Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 3801 ggr
Dompan
0

HJÄLP SNÄLLA!

Hej jag har en jätte sjuk liten katt hemma. Han är 8 månader sphynx. För ca 3 v sedan märkte jag att han inte ät helt hundra. Trodde det var hans tänder då han åt dåligt på torrfoder. Jag bokade tid hos vet. För en vecka sedan började han gå vingligt på bakbenen och jag åkte akut med han. De tog blodprov som inte visade ngt. Allt är normalt. Samma dag på kvällen tog jag ner honom till sovrummet och märkte då att han inte hade ngn balans alls i bakbena samt att hans högra framben var stel och pekade upp. Igen till akuten och de hade honom kvar i 2 dagar. Han fick dropp samt en neurolog som kollade på honom gjorde DT röntgen på hjärna och ryggmärg som inte visar ngt alls förutom att hans ena hjärnhalva är lite större men det tycks vara normalt. Ingen vattenskalle eller liknade. Idag efter några dagar får han igen samma kramp i kroppen. Igen till akuten och han får dropp. Han är vinglig i bakbenen hela tiden som att de ger upp då och då. Han äter ok och dricker är inte direkt borta men trött och inte uppåt, leker inte. En annan sak som jag har märkt är att han äter på Kattsand på sistone vilket är nu utbytt. Dem hittar ingenting. Jag är jätte rädd för honom! Han fick idag en spruta b12 vitamin på min begäran, då jag har läst att det kan vara ngt. Det enda dem har hittat är en liten inflammation i örat men väldigt lite. Detta behandlas nu. Det värsta är när han får attacken med kramp i kroppen ligger på sidan och kan ej röra sig.

Hjälp någon som har sett det här tidigare????? 3 läkare på albano och ingen kan fatta vad som är fel!

Han är en innekatt och har aldrig varit ute förutom några ggr på balkongen med mig.

Dompan
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Det här är min pojke han heter Kevin och jag hoppas verkligen på att han ska bli bra! Om ni känner igen symptomen SNÄLLA HJÄLP…

Tack

[sakring]
0
UlrikaD
0

Har du frågat inne på sphynx-forumet? Om det är något rasbetingat kanske?

Hoppas han blir frisk snart igen.

Dompan
0

Vi har diskuterat detta eller rättare sagt har jag nämnt det för veterinären men menar att aldrig förr har hon hört att en så ung katt som dessutom aldrig varit ute har haft vingelsjuka. Det är enligt dem en ovanlig sjukdom och dessutom påträffas inte hos innekatter.

Dompan
0

Jag har skrivit där också… Tänker på sprungit forumet. De sjukdomar som kan finnas inom rasen är fiv, hcm, samt felv, hans föräldrar är testade för allt detta och han har en lång stamtavla. Jag har pratat med uppfödaren och han har aldrig upplevt ngt liknande.

Imasy
0

Jag tänkte också på vingelsjukan.

En bekant till mig hade en katt som fick detta, och den katten var relativt ung, inte lika ung som din katt, men ändå ungkatt. Visserligen var den katten en utekatt.

Jag vet så lite om vingelsjukan, men borde det inte gå att ta ett prov som bekräftar ev sjukdom?

AgnetaB
0

FIP då? Vet 2 raskatter i olika raser som hade det men kan ej symtomen.

Dompan
0

Det finns en test för vingelsjukan som en svensk kille har kommit på men vet ej hur beprövad den är. Dock är det det sista dem kollar på då det hade varit väldigt ovanligt att han får det, och från vem samt att min andra katt mår bra.

FIP har jag också nämnt men de säger nej då man har sett att patienter med FIP har förhöjda proteinvärden och hans värden är perfekta.

Han fick precis ett till "anfall" då han blev stressad när jag gjorde rent hans ögon… Det varar i ca 10 sek och det ser ut som att han får kramp i hela kroppen bakbena ger vika och frambenet håller han upp. Ser nästan ut som hans huvud böjer sig då.

Men han är ur balans i bakbena hela tiden och mest när han går sakta.

Tack för att ni bryr er!

[Emma--]
0

Hade det bara varit anfallen hade jag funderat över epilepsi. Men där ska väl inte balansen allmänt påverkas? :/

[sakring]
0

Om ni tittar in på länken som jag lagt in så ser ni att det är en ny metod att testa om katten har vingelsjukan.

Solitaire
0

Dompan: har din katt inte ordinerats någon medicin alls? Kortison? Antiepileptika? Finns det något på bloprovet som talar för en inflammation? Eller är allt helt normalt?

Ett enkelt blodprov för att kolla FeLV, FIV, FIP samt vingelsjuka tycker jag att man borde ta. Det är dock inte säkert att det går att testa rutinmässigt för vingelsjuka just nu. Men din veterinär kan snabbt kolla det med SVA i Uppsala.

Vad säger uppfödaren? Hur är det med kullsyskonen?

Solitaire
0

En annan tanke som dyker upp: det finns en ovanlig genetisk muskelsjukdom hos Devon Rex och Sphynx som förr kallades spasticitet, men som går under benämningen "hereditary myopathy" och ibland andra namn också. Kattungar som drabbas kan vara vingliga och bli stela, som du beskriver. Man brukar dock se en del andra symtom också, framförallt att de har svårt att hålla upp huvud och nacke. Du kan läsa en utförlig beskrivning av symtomen här (scrolla ner litet grann på sidan):

http://www.sphynxdillan.se/viewtopic.php?p=57053

En vetenskaplig artikel hittar du här:

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2646259/

Det är inte säkert att din veterinär känner till den här sjukdomen, så du kan kanske nämna den och eventuellt visa artikeln.

Dompan
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Han har inte fått någon medicin. Alla bodprover visar att allt är ok. Helt normala värden. Fip går inte att testa men man har sett att djur som lider av FIP har förhöjda proteinvärden i blodet viket inte stämmer in i honom.

FeLV och Fip är hans föräldrar testade mot och enligt läkaren är han inte så som de patienter med dessa sjukdomar är.

Han är magnetröntgad och dessa bilder visar ingenting på hjärnan eller ryggmärgen.

Ang. vingelsjukan tror det inte att det är orsaken. Jag har dessutom idag pratat med Jonas Wensman som har studerat mycket kring vingelsjukan samt det är han som har utvecklat testet som visar ifall katten har den och han säger att man har aldrig sett en innekatt få det samt att när jag beskriver hans symptom till honom säger han att det inte låter som vingelsjukan utan något mer neurologiskt.

Kevin ska på onsdag träffa en till neurolog tillsammans med den gamla. Jag håller tummarna.

Enligt uppfödaren har han aldrig sett något liknande i hans kullar inte ens på Kevins bror som bor i göteborg eller hos honan de har valt att behålla.

Det jag nu hittade på internet är polyneuropathy ( på engelska) polyneuropati vilket tyker jag beskriver symptomen väldigt bra! Någon som vet lite mer? Symptomen liknar mycket Guillain-Barrés syndrom GBS hos människa.

Solitaire
0

#13 Jag PM:ar dig.

Dompan
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Hur laddar man upp en film här?

Dompan
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

AgnetaB
0

Ja det vill jag också veta , någon?

Imasy
0

Man kan inte ladda upp film direkt här på iFokus, men man kan lägga upp youtube-klipp genom att klicka i rutan "infoga video" under inläggsrutan.

Kanske går det att lägga upp film från datorn direkt, har dock aldrig provat.