Varför vill han in??
Hej
Jag har bara en fråga att ställa till er som är experter :)
Vi bor i ett tättbebygt område där många har katt. Vi har ingen och vill inte ha ngn heller. Nu under sommaren har vi ofta ytterdörren öppen för att få lite svalka inomhus och vi har aldrig varit med om att ngn katt kommer in (det vill de nog inte för vi har tre livliga pojkar här hemma så det är inte lugnt precis
) MEN, nu har en av grannkatterna bestämt sig för att han ska in till oss. Det tar bara ngn minut från det man öppnar dörren tills han kommer in. Han är jättefin (ser ut som en liten leopard typ) och verkar snäll på alla vis men vi vill inte att han ska lära sig att det är ok att komma in så vi sjasar ju ut honom direkt, men han ger sig inte. Katten är ganska ny i området för jag har inte sett honom tidigare, förrän han bestämde sig för att "flytta in" hos oss.
Vad kan man göra? Han har oftast inget halsband på sig och jag vet inte i vilket hus han bor. Finns det nåt bra sätt att få honom att fatta att han inte får bo hos oss?
Jag vill kunna ha vår dörr öppen, det är ju inte mycket begärt tycker jag.
Några knep?
Sarah
Katter är nyfikna, det är därför han vill in hos er. Om han har halsband ibland och ser välskött ut har han med all sannolikhet ett eget hem i närheten.
Vill ni inte ha katten hos er går det bra att schasa bort eller spruta vatten på honom med blomspruta (med stråle).
Sajtvärd Katter iFokus
Tack för tips! Ska testa det :)
Katter gillar inte citrondoft. Gnid in tröskeln med citron så går han nog inte in igen.
Aha! Det ska jag prova. Känns inte fullt så brutalt som vattenspruta, hehe. Men kanske får nytta av båda tipsen. Tack!
Kan det vara en Bengal kanske? Bengaler är väldigt nyfikna och vill vara med där "det händer" ha ha. Fråga runt bland grannarna, han bor säkert i närheten. Tala om att han gärna vill komma in och att ni inte gillar det. Kanske kan dom ta ut honom i sele istället? Min lilla kille är jätteduktig att gå i sele och älskar det.
Hoppas det löser sig!
#5 Jamen titta! Precis en sån är det! Han är ju väldigt fin vår lilla besökare och jag vet att han bor i närheten.
Jag kan bara bli lite förundrad över att man inte har bättre koll på sin katt, dessutom är den inte kastrerad.
En period var det en alldeles vit jättesöt liten kattfröken som brukade följa mig och sonen hem från dagis. Det var bara en kattunge och hon verkade inte ens ha koll på var hon bodde så hon skulle med oss vareviga dag och försökte verkligen smita in när man öppnade.
Tillslut fick jag ringa ägaren (telefonnr på halsbandet) som visade sig vara ett barn själv. Hon sa bara lite nonchalant att "eh, kanske bra om du släpper ut henne då" (!!)
Jag tänkte ju att katten kanske knappt hade lärt sig var den bodde, och att hon borde komma och hämta den, men icke….jaja bara lite tankar från en som inte kan något om katter.

#6 Jag kan mycket om katter och skulle ha reagerat precis som du!
Sajtvärd Katter iFokus
Okastrerade katter har ju en tendens att vandra iväg för att hitta en partner och dessutom pinka in sitt revir, inte trevligt. Att släppa ut unga, okastrerade katter är väldigt oansvarigt! Om de dessutom irriterar grannarna skulle jag inte släppa ut den mer. Det finns ju faktiskt vissa som inte alls är snälla mot oönskade katter.
Dessutom älskar iaf min bengal vatten så vattensprutan kanske mer kommer att uppskattas än skrämmas ;)
Prata du med ägarna om du hittar dom och förklara att du inte uppskattar besöken OCH att risken är stor att han börjar pinka inne och ute runt ert hus.
Kastrering kan göras tidigt, jag kastrerade vid 4 mån, om dom skyller på att han är för ung för det. Många tror att man måste vänta till 1-års åldern men det stämmer inte.
Jo, vi har ju oroat oss lite för att han ska ha pinkat inne hos oss. Som längst har han varit inne ca 15 min. Vi såg inte att han kom in och sen stängde min man dörren…vi gick runt i alla rum och luktade i hörnen, inte kul.
Men nu när jag vet att han är en bengal så kan jag ju sätta upp lappar i området om att ägaren bör hålla bättre ordning på sin kisse.

Katter är vilda djur.. i princip, de följer sina instinkter och de kollar in sitt revir.. tex om det är bättre att bo hos er eller om ni har något gott att äta.
Trivs de inte på ett ställe, så flyttar de utan vidare om tillfälle ges.
Annars så håller jag med om att man inte skall ha okastrerade hankatter springande lösa.
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
Hehe, måate vara en katt som gillar action då, för vi har tre livliga grabbar hemma så han skulle få det hett om öronen kan man säga.
Men det måste väl ändå gå att prägla katten på en familj så att den vet var den hör hemma? Kanske är svårare med en okastrerad hankatt?
En okastrerad katt har bara en sak i huvudet…… ;)
Tyvärr är det inte helt ovanligt att folk släpper ut sina fertila katter för att dom inte orkar med att ha dom inne. Den som haft en fertil katt vet hur otroligt jobbiga dom är! Att kastrera är lätt gjort och kostar inte särskilt mycket OCH man får en betydligt trevligare katt.

Kanske man kan kalla katter för domesticerade djur.. men de är ju inte direkt flockdjur som följer flockledaren som de flesta andra domesticerade djur vi omger oss med.
De är med andra ord mer oportunister.. antagligen mer beroende av sin egen självsändiga jaktförmåga än flockens gemensama förmåga.
Så de använder antagligen detta kynne för att i ett modernt samhälle leta olika ny möjligheter.. tex ert kylskåp.
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
Du kan ju alltid köpa ett billigt halsband å sätta på katten me ditt nr å be att ägaren hör av sig till dig, de e ju lättare än att leta överallt efter ägaren ;)
Smart!

Nästa gång han kommer in, åk till veterinärern och med honom och kolla upp id-märkningen. Upplys sen gärna uppfödaren om att katten springer omkring ute okastrerad så kan säkert denna ta diskussinonen med ägarna om nu inte ägarna själva är registrerade på katten.
Lär dig lyssna på din katt och du får svar du aldrig glömmer!
är det en okastrerad bengal är risken stor att han kommer börja strila inne hos dig. Då de flesta börjar strila tidigt.
Förstår inte ens varför man släpper ut en bengalkatt
Du säger att ni bor i ett tätbebyggt område och att då släppa ut en katt verkar ganska.. orimligt i mina ögon speciellt när många uppfödare som säljer bengal ser att dom får vara innekatt eller rent ut sagt, kräver att dom ska vara det.
Många bengaler är dock väldigt aktiva och detta kan ju vara en bidragande orsak till varför dom släppte ut den i första början men inte sjutton skulle jag börja släppa ut mina 2 bengalungar när dom kostar 10 tusen styck 
Tycker ni ska kolla upp chip nr (då han troligtvis är chippad om han är renrasig och köpt från en seriös uppfödare) sen höra av sig till ägarna..
S*KungsgardenCats Origin of Zakouma
S*KungsgardenCats Qiss Me Prince Milo
Hm, verkar ju vara en oseriös, eller åtminstone okunnig ägare, om de låter en 10 000 kronors-katt springa runt hur som helst :/
Jag tror jag börjar med att sätta upp lite lappar i området så får vi se om det ger resultat.