Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 2511 ggr
_Charlie
0

När är det dags att avsluta?

Detta är ett väldigt jobbigt inlägg, men jag känner att jag behöver ta det med någon. Mina katter är snart 15 och 13 år gamla, och det märks att de börjar bli till åren.

De har levt ett otroligt friskt liv, aldrig haft en krämpa någonsin.

Men nu märks det att de börjar bli gamla. Den ena är långhårig och har aldrig haft en tova i hela sitt liv, aldrig behövs borstas eller ses efter i pälsen. Plötsligt blir han nu full av tovor hela tiden och jag sitter varje dag och reder ut nya tovor.

De kräks varje dag. Ofta ligger hela måltiden på golvet, ofta är det bara skummig vätska.

De reder inte ut bajset så bra, det hänger ofta med ut i lägenheten.

Den ena är även senil.

Båda två är kollade hos vet utan anmärkning.

Nu börjar jag komma till den insikten att de är gamla. Och jag vet inte vad man gör med gamla katter så här. Jag har haft dom hos mig sedan de föddes. Vad gör man? Väntar man ut dom själva trots deras problem, eller avslutar man pga problemen? Det är en jättejobbig fråga för mig och jag vill inte tänka på dagen jag inte har dom kvar, men jag känner att jag behöver prata om det..

OberonsMatte
0

Vad kollade man hos veterinären? Är de lösa eller hårda i magen eftersom bajset fastnar? Vad äter de för mat?

13 och 15 är inte jättegammalt för en katt. På vilket sätt har du märkt att den ena katten är senil?

Sajtvärd Katter iFokus

_Charlie
0

#1 De bokades in för seniorkoll, vad det exakt innebar vet jag inte då jag inte var där med dom. Allmäntillståndet, munnen, kroppen, de kollade även urinen och blåsan då den ena hade lite problem med kisset för ett tag sedan.

Förutom att de är lite tunna såg allt fint ut.

De äter Mjau/Bozita och äggulor på dagen och lite lite perfect fit torrfoder till natten. Blandar även ut blötfodret med extra vatten.

Gamlingen började för några år sedan para sig med mig. Det blev värre och värre och till slut vägrade han acceptera nej, han blev manisk. Vilket han fortfarande är. Han tycker det är jobbigt att vara ensam, skriker efter mig om han inte ser mig och följer mig vart jag än går. Om jag så bara ska gå från soffan till toaletten reser han sig upp och följer med för att sitta vid mina fötter tills vi går tillbaka. När jag går hemifrån sätter han sig vid balkongräcket och ropar på mig och sitter kvar där när jag kommer hem.

Jag har tagit upp det med veterinären som sa att de trodde han börjat bli senil.

_Charlie
0

Ang bajset så är de normala i magen. Varken löst eller hårt utan normala. De blir lösa i magen om jag byter foder därför gör jag inte det.

OberonsMatte
0

Är de kastrerade?

Sajtvärd Katter iFokus

_Charlie
0

#4 Båda två sedan de var ett halvår.

OberonsMatte
4

Ja, jag har aldrig avlivat någon katt förrän deras kroppar börjat ge upp (t.ex. njurarna), vilket förutom blodprover har visat sig genom att katten inte verkar ha någon glädje av livet längre (sover mycket, går ner i vikt, ökad törst, ökad urinmängd, slutar äta och ta hand om sin päls). När man har något konkret att gå på som man vet bara kommer att bli värre tycker jag absolut att man kan bespara katten lidande genom att fatta beslut om avlivning

Eftersom dina katter nyligen(?) genomgått hälsokontroll utan anmärkningar blir jag dock lite tveksam. Att vara gammal är inte någon sjukdom eller något som automatiskt innebär lidande.

Stelhet i kroppen och mindre aktivitet kan göra att det blir svårare för katten att sköta sin päls, men det kan man hjälpa den med. Klipp bort lurvet i rumpan så fastnar det inget bajs där.

Att den äldsta är orolig, ropar, och vill ha koll på dig beror på att han känner sig otrygg eftersom han vet med sig att han är svagare än förr och behöver någon som tar hand om honom. Det är ett ganska vanligt beteende hos äldre katter.

Hur ser katternas dagliga aktiviteter och stimulans ut? Förutom trygga rutiner tror jag att det är viktigt att stimulera och aktivera sina gamlingar för att hålla oroskänslorna borta. Det är även bra för matsmältningen. Inaktivitet leder ofta till förstoppning.

