Katter iFokus

Katter

Etiketter: hälsabeteendekosthållning
Läst 1298 ggr
Emmetem
0

Varför dog min kattunge?

En av våran katts kattungar (2-3 veckor gamla) gick bort för några dagar sedan - och jag blev helt förkrossad. Den låg i lådan med sina 4 syskon och helt plötsligt började den att rulla sig sakta och spände sig jättemycket samtidigt som den gav ifrån sig konstiga läten.

Vi blev ju helt förtvivlade och slungade den i luften om den hade fått något i halsen - vi genomsökte den över hela kroppen men inga synliga sår - den hade svårt att andas så vi gjorde konstgjort andning på den och jag sökte förtvivlat på internet efter svar på hur man kunde hjälpa den. Vi kunde inte kontakta veterinären - så nu vill jag veta.

VAD VAR DET FÖR FEL?
Jag blev helt förtvivlad och VÄGRAR låta det hända igen.

Vi ska sterilisera kattmamman efter detta men jag är så desperat efter att få veta vad det var för fel.
Jag vägrar göra obduktion då vi varken har råd med det eller känner för att göra det - även om vi vet att det borde vara det bästa för att få reda på vad det var.
Vi har redan övervägt det noga - men jag undrar bara vad ni tror att det kan vara?

/ Medarbetare på Hermelinkanin iFokus och Lejonkaniner iFokus.

[Zlarviig]
0

Usch det låter hemskt :( jag vet inte vad det kan vara, men det låter som någon sorts kramp..

Emmetem
0

Ja, det kanske det kan ha varit :/

[Zlarviig]
0

Eller något fel på lungorna, som om den kvävdes. Men då är det väl konstigt att den levde så länge som den gjorde..

Emmetem
0

Ja, vi höll den vid liv lite mer än 1 timme..

Solitaire
0

Hej Emmetem, det är tyvärr helt omöjligt att säga vad det kan ha varit. Det finns många olika alternativ och det enda sättet att få veta är att göra en obduktion. Ibland är det dessvärre så att inte ens en obduktion kan ge svar. Det händer att kattungar dör tidigt och oförklarligt, och man hittar inget speciellt när man obducerar. Visst är det tråkigt, men det är tyvärr så verkligheten ser ut.

Om jag förstår din berättelse rätt så var kattungen pigg fram till det hände. Försök att ta fasta på att den hade det bra under den tiden, och att den inte kan ha lidit eftersom det var ett så snabbt förlopp. Trösta dig också med att ni gjorde allt ni kunde för att hjälpa kattungen.

Josefa
3

Medfött hjärtfel? Kollades mammans och pappans hjärtan så att de inte har ärftligt hjärtfel, innan det bestämdes att de skulle bli föräldrar?

Silvestris
0

Oftast handlar det om infektioner eller medfödda defekter när kattungar dör så tidigt. Eftersom det hände väldigt plötsligt låter inte en infektion särskilt trolig så någon slags medfödd defekt kanske? Men det är omöjligt att veta utan obduktion.

annzoo
1

Det kan vara en flera orsaker… medfödd hjärtfel, underutvecklade lungor, flatchest (dvs bröstkorgen säckar ihop), infektioner, gomspalt.

Hade kattungen bra Viktuppgång innan den dog?

vinteralvan
0

Är man uppfödare så får man räkna med att sånt här kan hända, tyvärr. Ni gjorde vad ni kunde men utan obduktion är det omöjligt att veta varför och som sagt tidigare ibland kan inte en obduktion heller ge svaret.