Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 1683 ggr
Gia91an
0

Nysande kattunge

Jag och min sambo har tagit hand om två kattsungar som nu är ca 12 veckor gammla… Amadeus och Loppan har vi döpt dem till..

Båda två har haft ganska kraftiga ögoninflammationer som vi behandlat med först ögonsalva, sen antibiotika-salva. I samma veva som vi började behandla med antibiotika i ögonen så började Amadeus nysa, och i samråd med veterinären så satte vi båda katterna på helkroppsantibiotika kur. Då Loppan också börjat nysa.

På grund av att de varit krassliga har vi inte kunnat vaccinera men det ska SJÄLVKLART göras så fort som de blir friska.

Men nu är det så att kuren är slut och Loppan mår skitbra, men Amadeus går runt och smånyser fortfarande… Han ser dock inte snorig ut utan "torrnyser".

Vi ska till veterinären och vaccinera på tisdag om allt går som det ska/ alternativt kolla vad det kan vara för fel på Amadeus. Amadeus har varit lite klen under hela deras uppväxt, loppan var däremot störst i kullen och är mycket starkare.

Det verkar för övrigt inte några andra fel på Amadeus, han är pigg och äter och dricker bra. Han lägger på sig vikt också väldigt bra!

Någon som vet vad det kan vara? Jag ska ju som sagt till vetten men det är alltid bra och se vad andra har för erfarenheter.

[Emma--]
0

Kan det inte ha varit kattsnuva då?

Josefa
1

Men varför har ni tagit dem från mamman innan de var 12 veckor gamla?

Gia91an
0

#2 Det har vi inte… -.-' Vi bodde hos dem som hade mamman… så jag har bara haft uppsikt hela tiden… NU har de dock flyttat hemifrån… Vi tog dem till vetten när de var 9 v… men sen vart de ju TILLBAKA hos mamman… Så kan vi lämna det nu?

1# Jo vetten sa att de kunde varit det, men då skulle de väl varit så mycket sämre? Och det var därför vi fick antibiotikakuren till att börja med, för att vara på den säkra sidan. Men borde det inte gått bort nu då? :O

OberonsMatte
0

#3 Antibiotika hjälper inte mot virus, bara mot bakteriella infektioner. Det finns olika sorters kattnuvevirus som ger mer eller mindre kraftiga symtom beroende på kattens egen motståndskraft och vilket virus det handlar om. Alla virus måste självläka och det kan ta många veckor innan det gör det.

Sajtvärd Katter iFokus

[Emma--]
0

Kom att tänka på den här artikeln och den katten var sjuk i 5 veckor. http://www.kattstatus.se/sida67.html

Sen drabbar väl kattsnuva olika hårt också.

Men jag är inte alls säker hur det i vanliga fall drabbar kattungar.

Gia91an
0

4# aha där ser man… Dåså då hoppas vi att det går över då… Han är ju betydligt piggare nu utan ögoninflammation så ngn nytta har medicineringen gjort… Då får vi väl se vad vetten säger. Han nyser ju bara och har inte snuva eller hosta liksom… hmm

5# Vi har ju behandlat i några veckor nu… och man kan som sagt inte vacc innan de är friska… Suck… Tack för artikeln, känns dock inte som om han är i närheten av så illa, eller ens har varit så illa… Så det är ju lite skönt… Men det är ju bra att veta att det kan ta tid!

[Emma--]
0

Hoppas det går bra så att du kan vaccinera båda småttingarna så fort som möjligt :)

Visa gärna bild på dom små sen också :)

Gia91an
0

Jo men precis, vi vill ju veeeerkligen få vaccineringarna gjorda liksom! Japp, kan ta och fota pojkarna och lägga upp! :)

Gia91an
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Gia91an
0

Amadeus! Han blundar eller kisar alltid på bild! xD

Gia91an
1

Båda pojkarna! :)

[Emma--]
0

Sötisar! :)

Gia91an
0

Vi håller med! Underbart att ha tre katter nu^^

EddaM
0

Kan katter ha noskvalster? Kanske det kan vara något sådant.

Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!

S*Luddhuvet´z

Gia91an
0

14# Jag vet inte, men det känns inte som en ologisk fundering om dem kan ha det! Detta skall kollas upp! :)