Hur länge till de blir vänner?
Nu har det gått 3 dygn sedan min nya bebis (nu 13v) kom hem till mig och min stora tjej (3år). Det har gått bra med stängsel, och nu kan ja ha öppet. De turas om att kuta efter varandra och lukta på varandra, och de hälsar och sniffar. Inget fräs längre, men lite tassar ibland om den lilla rör sig för fort.
Nu undrar ju jag, om någon annan här sammanfört katter förr, och hur det gick för er? Hur lång tid? Och saker att tänka på?
Ingen aggrissiv stämning här alls, känner mig jätte tacksam. Men är ändå lite undrande över stängsket osv. Ska sova med det öppet i natt.
Men vill kunna lämna det öppet även när jag går till jobbet. Är bara rädd att om jag går för snabbt fram så kanske de inte fortsätter vara så trygga och lugna som dom är.
Just nu sitter båda i köket. Den lilla har lagt sig på en filt och den stora ligger bredvid henne, med 20 cm avstånd. De bara ligger där. Lillen sover. Storen kollar läget.
Vad tror ni och vad har ni för erfarenheter?
Är detta positivt, det jag berättat?
Lite nybörjare, som sagt. Minst sagt.
Jag tror att jag väntade en vecka innan jag kunde lämna mina två ensamma hemma tillsammans. Det fanns dock aldrig någon aggressiv stämning mellan dem två och de kom bra överens. Men jag ville vara på säkra sidan.:)
Annars så lät jag dem alltid vara tillsammans så länge jag var hemma. Det var väl bara de två-tre första nätterna som jag hade dem åtskilda om natten.
Tycker det går fin fint för dina kissar, låt dom vara tillsammans på deras vilkor så blir det bra!
Tog en kattunge till mina nästan ett åringar och den ena blev kompis med kattungen efter tre dagar och den andra tog det en vecka och nu är dom så goa tillsammans alla tre, äter sover och busar tillsammans och tillochmed så står dom på kö till toalådan också en in en ut och så nästa och dom väntar tills alla är klara och så busas det igen hihi!
www.hagbergschinchilla.se
SCAF Utställningskommittémedlem
#1 - Ja, man vill ju inte utsätta dem i onödan, även om det går bra.
i natt blir som sagt första natten med öppen grind, sovit 3 nätter med stängd :)
Jag blir så glad för varje framsteg - trodde aldrig jag skulle applådera över en katt som bajsat! ;)
#2 Ja, nu har de liksom kommit till den punkten att det inte bara är den lilla som söker kontakt utan även den stora, vilket ger mer lika vilkor :)
De går undan när dem vill, men när den lilla är trött så passar den stora på att inspektera och vara nära (mindre bus då).
Vilka sötisar! Att det gick så bra med tre stycken ändå?
Kanske borde jag vara nöjd att det är så lugnt efter 3 dygn :)
Såg just att de låg och sov bredvid varandra, måsten bifoga bild.
Stoort steg och stolt matte!
# Vad söta de är! Du ska se att snart kommer de väl att sova riktigt intill varandra. Så gick det i alla fall med min Bastian och Makkis. Det var underbart att se! Och visst blir man helt sjukt glad över varje minsta lilla framsteg.:)
Här är en bild på då min Makkis började komma och sova bredvid lilla Bastian.
#4 Heeelt bedårande! bara längtar till det steget! Hur gjorde ni och hur lång tid tog det för er? :)
#5 Vi gjorde ingenting utan kissekatterna skötte om det där helt på egen hand. De var nyfikna på varandra helt enkelt, hehe. :)
Vi hade som sagt dem förstås åtskilda de första 2-3 nätterna eftersom de inte kände varandra så pass väl ännu. Och katter kan ju vara oberäkneliga. Men till slut så lärde de känna varandra och sen blev de bästa vänner.Tog väl ungefär en vecka.:)
Man måste bara ge dem tid och låta dem sköta det där närmande-fasen själva. Bra att hålla dem under uppsikt! Det var vi noga med eftersom Bastian var så liten och Makkis var ju så jättestor! Men Makkis var så snäll och våga aldrig riktigt busa med honom ordentligt då Bastian var så liten. Det värmde ens hjärta att se! Han tänkte en gång ta sats och springa emot honom för att busa men sen ångra han sig och gick bara fram och satte sig bredvid honom, heheh.. :D
Sen råka Makkis i misstag smälla till ett pyttelitet katträd som Bastian låg och lekte på så att han flög av den. Hehe, såg lite roligt ut då Makkis blev lite överraskad. :D
Åh!
Försiktig katt var han. Tiny är extremförsiktig, så, men mer för sin egen skull. hon kan drämma till lillen med tassar, utan morr eller frös, men det ser mer ut som lek och det är fortfarandra ganska försiktigt - inte ute efter mord om man säger så :) Tror att det är lite hierarkispel för o visa att hon bor här först och bestämmer. Du är på mitt revir, I´m king. Lite så. Men ändå nyfiken och vill gärna komma nära och tycker att det är jääätte spännande och roligt.
#7 Hehe, det låter som om allt är som det ska vara då! Du ska se att de är riktigt goda vänner snart. :)
Åh, katter. Varför lyckas de alltid stjäla ens hjärta?:)
Ja, känns bra :) Men som sasgt, aldrig sammanfört katter förr, så är både nervig och stolt :)
Dom ÄR ju så fina.
Klart de stjäl ens hjärta.
