Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 632 ggr
lillNasse
0

Sök träning med Katt

Funderar på ett projektarbete för mitt sista år! Men har någon försökt sig på att träna sök med en katt? Är det möjligt!? Skulle vara kul att prova på!

[Highonbluetomorrows]
0

Sök efter vad? Vad tänker du dig att den ska klara av?

Om jag förstått det rätt så är katter inte alls lika bra med nosen som hundar. Mina katter kan knappt hitta godis om jag slänger ut det på mattan…

lillNasse
0

typ små mängder tonfisk eller liknadne :) jag menar kan man lydnadsträna en gris eller lära en häst räkna, varför skulle inte det här gå? :))

[Highonbluetomorrows]
0

Det kan väl gå, jag blev bara nyfiken på vad du tänkt dig mer exakt.

lillNasse
0

tänkte inte direkt ut i skogen och lägga ett spår eller liknande som man gör med hund, det förstår jag ju inte direkt kommer fungera :)

Tänkte mer små utrymmen, plasera "föremålet/maten" på något ställe och se om den kan hitta den (självklart ska inte katten vara i samma rum) :)) och sen om jag lyckas så kan man försöka utöka till lite större rum, nya ställen osv osv :)

Sunset_luna
0

Vill gärna höra uppdateringar på om du lyckas för ja har aldrig lyckats få en katt att följa ett matspår förmodligen för att dom inte har lika bra luktsinne som tex hundar, men det e ju kart spännande att se om nån annan lyckas :)

Tilla_
0

Jag brukar gömma mat i mina katters stora klösmöbel på lite olika nivåer och sen låta dom komma och "leta" som aktivering. :)

[Highonbluetomorrows]
0

Jag tänker att du hade kunnat göra någon sorts "specialsök." Exempelvis: du gömmer te/tonfisk/godis (något som luktar mycket) och så får katten godis/smaka av tonfisken varje gång den luktar på det. Sedan testar du att gömma det under koppar och ser om katten luktar på rätt. Och sedan gömmer du det i en byrå eller så.

Precis som för hundar. Kan potentiellt fungera, om det luktar MYCKET.