För att öka känslan av trygghet och välbefinnande hos katterna (särskilt den som är orolig) kan du skaffa en Feliway-adapter som avger lugnande doftferomoner.

Sajtvärd Katter iFokus

vinteralvan
0

Om dom kräks varje dag så är det ju något som är fel. Jag skulle ringa veterinären igen.

_Charlie
0

Dom har ganska mycket grejer men de använder de inte, de ligger hellre i soffan. Jag brukar busa med dom varje dag, den äldsta är sällan intresserad men den yngre brukar hänga på. De busar och bråkar fortfarande med varandra emellanåt.

Att de kräks trodde de berodde på att de äter för snabbt. Jag tror också det kan vara så eftersom ofta då de kräks upp hela måltiden ligger bitarna otuggade, bara svällda. :/

OberonsMatte
0

Har de fri tillgång till mat eller fasta måltider, hur ofta i så fall? Om de har möjlighet att äta oftare, men mindre portioner åt gången kan risken för hetsätning och kräkning minska.

Sajtvärd Katter iFokus

_Charlie
0

#9 De delar på en halv tetra på morgonen, en halv tetra på tidiga kvällen, (är de märkbart hungriga mellan det får de en halv till) och på natten måste jag ge dom torrfodret eftersom de annars äter upp sin blötmat på en gång och väcker mig för att de är hungriga mitt i natten.

OberonsMatte
3

#10 Eftersom veterinären ansåg att de var lite tunna, behöver du inte snåla på maten. Jag föreslår att du ger dem fri tillgång till torrfoder att knapra på när du jobbar eller sover och sedan ger du fler, men mindre portioner blötmat när du är hemma.

Eventuella hälsorisker med torrfoder tycker jag är överkomliga när det gäller två smala seniorherrar, deras livskvalitet här och nu är viktigare och de ska inte behöva gå hungriga.

Sajtvärd Katter iFokus

_Charlie
0

#11 Jag har varit rädd för torrfodret, även om det är nästintill spannmålsfritt, men du tror att det inte skulle vara någon fara att ge dom fri tillgång till det om de fortfarande får mjau med extra vatten i flera gånger om dagen?

Tunna är dom, ca 3-3,5 kg var och väldigt beniga. De brukade ligga på runt 5 kilo när de var yngre.

OberonsMatte
2

#12 Nä, ärligt talat så tror jag inte att det är någon fara, särskilt inte när de får i sig extra vätska genom blötmaten också. Den tydligaste effekten av torrfoder brukar vara att katterna blir tjocka, men eftersom dina katter är så smala kan de kanske rent av behöva lite extra hull istället.

Sajtvärd Katter iFokus

Tilla_
0

#12 Håll koll bara så de inte blir mer "kräksiga" av torrfodret. Jag har en katt som äter lite för snabbt och en som skiter i att tugga (han är 16 år och tunn precis som dina). De kan båda kräkas av att äta för mkt torrfoder (så de får istället blötmat typ hundra gånger om dagen.. Flört).

_Charlie
0

Tack så mycket för era råd. Jag vill ju inte att detta ska vara slutet, och det känns skönt att höra att det inte är det. Svårt att veta när man aldrig haft katter som varit så gamla förut.

Den äldsta som är lite förvirrad har även börjat kissa i mina barns rum om det är stökigt där inne. Håller vi det städat och inget finns på golvet gör han inget, men så fort lillen glömmer ett pussel på golvet är det nerkissat. Märkligt.

OberonsMatte
1

#15 När katter börjar bli gamla är det bra att man förbereder sig mentalt på att dagen för avsked närmar sig, så att man inte skjuter det framför sig den dag det verkligen är dags. Ibland kan äldre katter tackla av ganska snabbt, men jag tycker inte att det låter som att ni är där än.

Den katt som kissar fel ibland kan behöva fler toalådor tillgängliga och det är viktigt att innehållet i dem är fräscht och behagligt för katten (rejält med grävvänlig, lerbaserad, finkornig sand) och att det är lätt att ta sig i och ur lådan (öppna lådor utan huv eller lucka är bäst, särskilt utan lucka).