Och det är himla faschinerande att följa deras möte. Kommer lägga upp här vartefter me, för o får lite respons och tips :)
det går mycket bra för dig och katterna tycker jag
jag har hämtat ny kattunge den 1 juli och de är inte vänner än 
eller rättare sagt min gamla katt (4 år) hoppar på kattungen rätt vad det är
och trycker ned honom och börja bita…
jag skulle bli jätte glad om den store kunde åtminstone acceptera kattungen…till att börja med…
det går trögt hos oss…
Framsteg:
Sovit med grinden öppen. Den store sov vid mitt huvud som vanligt, och den lilla nere vid mina fötter.
Fortfarande så slår dem lite på varandra med tassarna, men bara när den stora sitter högre upp en del lilla (ex på soffan, den lilla under). Ser dock mer ut som om dom leker då det inte är aggrisivt alls. Inget fräs eller jamande och den lilla blir inte rädd.
På golvet nosar de på varandra, och verkar ganska avslappnade.
Den stora slickade den lilla i rumpan och på svansen i morse.
Lite mammabeteende kanske?
Hur gjorde ni i början då? Hade ni dem separerade eller släppte ni ut dem direkt?
Har märkt att avspärrningen gör den stora mycket både lugnare och nyfiknare. Kanske har hon ännu inte förstått att den lilla inte försvinner? :(
Jag har alltid bara släppt ihop. Det är en gång det inte har gått bra alls och det var när vi vaktade en katt i en vecka. Då gömde sig mina fyra och han tog över helt. Sjukt dominant katt… Annars har alla andra möten gått utan problem. Jag stänger inte in de eller särar på de alls utan låter allt vara. Vi har fyra katter varav en är född och uppvuxen här. Det fungerar smärtfritt. Sen har vi haft andra katter här kortare perioder och det går också bra. Jag skulle låta de vara tillsammans helt nu utan att låsa in dem. Verkar som att de funnit sig bra tillsammans.
Har stängt nu när jag gick till jobbet. Ska nog våga mig på att ha öppet helt från och med när jag kommer hem i kväll :)
Alltid lite läskigt så, för man vet ju aldrig hur de agerar när man själv inte är i hemmet.
Här ligger Pip, Lurvan och Gizmo tillsammans på skötbordet :)
Gud vilka sötnosar!
Hoppas på att snart kunna uppdatera detta inlägg med gosbilder på mina tjejer.
Är förhoppningsvis snart där!
I juli tog jag med hem en 12 veckor gammal kattunge till min ragdollpojke här hemma och jag lät dem sköta allting själv. Stängde inte in dem någonstans eller så. Har gjort så i alla tider då man haft katter så det är bättre att de får sköta sådant själv.
Här hos mig tog det 3 dagar innan de sov tillsammans så det gick förvånanasvärt fort. Dag nr. 2 så lekte de med varandra men det vart lite fräs och småbråk i mellan åt men de skulle bara kolla upp med rangordningen om vem som är störst och bestämmer.
På dag 3, åkte jag och jobbade så tyckte det var bra att lämna dem ensamma så de kunde få vara ifred med varandra. Då jag kom hem så satt de båda vid dörren och väntade på mig. På kvällen sov de i sängen tillsammans med mig och pussade på varandra!
Så för mig har det alltid funkat med att låta nya katter träffa mina katter. Dooleys, den lite äldre, vart ju super kompis med min tredje katt (som är mina föräldrars katt nu) och de två kan man kalla flickvän och pojkvän. De två tog det kanske 4-5 dagar innan de accepterade varandra, eller snarare Aca sulle acceptera honom.
Sen var det frid och fröjd och det är det än idag bland alla mina. Bara Aca och Lukas som ska komma överens nu! ;p
Vad fint det låter!
Jag tror att man får gå på magkänsla. Man känner ju sin katt, även om man speciellt i dessa situationer, får se nya sidor hos dem.
Tiny hade blivit jätte stressad om jag bara hade släppt den lilla fri. Tog henne ett dygn innan hon gick på lådan (trots att de var separerade).
Fast de har inte varit 100 separerade. Utan bara så att Tiny har kunnat gå undan när den lilla blivit för uttröttande. Så det är Tiny själv som fått bestämma. Hon har satt sig vid grinden när hon vill in till lillen, och gått tillbaka till grinden när hon velat vara ifred.
Nu har jag bara grinden stängd då jag är på jobbet.
Får se om jag vågar låta den vara öppen i morgon :)
#19 skulle låta dem får sköta det själv, de går ju oftast fortare för dem att acceptera varandra om de får träffa varandra oftare och komma överens om vem som ska bestämma.
Här hemma hos mig är det så klart Dooleys som bestämmer, Lukas försöker han men är inte helt riktigt så dominant ännu. Hemma hos mina föräldrar och hos mig (hon bor hos mig nu och då för att lära sig att förflyttas runt) är det Aca som bestämmer oavsett, hahaha! :p
Ja, får se hur läget är i kväll.
Dock verkar det finna risk att den lille är betydligt kaxigare än min stora.
Vi får väl se vem som tar över slottet så småningom ;)
Det ser så ut, dom kommer nog att ha jätte kul ihop snart :)
#13 (Såg inte att du hade skrivit
)
Ja, det tog väl ungefär 2 veckor, dom fräste faktiskt inte ens åt varandra första dagen, vilket jag trodde att dom skulle göra.