Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 1796 ggr
Laila19
0

Avmaska kattungar 12v.

Hej!

Fick hem två små kattungar i helgen och nu på vägen hem från jobbet ska jag köpa avmaskning till dom.

Vad är bäst till så små, är det pasta eller tablettform? och vilken sort ska man köpa, tänkte att jag skulle kolla med personalen på apoteket men så kom jag på att jag kunde kolla med er här.

Har ni lite råd att ge mig?

Fridaaaa
0

Pastan tycker jag är bäst till kattungar. Använde vi när våran ena var kattunge.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

OberonsMatte
0

Har du märkt att de verkligen har mask?

Sajtvärd Katter iFokus

Hyrrokkin
5

Jag tycker inte man ska avmaska om man inte vet att det behövs. Ökad användning gör att maskarna blir resistenta. Det finns dessutom olika medel för olika typer av mask, och att bara avmaska bara för att och sedan behöva göra om det igen för att medlet inte tog tycker jag är att utsätta en liten kattkropp för dessa starka medel helt i onödan. I stället förespråkar jag att man köper ett testkit, "Kolla Masken" heter det, som finns på apoteket. Där får du reda på OM katten har mask och i så fall vilken typ, så vet du också vilket medel du ska ha.

Fridaaaa
0

#2 Jag avmaskar alltid kattungar eller nya katter jag får hem för säkerhets skull.
även veterinärer har rekommenderat det.

OberonsMatte
5

#4 Det är både onödigt och olämpligt att avmaska "bara för att". Däremot är det viktigt att kattungen blir vaccinerad om den inte redan är det.

Sajtvärd Katter iFokus

Laila19
1

Kan inte se att dom har mask men jag vet att dum varit mycket ute och fångat möss och då kände jag att det vore bra att avmaska.

Hyrrokkin
0

Det kan absolut vara bra att kolla upp om de har mask, det är inte ovanligt hos katter som har varit ute. Men jag tycker som sagt det är onödigt att använda de starka medlen (starkt både för katten och för naturen) om man inte är helt hundra på att det behövs. Kollamasken är mycket mycket skonsammare.

Josefa
2

Har kattungarna varit ute så har de mask. Om de inte blivit avmaskade någon gång så ge dem Milbemax som tar både rund och bandmaskar. Efter 3 veckor måste de avmaskas igen, så att maskarna som kläckts från äggen som de har också försvinner. Då räcker det att de avmaskas med Banminth, eftersom det bara är spolmaskar som kan föröka sig i kattmagen.

Laila19
0

Tack Josefa!

Det blir att köpa Milbemax.

Hoppas bara tjejerna tar tabletterna, eller vad tror ni ska man lägga dom i maten, eller?  Hur gör ni?

Hyrrokkin
3

Att katten varit ute är inte lika med att den fått mask, även om risken är stor.

Jag tycker åter igen det är synd att använda så starka medel, som i längden kan göra rejäl skada och tvinga oss ta fram ännu starkare medel, när man inte ens vet om det faktiskt behövs. Jag hade aldrig tryckt i mig maskmedel själv om jag inte visste säkert att jag hade mask, därför känns det inte sjysst att utsätta en liten kattkropp för det heller.

Det är olika hur man ger medlet sedan. En del lägger det i maten, en del tvångöppnar munnen på katten och lägger in tabletten långt bak på tungan så katten reflexmässigt sväljer.

Jag brukar kunna lura i mina katter piller genom att ta lite skinkost på fingret och sedan trycka ner pillret i. Det enda jag behöver se upp med då är att inte hela fingret åker med :P

[Devya]
1

Om kattmamman är utekatt så är det väl nästan 100% säkert att kattungarna också har mask.

Jag brukar dock vänta tills jag ser tecken på att de har mask t.ex. då de faktiskt spyr upp en lång äcklig mask som rör på sig. Men ibland kan det vara försent. Hade en kattunge som hade mask och inte visade några symptom före vi tog honom till veterinären där de konstaterade att i magen på honom hade alla maskar blivit ihop till en klump. Fick mata i honom paraffin olja och sen avmaska honom.

Alla katter som jag har haft har haft mask då de var små. Det här då på grund av att kattmamman har varit utekatt.

Hyrrokkin
1

Jo visst, det är vanligt att utegående honor för över spolmaskägg till ungarna. Men då har vi ju det där med vilken sorts medel man ska ha. Har kattungen även bandmask, som den själv måste ha ätit bytesdjur för att få, så använder man ett dubbelverkande medel. Personligen tycker jag det är onödigt att avmaska mot något som kanske inte behövs, eftersom det släpper ut onödiga ämnen i naturen som på sikt kan göra maskarna resistenta. Så då är vi där igen - vi vet inte vilken sort som behövs, om det behövs. Därför förespråkar jag Kollamasken.

Laila19
0

Hyrrokkin!

Jag  håller med dig om att man inte ska hålla på att avmaska i tid och otid. Har hållt på en del med Hästar och då valde vi att skicka treckprov i stället för att avmaska, samma pengar som att avmaska och så skuter man inte mot ett okänt mål om det blir svar att hästen har något.

Men när det gäller dessa små tjer så känns det lite svårt att skicka in treckprov fram för allt som dom går på samma låda. Nej det blir till att avmaska.

Min fråga va mer vilken sort man ska ta för att täcka inte så mycket som möjligt.

Hyrrokkin
0

Okej, ja det är ditt val även om jag är övertygad om att det går att ordna om man vill ;)

Om mamman var omaskad utekatt så har ungarna nästan garanterat spolmaskägg i magen. Bandmask kan nog vara 50/50 om dom har eller ej, och där tar du det "heltäckande" medlet för att få bort. Minns inte vad de olika heter nu, men det står ju på förpackningen vad det är för.

Laila19
2

Det blir nog Milbemax, den tar spolmask, bandmansk och dvärgbandmask.

:)

Josefa
0

Går katterna ute så får de mask. Inte om man går ut med dem i sele kanske, men om de som här härjar runt i ett stall och fångar möss så kommer de inte undan. Äggen ligger latent i mammans mjölkkörtllar sedan och aktiveras mär mjölkproduktionen kommer igång. Så även om mamman blivit avmaskad under dräktigheten blir ungarna med största sannolikhet smittade med spolmask. För att få bandmask måste katten däremot ätit ett byte. Eller haft loppor som ochså sprider smittan.

Laila19
0

Tjejerna är inte ute katter just nu men ska bli så fort som jag får upp kattluckan igen (har bytt ytterdörr). Vi bor på landet så här finns gott om byte för små lekfulla katter.

Så det blir till att avmaska lite då och då.

[sakring]
0

Köp Kolla masken först på apoteket så vet du om de har mask eller inte och vilken sort.

Laila19
0

"kolla masken" intressant, finns det sådant för små djur..  Bra tips!

Nu blev dom avmaskade igår men kan vara bra inför framtiden.

Men det va dyrt 338kr, vet någon hur många gånger man kan använda det eller om det är ett engångs kitt.

Fridaaaa
2

#5 Bara följt råd från veterinärer och annat vettigt kattfolk.
Men det är som med mycket annat, många rekommenderar olika.
Jag avmaska bara mina katter om jag märker att dem har mask men får jag hem en ny katt som jag inte vet har mask eller liknande och då kattungar, avmaskar jag alltid en gång. Det tar absolut ingen skada

AgnetaB
0

Är för en gång men stod på att bandmask var inte riikgt säkert så blev lite missnöjd för det är den som är relaterad till råttor.

[Devya]
1

#20 Jag tycker som du - bäst att alltid avmaska då man får hem en ny katt/kattunge.