Sajtvärd Katter iFokus

Hanna
0

#15 Vår katt är 19år och om något ligger på golvet är hon där och kissar direkt. Det är inte så att hon kissar på sig utan BARA om det är något på golvet. Obestämd

Sajtvärd på reptiler ifokus.
Medarbetare på leopardgecko ifokus

_Charlie
3

#16 Jag misstänker att det är nuvarande lådan som är kruxet. Det är en sådan liten platt standard kattlåda. Eftersom jag annars får hela lägenheten full med Kattsand fyller jag bara på väldigt lite sand i den. Jag tror det blir ofräsht för snabbt. Jag ska köpa en ordentlig balja på fredag så de kan ha rejält med Kattsand i den, och se om problemet med felkissandet försvinner med det. Gör det inte det får jag prova med en extra låda.

Tror även jag ska testa feliway för det pratade även veterinären om.

_Charlie
0

#17 Åh vad jobbigt att de gör så… Hur funkar det med mattor? Min har satt sig på dörrmattan många gånger, jag slängde den till slut. Tyvärr satte han sig även på barnens inte ens ett år gamla snordyra vita ryamatta och den stank så jag fick kasta den. Det kändes. :(

Hanna
0

#19 Nej, de struntar hon faktiskt i. I alla fall de grova dörrmattorna i hallen. Vi hade dock en lurvig matta och den kissade hon på. Obestämd

Sajtvärd på reptiler ifokus.
Medarbetare på leopardgecko ifokus

Zepp
2

Min hona blev 18 och fick cancer i magen.. hon var väldigt svag sista tiden och tillslut så åt hon inte mer, så jag fick ta bort henne.

Hanen blev 20, men blev lite konstig vid 17¨år, sen så blev han en innekatt och haltade på ena bakbenet.

Vid 20 fick jag ta bort honom oxå då han antagligen hade fått en stroke, vilket det första oxå antagligen var.

18-20 år är en ansenlig ålder för en katt och de har levt sitt liv på landet med fri tillgång till egen kattdörr större tiden.

På slutet så är det som med vi mäniskor, inte alltid man klarar av sina bestyr som man skulle önska.

Men som mäniska så finns det iallafall tillgång till äldrevård.. hade det inte funnits det så hade varit humanare med en spruta för oss oxå.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Sunset_luna
0

Min katt hetsåt oxå å spydde efteråt men de löste ja genom att sätta deras matskålar ca 1,5m ifrån varandra så hon slipper känna sig stressad av den andra katten, de va endast när dom fick blötmat som hon spydde aldrig på torrfodret.

_Charlie
0

Nu har dom haft fri tillgång till torrisarna i några dagar. Ingen skillnad än så länge iaf. Kräk kräk kräk, jag är så vansinnigt trött på dessa jättespyor överallt. I morse hade även någon av dom bajsat 2 gånger i hallen och dragit över våra skor på det för att dölja det.

Inte en enda matta i hela lägenheten har jag, det är tråkigt. :(

OberonsMatte
0

1. Hur ser lådsituationen ut? Antal, typ, sandsort, rensningsfrekvens?

2. Om katterna kräks så ofta och mycket bör du låta veternären göra en utredning angående det. Dina katters magar kanske inte tål maten du ger.

Sajtvärd Katter iFokus

_Charlie
0

#24 Lådan står på toaletten, samma låda med samma sand de använt i flera år. Den rensas så fort jag ser något i den, 3-4-5 gånger om dagen med andra ord. Det är först senaste åren de börjat med detta. Bajsa på golvet och kräkas. Jag vet inte vad det skulle vara i mjau och perfect fit de inte tål? De har fått annan mat förut också och det har varit samma visa med kräkandet, om inte faktiskt ännu värre.

När jag kom hem nu efter att ha varit iväg ett par timmar låg det 3 kräk och 1 bajshög på golvet. Det funkar liksom inte.

OberonsMatte
2

#25 Att det är "samma låda och samma sand" spelar ingen roll. Om katter börjar uppvisa ett beteende som tyder på att toalådan inte duger som den är längre måste man förbättra lådsituationen.

Kattbeteenderådgivare med stor erfarenhet av problembeteenden hos katter brukar rekommendera att man har lika många lådor som katter + en extra, alltså 3 lådor i ert fall. Är katten väldigt känslig kan det behövas ännu fler lådor tills beteendet lagt sig. Lådorna ska vara stora och öppna.

Den kattvänligaste kattsanden är lerbaserad, finkornig, klumpbildande och oparfymerad. Exempel på sådan sand är EverClean från djuraffär eller Pussi Kompakt från mataffär. Det ska vara mycket sand i lådorna.

