Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 1751 ggr
Fridaaaa
0

Nytt foder till mina katter :)

Beställt hem Acana till mina katter, se om dem gillar det. Hoppas det!
Samfraktade med lillsyrran :)

Acana, är väl ett bra torrfoder?
Dem kommer även få lite mjaus mjukmat några dagar/vecka :)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

thildatessie
0

Hoppas att det blir bra, har inte hört mycket om Acana… men tror det ska vara bra Obestämd Mina får endast Mjau blötmat. Vad fick dina innan?

BARFmycat
1

Jag gillar inte Acana något vidare, jag uppskattar deras tänk och att fodret är spannmålsfritt, men då det innehåller fisk och flera för katter giftiga ingredienser som spenat, blåbär, potatis och lakrits gör att jag aldrig skulle rekommendera någon att ge det till sina katter.

Synd att du inte frågade här innan du beställde, då hade jag istället kunna rekommendera Carnia Lynx, Porta 21 Sensible, Wildcat Etosha eller Applaws Kitten & Chicken, som är fritt från allt detta utom potatis.

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

Niiinah92
0

#2 Jag började testa Acana just för att det rekommenderades här och mina katter tycker om det och blev finare i pälsen. Kan tillägga att jag inte har det som huvudfoder utan har i första hand mjukmat och rå föda.

Det är så mycket om och men gällande torrfoder så man blir snurrig och vet varken ut eller in.

BARFmycat
1

Jo, folk rekommenderar ju RC och Ekanuba också, alla vill vara expert. Jag har hört från lite olika håll om katter som ätit Orijen och Acana som fått allergiska besvär av alla växter de har i sina foder, de har även så mycket läkemedelsväxter i sina foder att det mer eller midre blir ett läkemedel, och varför behandla för någon sjukdom som katten inte ens har?

Jag tror inte att man ärligt kan rekommendera ett foder utan att genuint förstå kattens fysiologi och näringsprofil.

Många säger "jag testade det, mina katter tyckte det var gott och fick fin päls och jag har inte märkt några problem", men det är ju inte samma sak som att fodret är bra, möjligtvis att det var bättre än det de åt innan, och heller ingen garanti för att de inte kommer att utveckla besvär av det på sikt.

Men ja, jag förstår dig, alla säger olika men jag har åtminstone försökt motivera varför jag är av den åsikt som jag är, och hoppas du förstår detGlad

fvanilla
1

#2 Jag skulle INTE personligen rekommendera Carnia Lynx eller Porta 21 Sensible. Tok för högt magnesium vilket INTE är bra! Jag skulle personligen inte rekommendera. Många rekommenderar Eukanuba för den har en hög kötthalt, ok magnesiumhalt, dock innehåller fisk tyvärr.

BARFmycat
1

Det är oundvilkigt att ge ett foder med högt magnesiuminnehåll om man vill att fodret ska vara rikt på kött, eftersom kött är rikt på magnesium. En katts naturliga magnesiumintag ligger mellan 0,08-0,18%

Det är heller inte fastställt att just ett högt magnesiuminnehåll orsakar problem för katter, det råder delade meningar om det.

Niiinah92
0

#4 Jag förstår och respekterar din åsikt även om jag i vissa fall inte håller helt medSkrattande

Fridaaaa
1

#1 Och Acana har jag hört från många håll är bra :)
Och det är ju tusen gånger bättre än matbutikernas kattmat (utom mjaumaten då) :)

RC kommer jag aldrig ge mina katter, köpte det när min katt kastrerades men nej tack inte mer ;)

thildatessie
0

#8 okej, vad fick de innan? Mjau-Mjukmaten är jättebra :)

Fridaaaa
0

#9 Mjaus mjukmat och whiskas/friskis torrfoder, alltså både och samtidigt. Typ det enda Fia (gammelkatten velat äta) hon har ratat RC (vilket jag ändå inte gillade ) och även ratat eukanuba och något till.

thildatessie
0

#10 okej dem vill inte ha bara Mjaus mjukmat då? Bra att du byter :)

Fridaaaa
0

#11 Jo det vill dem ha :) Men vill ha torrfoder också till mina katter :)
Mjaus mjukmat kommer dem som sagt få några dagar/vecka också såklart :D

thildatessie
0

#12 Okej :)

Fridaaaa
0

….

thildatessie
0

#14  ??

Fridaaaa
0

#15 Skrev fel ;)

thildatessie
0

#16 okej ;)

Thaeri
0

Om det är så oundvikligt med hög magnesiumhalt i foder med hög kötthalt, varför har jag hört från flera andra att det inte är så väldigt svårt att göra BARF med max 0,08 % Mg i TS?

Sophey
1

Orijen gjorde tydligen att min katts fiskallergi brot ut, det finns inget bevis pa det men han reagrade inte mot fisk innan han borjade ata Orijen sa vi tror att det har ett samband och en bekants katt blev allrgisk mot fisk som ocksa at Orijen.

Eftersom Orijen och Acana ar lika foder bor du halla ogonen oppna kanske. For ovrigt finns det battre alternativ for katterna men Acana ar betydligt battre an de foder du hittar i matbutiken sa det ar suverant!

Hoppas katterna tycker om fodret, annars kan du mejla foderforetag och fraga om provpasar pa deras foder for att se om dina krasnare katter tycker om fodret, det finns ett flertal bra foder som ar varda att testa om de ogillar Acana Glad

Medarbetare på matlust

Fridaaaa
1

#19 Vad skulle mer passa? Kommer inte ge BARF till mina ;)
Men kommer fortsätta med denna om mina mår bra på det, finns ingen anledning till att byta :)

Kan meddela att dem älskar det , till & med den kräsna ;)

BARFmycat
0

Inte vet väl jag, för att man kanske kan spä ut det med vegetabilier? Det kan ju inte jag veta vad andra har för argument utan att läsa någon redogörelse för påståendet?Flört

Förstår inte riktigt den stora debatten kring magnesium i kattfoder då det dels inte är direkt länkat till urinrelaterade besvär, och dels då kattens naturliga kost innehåller höga halter magnesium.

Problemet rotar sig ju ändå inte i att katten konsumerar magnesium, utan att den drisker för lite vatten, vilket är varför torrfoder aldrig kan konkurrera med blötfoder.