Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 2624 ggr
Imasy
0

Mjau burkmat - luktar apa??

Har två gånger under den senaste 1-2 veckorna serverat katterna mjau burkmat.

Jag vet inte vad som har hänt, om mitt luktsinne har blivit fenomenalt mycket känsligare, eller om det är "fel" på maten.

Men den stinker vedervärdigt!

Alltså det stinker STINKER STINKER i hela huset. Alltså så där som att man får ett slag i ansiktet och ryggar tillbaka.

Är det fler som känner igen sig? Vad kan det bero på?

[RoxannaH]
0

Jag ger det till mina missar med. Men jag tycker inte det luktar illa. Det luktar katt mat. Vilket jag anser är äckligt. Men jag förvarar öppnade burkar i en plastpåse i kylskåpet.

Och om det blir mat kvar efter att de ätit stoppar jag tillbaka det i burken eller plastar in tallriken.

[Devya]
0

Det brukar lukta äckligt. Min brorsa kommenterar det varje gång han kommer på besök om jag tar och ger katten mat.

[Emma--]
0

Ger mina burkmat men har inte märkt nån skillnad på lukten. Visst det luktar inte gott men det stinker inte i hela lägenheten i alla fall :P

Imasy
0

Nej, det har väl inte luktat gott i vanliga fall heller, men nu är det extremt. Det har ju aldrig luktat i hela hemmet förut, utan mest bara i närheten av skålen.

Fridaaaa
0

Jag har mjaus mjukmat, ibland i tetra ibland på burk, men det jag har luktar knappt, Var en viss smak på tetrapack (1 smak) som luktade en del men inte någon annan…

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Emma--]
0

Luktar den som vanligt annars eller?

Sunset_luna
2

Du kanske e gravid? då kan väl luktsinnet förstärkas?

Delfinen
0

Ger min både tetra och burk av sorten mjau. Jag tycker alltid att kattmat luktar äckligt men måste ha den precis under näsan för att känna lukten. Men känner inget ens om jag är i samma rum eller bara ett par meter ifrån.

Kanske är som Sunset_luna undrar Tungan ute

Imasy
0

Det är uteslutet ;)

Sunset_luna
0

hehe va tvungen att fråga ;)

[cala02]
0

Har slutat med Mjau, har upplevt samma sak. Vet inte om det är utgånget eller väldigt nära utgånget datum när de tillsluter burkarna. Katterna äter det inte heller längre.

Imasy
0

Samma här, katterna var inte så förtjusta i dessa stink-burkar heller, i vanliga fall äter de upp maten som om de aldrig fått mat förut.

Fridaaaa
0

Konstig att vissa fått det men inte andra?
Mina älskar maten och den luktar inte här? :)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[RoxannaH]
0

Mina älskar också Mjau burkmat och den luktar inte annat än vad blöt kattmat brukar lukta

[Emma--]
0

Här har den aldrig luktat konstigt och jag använder drygt 12 stora burkar/månad och har gjort det i flera månader.

BARFmycat
0

Tycker inte heller att det luktar så konstigt, det luktar starkt som all annan kommersiell kattmat. Har du jämfört med exempelvis Bozita? Eller med konservburkarna?

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

Thaeri
0

Det har hänt mig ibland att någon burk luktat riktigt illa, fränt verkligen, typ som ett dåligt mockat svinstall etter något, och då har jag reklamerat den där jag köpte den.

Men det är en tydlig skillnad på den lukten och den vanliga.

Zepp
0

Jag tror som #7, eller att maten helt enkelt är dålig.

Bästa sättet att testa det är att ge katterna det.. äter de så är du antagligen gravid.. äter de inte så är maten dålig! :)

Luktar det amoniak så är det nedbrutet protein!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[RoxannaH]
1

#18 Haha praktiskt graviditets-test ;)

Torparmor
1

Just nu är det 635g burkarna som gäller, Kalkon och Kött. Jag tycker det luktar gott. Tänkte precis när jag öppnade dagens burk att det luktar så att jag skulle kunna äta det. Däremot tycker jag allt torrfoder luktar illa.

Låt dagen idag bli din bästa hittills!

mia.78
0

Jag har också haft illaluktande Mjau-tetror. Luktade i hela lägenheten och katterna åt bara lite precis när det var nyöppnat men vägrade sedan. Den ena ställde sig och krafsade på golvet, ungefär som när hon gräver över bajset i lådan, så det var nog inget gott betyg…

Zepp
0

Tetrorna år mina katter inte alls.. det skulle vara burken.

Och de är/var antagligen bäst på att avgöra om maten var bra.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Annso_
0

Håller med ! DET STINKER !!!!!! gav mig pussy förut (innan jag visste bättre ;) och nu ger jag mjau, och fy i helvete! Hela lägenheten stinker as! Dock har jag med syndom att jag skulle kunna smaka på det men det är väl någon sjuk grej bara ;O hahaha..Det kom dock efter att jag blev gravid att jag kan bli sugen på att smaka lite även om det var länge sen jag var det nu.. O.o

OBS! Har aldrig smakat på maten !! ;)

Annso_
1

hhaha snacka om trött ! gav självklart inte mig pussy utan katterna !!
hahahhah och även när tröttheten slår till så kn jag inte låta bli att läsa det ur en annan vinkel Obestämd

Magic Nicki
0

Min katt verkar inte älska mjau i varje fall. Jag envisas med att ge det, men ibland verkar hon vänta i fall hon skulle få något annat. Ibland nosar hon o bara vänder o ibland så vänder hon om o "gräver" som när hon gräver sand. Vad vill hon säga, maten luktar skitt? Jag har då inte märkt att det skulle lukt stark eller äckligt.

thildatessie
0

Sambon tycker med att det stinker, likadan lukt som bajset…. Jag håller med ibland och ibland inte.