Lådorna måste rensas minst varje morgon och kväll + när det finns bajs där.

Sajtvärd Katter iFokus

_Charlie
0

Sanden vi varierar mellan är Eldorados, Cattys, Pussi, och en stor rosa kartong jag inte minns namnet på, alla är klumpbildande och oftast är det eldorados vi kör på då den är billig och dryg.

Den rensas absolut mer än tillräckligt, alltid när jag ser något i den, oavsett om det är kiss eller bajs.

Jag har sett att många rekomenderar fler kattlådor, här kan jag tyvärr inte uppfylla detta. Vi har en väldigt liten lägenhet, och toaletten är enda stället vi kan ha kattlåda på. Jag kan inte ställa en låda framför ytterdörren där någon av dom bajsar just nu. Annars har vi sovrummet där mina små barn bor, där går inte. Vardagsrummet där jag sover, och köket. Jag vill inte ha kattlåda där man äter/sover. Så tyvärr är det bara vårat väldigt lilla badrum som funkar. :/

Jag har däremot planerat länge att byta ut kattlådan mot en vanlig stor plastlåda med höga kanter för att kunna ha extra mycket sand i. Kanske det hjälper i kombination med en rejäl rengöring av alla golven. Vad bör man undvika att skura och skrubba med om man inte vill att de ska kissa där igen. klorin har jag förstått uppmuntrar kiss/bajs på stället?

_Charlie
0

Nu funderar jag lite… kan det vara som så att katter reagerar negativt på att miljön omkring dom är stökig? Jag håller nämligen på att renovera. Ingen storrenovering men jag tapetserar och målar ett rum i taget, och då blir det lite stökigt när jag får plocka ner och ut grejer och ställa lite varstans… Funderade på om det kan ha någon samband med bajsandet på golvet i hallen?

OberonsMatte
2

#28 Ja, förändringar i den invanda miljön kan verka oroande för katter och utlösa ett behov av att stärka sin närvaro och känsla av trygghet i reviret genom att markera med kiss eller avföring på olika ställen.

Fler lådor och optimala lådförhållanden är vad som gäller även i en sådan situation. Det går inte att förhandla eller resonera med en katt som agerar utifrån sina instinkter. Vill man har bajset i lådan måste man som kattägare anpassa sig efter kattens behov och beteende, även om det innebär en del besvär.

Sajtvärd Katter iFokus

Thaeri
1

Det går att bygga in lådor i välventilerade möbler, så slipper man att barnen kommer åt dem eller att sand sprids så det känns ofräscht. Det tar visserligen lite större plats än bara lådan, men det är ju definitivt att föredra framför bajs utanför.

IKEA:s stora HOL till exempel, lämpligast är att sätta ingångshålet på långsidan och i andra änden jämfört med kattkådan. Kan även vara bra att klä insidan med vaxduk eller liknande, åtminstine den halvan som lådan befinner sig i, för att verkligen minimera sandspridningen. Och så en bra matta innanför ingångshålet då så sanden stannar i möbeln.

_Charlie
1

Tack för tipset!

Tänkte även berätta att faktiskt har det bara varit bajs på hallgolvet en gång (då lös i magen troligen pga att de fick en hel tetra på en gång ist för uppdelat på en halv åt gången alternativt omställningen till fri tillgång på torrfodret som de bara fått väldigt begränsat förut) och en kräkning (3 mindre högar inom samma område som jag antar är från samma kräkning) på golvet än så länge denna veckan. Kräkningen var bara vätska och inte någon mat i, kanske drack någon för mycket på en gång vid ombytet till fri tillgång på torrisarna?

Om det beror på att de nu har fri tillgång till sitt torrfoder och därmed hetsäter mindre, samt har mer sand i lådan vet jag inte, men det känns som att det kanske kommer gå detta!

martdat
0

pröva med en låda till i allafall, nån plats måsste ju finnas. den behöver ju inte nödvändigtvis vara på toan. Har veterinären sagt att de verkar må ok så skulle jag inte avliva. var på seniorkoll med min 19 åring häromdan o hon får järna leva vidare för veterinären, hon e med magrat men hon är ju gammal, att bli gammal e narturligt så länge de mår bra i allmänhet så finns inegn anledning att avliva. hetsäta o spy upp mat gör endel av mina med.

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.