Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 2817 ggr
[sakring]
0

Är raskatter sjukare?

I dagens nummer av lokaltidningen finner jag flera artiklar om nakendjur  däribland nakenkatter. En uppfödare av dessa visas och det står bl.a att de inte tål kyla så bra och att de måste ha solcreme på sommaren om de ska vistas utomhus.

De måste också badas en gång i veckan och de har problem med rinnande ögon. De producerar mer öronvax och deras klor växer 3 gånger så fort. Dessutom så äter denna katt 3 gånger mycket som en vanlig bondkatt, (ja det står bondkatt). Detta enligt uppfödaren.

"Veterinär xxx stationschef på  xxxx i xxxx finns det inget som tyder på att avsaknaden av päls drabbar djuren på annat sätt än temperaturmässigt. Förutom den faktorn att renrasiga djur i allmänhet är extra känsliga".

http://www.bltsydostran.se/nyheter/blekinge/(3399160).gm

Detta är PLUS-material och man måste var inloggad för att kunna läsa hela artikeln.

Denna diskussion har jag haft med nämnda veterinär som bestämt hävdar att raskatter är sjukare än huskatter trots att de flesta katter som kommer till den veterinärstationen är huskatter. (Det finns inte så många raskatter här.)

Vilken åsikt har ni? Jag vet att 99% av alla raskatter är försäkrade men endast drygt 12% av huskatterna. Jag hade själv en huskatt som dog i njursvikt och som inte blev 5 år och henne var jag med på denna station samt akut på sjukhus 3 gånger och var inlagd planerat 2 gånger. Och ja hon var försäkrad.

Sagolika
13

Nej, de flesta raskatter är inte sjukare än huskatter. Däremot är de försäkrade samt får veterinärvård & hälsotester i mycket högre utsträckning än huskatterna. Detta kan bidra till att de felaktigt framstår som sjukare än huskatter eftersom det då inte sker någon behandling/registrering av de sjuka huskatterna.

Fortfarande finns det oroväckande många som inte tar sin sjuka huskatt till veterinär eftersom det kostar pengar och deras värde anses för lågt för att kosta på dem vård Rynkar på näsan De får läka själv hemma (om de kan) eller så avlivas de på barbariskt sätt eller får självdö. Det är fortfarande jättemånga huskattägare som varken kastrerar, idmärker eller vaccinerar sina djur & som fortsätter slå ihjäl kattungar & skjuta av de vuxna.

EddaM
3

Håller med Sagolika till 100%! Det finns mer statistik på raskatterna helt enkelt. Och fler söker hjälp när de är sjuka.

Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!

S*Luddhuvet´z

[sakring]
1

# 1 och # 2 Det är min uppfattning också men få in det i huvudet på sagde veterinär? Dessutom en yngre person.

fvanilla
5

Håller med #1 och #2.

Man räknar ju med att t.ex HCM finns hos runt circa 10% utav alla katter, inklusive huskatter (medan vissa raser har ett väldigt lågt antal katter med HCM. Det beror helt enkelt på.). Hur många huskattsuppfödare testar för detta? Jag hör om många huskatter som har fått HCM, epilepsi, osv. Medan raskatter som burmor är kända för att vara en väldigt frisk naturlig ras där hög ålder inte är ovanligt (alltså runt 20-22 år). Som liten trodde jag att katter inte blev mer än 7-8 år, för så gamla blev väl huskatter där jag bodde.

När jag var ung och levde i en väldigt liten by, där många alltså hade huskatter, avlivades oftast huskatten om den blev sjuk, för ingen tänkte minsann lägga ned en massa pengar på en "billig bonnakatt". Om någon skulle skaffa en kull var det att kasta ut en hona med okänd sjukdomsbild utomhus och vänta på att en slumpvis hane också med en okänd sjukdomsbild parade honan. Sen vad som hände kattungarna vet ju ingen, för de skänktes bort till första bästa. Ingen koll eller någonting om kattungarna blev sjuka eller inte. Dessa var ju oftast utekatter som sprang runt omkring. Kom den inte tillbaka en dag antog man att den hade körts över, togs utav ett rovdjur, stals eller hittade ett nytt hem att bo, fast den kunde ha dött utav HCM, ett epilepsianfall, osv. någonstans där ute var den nu var.

