Att vänja in en kattunge
Jag ska snart få hem min alldeles egna lilla pälsboll och har några funderingar jag skulle vilja ha åsiker om. Det handlar om olika saker jag gärna skulle vilja vänja katten vid, men osäker hur tidigt man kan börja för att inte stressa den istället. Till exempel åka i transportbur, det kommer katten såklart göra från uppfödaren hem till mig, men hur snart bör jag låta katten pröva på det igen för att vänja henne från början men inte stressa henne onödigt mycket?
Samma sak undrar om jag att ta med henne till en annan lägenhet, jag skulle vilja pröva att ta med henne till min pojkväns lägenhet (knappt tio minuter gångavstånd bort) för att se om hon kan vänja sig med att följa med dit ibland, och eventuellt vara hos honom om jag måste åka bort. Samma sak med att gå ut i sele, jag skulle vilja vänja henne med det alltså, eftersom det annars är en innekatt.
Till sist är det även en vän som skaffat katt för inte så länge sedan, katten är nog 3/4 år som frågat om hon och katten kan komma och hälsa på oss i lägenheten när lillen känner sig mer hemma här. Vad tror ni om detta, kan katterna ha nytta av att få träffa andra katter på det sättet, och hur länge borde man vänta innan?
Naturligtvis förstår jag att allt detta kan bli mycket för en katt, och skulle aldrig ta allt på en gång, men eftersom jag skulle önska att det blev en naturlig del av vardagen önskar jag just råd om hur tidigt/mycket som kan vara lämpligt.
Medarbetare på Fantasy. Försöker även underhålla på pipiga bloggen.
Transportburen: Låt den stå framme hemma så den lilla får utforska transportburen i lugn och ro, på så sett blir den inte kopplad till något dåligt (veterinär osv) men även så den vänjer sig vid den :)
Ta med hem till pojkvännen: Självklart kan det funka, men jag skulle vänta cirka 2 veckor innan du låter folk träffa lillen i huvudtaget..
Sele: Detta kan du också öva på inomhus, sätt på selen och låt katten gå med den inomhus, förhoppningsvis märker hen inte av det till slut och då katten har fått tryggheten hos dig kan du börja ta med den utanför dörren och låta den utforska precis i närheten.
Vännens katt: Personligen skulle jag väll inte hålla på och låta mina katter träffa andras, om de inte är så att du överväger att låta henne vara kattvakt osv.. Visst kan dom säkert trivas bra ihop men att åka över dit på en fika för att sedan splittra dom osv tror jag inte funkar något vidare? Vad vet jag, låter någon annan svara på detta 
S*KungsgardenCats Origin of Zakouma
S*KungsgardenCats Qiss Me Prince Milo
Tack för tipsen :) Då gör jag nog så att hon får vara hemma ett par veckor utan besök eller att flyttas någon annanstans, men låter buren vara framme och kanske får pröva att ha på sig lite sele inomhus.
Jag är också lite kluven gällande vännens katt… Skulle nog inte kommit på det själv, men vännen har tagit med sin katt att träffa andras katter förut. Så svårt att veta hur katten upplever det hela, om det är berikande att träffa en annan katt, även om det bara är för att några timmar, eller bara stressande och jobbigt…
#2 Ja katten behöver komma till ro i den nya miljön och ta in allt det nya med ny ägare osv, det är jobbigt i den lilles värld helt enkelt
Får hem min bengalkatt (första katten i mitt liv) på lördag och försöker ta åt mig alla möjliga tips… Försök även ha fler toalådor tillhands då det är bra om hon har nära till toa, samt att sätta henne på lådan efter hon har ätit - på så sett vet hon vart toan finns och att det är där hon ska göra behoven hemma hos dig..
Jag tror mycket handlar om kattens personlighet, är det en aktiv ras som älskar uppmärksamhet och när det händer nya saker så självklart kan hon hänga med dig på olika saker.. Men personligen skulle jag nog bara sätta ihop katten om man ska spendera 1 vecka tillsammans osv..
Men självklart kan ni ju testa ta ut dom i sele (och inte hemma hos vännen där den katten har sitt revir) och se hur dom möter varandra 
Hmm, nej jag tycker det låter som en dålig idé om din vän ska ta med sig din katt till dig med jämna mellanrum. Det kan bli stressigt för din katt om det blir sådana besök. Det är förstås svårt att säga hur din katt kan komma att reagera men jag skulle inte vilja utsätta min katt för onödig stress bara för att min kompis vill dra med sig sin katt överallt.
Fast det är nu min åsikt om det hela. Jag skulle tycka att det bara kändes oerhört fel. Annorlunda skulle det vara om din väns katt skulle komma dit för att stanna någon vecka.
Man måste ju hålla i åtanke att det brukar ta lång tid för en katt att vänja sig vid en annan katt och att ha någon komma dit med en katt för korta stunder känns ju mer än dumt då.
Sen angående transportburen och att gå ut i sele. Det kan vara bra att ha katten att vänja sig att då den ska ut så ska den in i transportburen för att sen ta ut den. Då slipper man ha katten väntande vid dörren där den kan eventuellt smita ut då du öppnar dörren. Det var ett tips jag fick från någon annan här på forumet. :)
#4 Håller helt med dig i det du skriver, vi tänker likadant vad gäller korta visiter och långa visiter
Däremot kan det ju funka om ni kanske vill ta en picknick ute nästa sommar och låta dom hälsa på varandra i sele men även kunna dra sig undan utan att de är på varandras revir så att säga 
#5 Det är ju en bättre idé. Att ha dem utomhus att träffas. Men man ska hålla i åtanke att det kan gå helt åt skogs också med mycket fräs och klös. Oberoende så är det förstås bättre för dem att träffas utomhus än hemma hos någondera av dem. Precis så som du berättar det där om deras revir.
Vi tycks faktiskt tänka i samma banor. Jag tror de flesta som har hand om katter tänker likadant som oss, förhoppningsvis. För inte vill väl någon stressa upp sina katter i onödan. :)
Jo, jag förstår abolut hur ni tänker, var lite det jag var rädd för… Jag skulle nog inte vilja att de träffades utomhus än på länge i alla fall heller, för det kan ju alltid gå fel när man sammanför katter, och om det går fel utomhus kan det gå så mycket värre, om en katt skulle lyckas slita sig och ta till flykten tänker jag. Blir lite jobbigt att ta detta med vännen bara, utan att det ska låta som att jag anklagar henne för att göra fel, men jag måste ju tänka på vad som är bäst för min katt i första hand. Kanske att man kan pröva en gång och se hur det går. Skulle en katt kunna lära sig att acceptera en annan katt på sitt rivir om den bara träffar den några timmar i taget, eller måste den "flytta in" mer permanent i så fall tror ni? Nu frågar jag inte för att jag skulle vilja försöka eftersom antagligen innebär mycket stress, utan mer av allmän nyfikenhet :)
#4 Jo, det är så jag tänkt göra, ta ut katten i transportburen när man ska på promenad, så lär sig även katten att förknippa buren med något bra, och har en trygg punkt att återvända till när vi är ute tänker jag :)
#3 Förresten, kul att höra att du får hem din första katt på lördag, jag får hem min på onsdag :) Har dock haft flera jourkatter här innan, men nu när det är min alldeles egna pälsboll känner jag mig ännu mer som en hönsmamma som verkligen vill försöka göra allt rätt från början för kattens skull :) Jourkatterna har det ju heller aldrig varit tal om att ta ut eller så d de bara varit här i korta perioder.