Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 1486 ggr
wintermynta
1

Råd ang grannens katter..

Nu behöver jag verkligen hjälp och råd hur vi ska nå fram till våra grannar som har tre katter. Vi bor i ett radhus/villa område och vi är tre grannar till i samma länga som har problem.
Grejen är att dom har tre katter som är utekatter och springer vind för våg överallt. Det som gjorde att jag fick nog idag var att vi glömt stänga förrådet ovanför garageporten. Grannens ena katt sprang snabbt som sjutton upp och jag fick inte ut den. Går över till grannarna för att be om hjälp att ta ut katten. Är allergisk och stryker den sig mot vinterkläderna som vi har däruppe måste jag tvätta  allt. Får till svar:
- Jomen katten kommer ner sen.
Har fått nog nu för det är bara en av många saker katterna ställer till med. Övrigt så: skiter dom ner klädseln på våra och övriga grannars utemöbler, kloar på våra bilar, skiter överallt i våra garageportar, gråter hela nätterna för att dom inte blir insläppta (oavsett väder), springer in till oss och övriga grannar så fort balkong eller ytterdörren är öppen och lägger sig i sängarna. Har även blivit biten i vaden av ena katten helt oprovcerat så jag fick åka upp på akuten.
Jag har flera ggr försökt prata med dom och försökt förklara, jag har ringt på deras dörr klockan 2 - 3 på morgonen och bett dom släppa in katterna,  har gapat, skällt , bönat och bett men ingen respons.
Jag vet att det inte är katternas fel men just nu tål jag inte ens att se dom.
Snälla hjälp, tacksam för alla svar.

LaSadie
0

ring länsstyrelsen eller nått… fy farao vad jobbigt

[Emma--]
2

Va jobbigt! Tyvärr vet jag inte vad man kan göra om grannen vägrar lyssna. Pröva göra en anmälan eftersom dom inte tar sitt ansvar när ni får tydliga problem. Men som det är idag verkar det som att alla andra ska skydda sig mot katterna även fast det finns en ägare som borde ta sitt ansvar :( helt galet tycker jag.

Hesat
0

Först och främst tycker jag att det är mycket bra av dig att du kommer ihåg att det inte är katternas fel när kattägare inte tar något ansvar. Jag blir så arg när folk beter sig svinaktigt och vägrar ta sitt ansvar som kattägare.

Du kan försöka avskräcka katterna från att vandra in på din tomt genom spruta vatten på dem när de försöker. Jag tror även att det finns några citrondoftande pinnar man kan sticka ner i jorden och andra saker som ska hjälpa till. Kattskrämmor kanske? Cayennepeppar är en annan sak katter avskyr så att hälla ut sådant där de brukar vandra in (fönster och dörrar) kanske kan fungera. Var försiktig så att det inte färgar av sig och förstör underlaget i så fall.

Avsaknaden av strikt ägaransvar för kattägare har öppnat för en vid tolkning av 1§ i Lag (2007:1150). På grund av några domslut får fastighetsägare finna sig i en del av problemen tyvärr. Allergiker lov att freda sig genom att hålla dörrar och fönster stängda eftersom kattägaren inte ses som oansvarig i sin tillsyn (Miljödomstolen M 398-00).

Problemet är att kattägare inte är ersättningsskyldiga på samma sätt som hundägre. Det enda du kan försöka göra är att filma/fota pågående skadegörelse där det framgår exakt vilken katt som förstör egendom och polisanmäla för skadegörelse av egendom. Det går även att försöka anmäla ägaren (till länsstyrelsen?) för bristande tillsyn (ägaren låter inte katterna komma in om nätterna osv).

Jag hoppas verkligen att det löser sig för dig och de andra som är drabbade i området.

Medarbetare - Halloween.ifokus

wintermynta
2

Tack ni som svarat. Vatten har vi redan provat utan resultat. Det tipset fick vi av katternas ägare som tyckte att det var ju bara att spruta dom med högtryckstvätten om vi inte vill ha dom på innergården. Vi använder dock vattenslangen för jag vill inte göra illa dom. Ska prova cayenne peppar och citronpinnar. Vad är kattskrämmor?
Var över till våra andra grannar idag och vi ska skriva ett gemensamt brev till bostadsrättsstyrelsen där vi bor och se om vi kan få hjälp.

Hesat
0

#4 Jag har inte använt kattskrämmor själv men tekniken är detsamma som för oönskade gnagare i trädgårdslandet dvs. ultraljud med rörelsesensor som ska skrämma bort katten. Det är dock inte en billig lösning.

Medarbetare - Halloween.ifokus