Med raskatter så är man noga med hälsotester, kolla upp sjukdomsbild, är oftast innekatter (och därmed oftast större koll på när den blir sjuk), där ägarna raskt åker in med sin katt när den är sjuk på något sätt. Detta kan ju ge bilden utav att raskatter är "sjukligare" eller "känsligare" för många veterinärer, för det är inte enligt min erfarenhet ofta en huskatt tas in (tyvärr!) eller ens blir vaccinerad. I många fall självdör den på gården, skjuts, eller avlivas direkt. Tyvärr. Pratar med många som bor ute på landet osv. som tycker det "daddas" en hel del med raskatter så snart de blir sjuka. "Äh, en katt klarar väl lite? Behöver inte åka in till veterinären katter klarar sig."

Så nej, jag tror varken att raskatter eller huskatter är "sjukligare" eller "känsligare".

[Emma--]
2

Angående det där med nakenheten så innebär mindre päls vid öronen ett mindre skydd. Och då måste man hjälpa till att rengöra oftare helt enkelt. Sen kan jag inte säga något om vaxproduktionen :P Sen att dom äter mer är väl heller inte så konstigt när dom inte har päls. Det går ju åt mer energi att hålla sig varm och så. Pälsen är ändå ett skydd. Annars tycker jag inte man kan säga att raskatter är sjukare. Visst det finns raser som är sjuka, men ännu fler som är hur friska som helst. Många hälsotester som görs är ju i förebyggande syfte. Sen som du säger är få huskatter försäkrade. Och det är svårt att veta hur statistiken ser ut för huskatter.

[sakring]
0

# 5 Det är väl därför som mina britter har en tendens att lagga på hullet lite. De har så mycket underullSkrattande Nästa sommar ska jag låta raka min britterFlört

viciouscircle
0

Veterinärens påstående är så sjukt dumt att jag inte ens orkar mig på att kommentera det ytterligare.

Silvestris
0

Jag tror att det är väldigt svårt att generellt sett säga att en slags katt äg sjukare än en annan. Försäkringsstatistik är inte tillförlitlig, inte heller besöksstatistik från veterinärkliniker. Någon kontrollerad studie har vad jag vet aldrig gjorts.

fvanilla
0

#7, jo, själv tar jag ofta vad en del veterinärer säger om sådant med en nypa, om inte, en skopa salt. Har fått höra de mest bisarra sakerna och påståenden om mina katters raser.

[sakring]
0

Men här står det i tidningen  till allmän beskådan!

Min yngsta britt har precis fått sina nya tänder och han luktar skunk ur munnen. Jag frågade vetten om detta och får till svar att vissa raskatter kan drabbas av detta. Men de skriver inte ut någon antibitokia utan ger metacam och föreslår kortison. För mig är det uppenbart att han bör få antibiotka i första hand.

[Emma--]
0

#6 haha. Nakenbritt kanske? :P Nä du får ta en diskussion med dom om maten kanske. Har försökt med mina katter men dom är divor och vet bäst själv.

[sakring]
0

# 11 Skulle jag dra in något av maten för dem menar duSkrattande Det vågar jag inte ens tänka migSkrattande

[Emma--]
0

#12 haha :)

Silvestris
1

Alltså, att lukta skunk ur munnen i samband med tandömsning är varken konstigt eller rasbundet. Det är något som i nästan alla fall går över av sig självt.

Blir det en kraftig inflammation kan inflammationshämmande (varav Metacam faktiskt är ett av de bästa alternativen) behövas, men antibiotika behövs väldigt sällan. Då krävs det ju att det har uppstått en infektion vilket är mycket ovaniigare i tandköttet.

