/irriterande är det ofta lite ryckigare viftningar, medan glada viftningar är mjukare och mer svepande.

Lusthan
0

Min huskatthona för så när hon är busig, extremt gosig och när hon är arg så piskar hon mer aggressivt och så är den såklart riktigt stor då också.

OberonsMatte
1

#5 Ja, katter signalerar sin sinnesstämning med fler saker än bara svansen. När man lärt känna sin katts kroppsspråk brukar det vara lätt att tolka de olika signalerna genom att lägga ihop dem och se skillnad på t.ex. hur katten rör på svansen inte bara att den rör sig.

Sajtvärd Katter iFokus

Lusthan
0

#6 Jo precis, sen ser man tydlig skillnad på katterna också. Har fyra stycken men hon är den enda som har tydligt kroppsspråk i svansen om man säger så.

Hyrrokkin
1

#6 Exakt, det är likadant med spinnandet. Folk i allmänhet tror att katter bara spinner när de är nöjda, men de kan spinna även i andra situationer, tex. när de är svårt skadade.

Min honkatt har en väldigt levande svans. Hon är själv väldigt pratig och så rör hon svansen i olika mönster beroende på vad hon vill, typ. Ibland bara flyger den runt lite random som en plym, ibland går den nästan i en cirkel och ibland slår hon liksom upp den över ryggen flera gånger i rad. Bara för att ta några exempel.

Det är jättekul och lärorikt att iakta sin katts kroppspråk och lära sig tolka vad den vill. Katter kan visst prata, det är bara vi som måste lära oss deras språk ;)

Lusthan
0

Många brukar ju tycka (icke kattmänniskor ofta) att katter är lömska och svårtydda. Att de ifrån ingenstans kan göra utfall och att man aldrig vet vad de tänker. Men är man uppmärksam så vet man. #8 Mina spinner också på ett annorlunda sätt när de är hungriga. Det är mer uppfordrande än gos då. När de är rädda har jag hört att de spinner för att lugna sig själva. Vet dock inte hur sant det är.

OberonsMatte
0

#9 Två av mina katter spinner ibland väldigt intensivt när de känner sig illa till mods och osäkra, t.ex. hos veterinären. En av dem spann också för sig själv hemma i buren som han lagt sig i när han hade feber och kraftig ögoninflammation och inte alls mådde bra.

Sajtvärd Katter iFokus

Niiinah92
0

Min bondkatthane använder svansen till allt, syns lång väg på svansen när han har rackartyg pågång, när han är glad, nedstämd osv. sen förstärks det genom resten av kroppsspråket.

Min huskatthona är svårt att se på vad hon vill med svansen för tja hon har ju ingen Flört Däremot är hon inte svårläst för att hon inte har det sättet att visa på, snarare tvärtom, hon är som en öppen bok och är mycket tydlig med vad hon vill och vilken sinnesstämning hon är i.

Hyrrokkin
1

#9 Ja det finns teorier om att kattens spinnande har en läkande kraft, att vibrationerna som blir går i en frekvens som påverkar läkning positivt. Det här med vibrationer ska även ha testats på människor och faktiskt ha gett vissa positiva resultat, jag tror det var hos folk med benbrott, fast jag är inte säker. Inget jag har mer koll på än så dock.

[RoxannaH]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jaha Förvånad

Jag har alltid påstått mig vara hundmänniska, så jag är inte så insatt i kattspråket. Jag har bara hört de som ryktas hihi. Men tack för alla svar! Skrattande

Bidrar med en bild på min chokladmaskade siames kille. :) (Han har en 2:a rosett från en utställning)