Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 2404 ggr
Cockerspaniel
0

När katt och Hund möts!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Måste få tala om en sak som har förundrat mig lite då det kommer till hundar och katter som lever tillsammans eller möts för första gången för att leva tillsammans livet ut.

När min älskade Malin levde så uppstod ju problemet att hon vägrade acceptera min mammas hund Lissie. De träffades hur många ggr som helst och det uppstod hela tiden att hon vägrade acceptera Lissie (hunden), det var precis som om Malin bestämt sig för att inte alls ha med Lissie att göra. För Malin fanns bara jag och Dooleys och ingen annan, Lissie låg bortom all tid att ens försöka komma överens med Malin.

Idag så har jag nya kattungen Lukas som bott hemma hos mig i 1 ½ månad och för honom att träffa Lissie har gått bra.
Första gången vart han så förskräckt att han, praktiskt taget, sket på sig och gömde sig under min säng och kom inte fram tills 3 timmar senare. Hungrig? Haha ja och väldigt törstig och så Himla leksugen.

Lissie fick då undertiden ligga i soffan hos mig så Lukas kunde komma igång och sköta sitt medan Lissie kunde ligga och titta på. Sen ut över det har det flyttit på super.

nu idag så är de bästa kompisar och leker med varandra, myser och är så goda vänner som en katt och hund kan vara.
För Lukas var det mycket lättsammare att ta emot Lissie så han hade nog bestämt sig för att ha en hundkompis.

Detta får mig då att fundera på att det kanske inte är alla katter och hundar som går tillsammans och man ska inte behöva tvinga dem att bli sams om det inte går.

Malin och Lukas kommer från familjer där de inte har hund eller att de någonsin träffat en hund under deras kattungetid.
Malin vägrade acceptera Lissie hur många ggr de än träffades medan Lukas, som Malin, kommer från ett privathem där de inte heller har hund men accepterade Lissie mycket fortare än Malin.

Någon som vart med om någon liknande? :)

(Extremt sorry för mycket text, men hoppas ni kunde läsa och förstå mig ^__^)

Cockerspaniel
0

Okej, nu vart det en massa stavfel här och där, hoppas ni förstår iaf! xD

Viccan92
0

Hur gammal var Malin när hon träffade Lissie första gången?

Föder upp holländare. www.freewebs.com/christmast

Cockerspaniel
0

Hon var runt 14-15 veckor! Båda var/är kattungar då de träffade Lissie och då var det hemma i min lägenhet!

Viccan92
0

#3 Hm ja då vet jag inte. Enda katten vi haft som inte gick ihop med hundar var vår första katt och då gjorde vi fel. Det första han såg av hundarna var två stora, bruna och skällande nuffar. Annars har det aldrig varit några problem.

Föder upp holländare. www.freewebs.com/christmast

Sophey
1

Det ar ju individuellt hur olika djur "klickar", en del djur har passande personkemi medans andra inte fungerar alls ihop.

Katt1 gick inte ihop med blandisen men gar ihop med alla andra hundar och djur han traffat.
Katt2 gick ihop med blandisen utan problem och med alla andra djur typ.

Bada kom hem till mig vid 12 veckors alder och katt1 var tydligen hundvan medans katt2 inte var det och vi introducerade dom till familjen pa samma vis och blandisen tog forsta motet ungefar lika dant.

Medarbetare på matlust

Cockerspaniel
1

Självklart är det ju från individ till individ!

Fick ju jag erfara nu med Malin och Lukas och hur olika de verkligen är. Har en annan katt som är 5 år som kommer från en hundfamilj men hade aldrig fått träffat hunden. Hon fick träffa min kompis hundar då hon var liten och där var det absolut inga problem. Inge fräsande eller morrande från henne.

Så sen träffade hon inga hundar på flera år, men sen rullade det in nya och välkända hundar som hon aldrig haft problem med. Det är en av de mest underliga men spännande individ jag stött på! :p
Om jag ska nämna om olikheter!

Cockerspaniel
0

Puttar upp min tråd! :)

saga97
0

min hund har alltid gillat att jaga katter men sen skulle  han träffa mormors katten han gick till de och börja slicka på dem sen blev han riven han fortsatte försöka men sen har jaag och mamma lärt honom att han inte får och han ska ignorera katterna men när idjak träffade ragge förska gången i april och förkökte leka med honom men ragge var rädd och höll sig undan och idjak fick lära sig och sluta men nu har dom helt accepterat varran och ibland går ragge och ger idjak en liten puss så dom funkar bra ihop

alla djur är lika värda .. SÄG NEJ TILL ÄKTA PÄLS !!! / sagis 13 år

Cockerspaniel
0

Det är ju en bra framgång. Försöker lära Lissie med att inte vara så framfusig med katterna, men det är inte det lättaste då man har en super glad cockerspaniel! :p

saga97
0

9 haha inte med en superglad tollare heller

alla djur är lika värda .. SÄG NEJ TILL ÄKTA PÄLS !!! / sagis 13 år

Cockerspaniel
0

#10 Men Lissie älskar sina kattkompisar så förstår henne om hon blir överlycklig då hon träffar dem <3