[sakring]
0

# 14 Det är en infektion i tandköttet inte enbart inflammation och han har bytt samliga tänder nu. Han får metacam. Men vetten sa att det är vanligt att raskatter får sådant. Personligen så tror jag att de flesta huskatter aldrig kommer så långt som till en vette.

LaSadie
1

Vår huskatt slogs ut med ett litet virus i magen och kostade oss 13000 för två dagar på djursjukhus, av de betalade Agria 10 000. Sen har hon även fått dra FORL tänder som gick på 3000 kronor det med.

Våra skogisar har varit kärnfriska och klarar både utställningar och annat utan att bli sjuka. Så i vårat fall är huskatten den känsliga av dom (har fem katter sammanlagt)

[sakring]
0

Min en huskatt låg inne på sjukhus under midsommarhelgen och det kostade 18.000. Försäkringen täckte det mesta.

indra-bus
1

Är så trött på att höra att de flästa hus katter inte tas till vet. Hur vet ni de de katter jag haft har ALLDRIG varit sjuka. Alla huskatter. Men de raskatter jag känner har haft massa sjukdommar.

Så finns ingen studie gjord så kan man väll inte säga att ras katter är friskare.

Jag äter inte mina vänner.  Djur har rättigheter. Djur vill oxå leva.

[Emma--]
2

#18 jag säger inte att dom är friskare. Tycker bara det är konstigt av veterinärer att säga att raskatter är sjukare och känsligare. Tyvärr är det många med katter som inte tar sin katt till veterinären. Samma personer som inte bryr sig om deras katter dör och lägger inte ut pengar för man kan få en ny katt gratis. Alla djur kan bli sjuka. Raskatt och huskatt.

Silvestris
1

Och ingen av alla katter jag har haft har varit sjuka. Då snackar vi 6 vuxna raskatter, 2 vuxna blandraser (jo, jag vet att de är det eftersom de är egenuppfödda), 2 vuxna huskatter och ett antal raskattungar.

De kattungar jag har fött upp har växt upp till friska katter, med undantag för en som utvecklat överväxt av jästsvamp (vilket inte är något som påverkar kattens hälsa i normala fall).

Många har dock personlig erfarenhet av att huskatter inte ges veterinärvård utan hellre avlivas eller få gå omkring och vara skruttiga. Det är antagligen det (plus försäkringsbolagens statistik på hur få huskatter det är som är försäkrade) som gör att många har uppfattningen att huskatter inte tas till veterinären eller iaf får vård i samma utsträckning som raskatter.

[sakring]
1

Endast drygt 12% av alla huskatter är försäkrade medan 99% av alla raskatter är det. Raskattägare i gemen vet dessutom och bry sig mer om sina katter än vad huskattkattägare gör.

Mischa
4

#18 En raskatt kostar en del i inköp och är betydligt ovanligare att man väljer att skaffa om man "bara ska ha en katt" en huskatt kan man (tyvärr) få gratis och finns periodvis i massproduktion.

Jag tycker det är givet vilken typ av katt som far störst risk att bli hanterad som slit och slängvara, men självfallet är så är det inte alltid så, jag vet att det finns en hel del huskattsägare som gör allt för sina djur.

Man märker också ovanligheten gällande raskatter på när folk frågar vad man har för djur, säger man "hund" så kommer direkt motfrågan: "vilken ras?" nämner man katten så dyker aldrig den frågan upp, då räcker det gott och väl med "katt".

≧◔◡◔≦

[sakring]
0

En av mina huskatter fick njursvikt innan hon fyllt 4 år. Hon levde med detta i knappt ett år och fick avlivas. Hon blev inte ens 5 år. Och ja hon var försäkrad och vi var på sjukhus akut 3 gånger och 2 gånger planerat däremellan så var vi och tog blodprover här hemma hos vetten.