kastrera gammal katt?
Hej !
Har tidigare haft problem med att våra katter kissar inne. Har letat problem och hittat det. Det är en stor okastrerad hankatt som har börjat jaga våra kattkillar. Tyvärr har han bitit dem 3 ggr under våren/sommaren. Han går in om vi inte hemma. Vi skaffade kattlucka med chip och då kissade han på den. Troligtvis är det inte bara våra katter som har skvätt i nne utan även den andra katten.
Jag har efter mycket letande hittat ägaren ca. 0,5 km bort. Jag bad honom kastrer katten. Min sambo tror inte detta kommer hjälpa..
Vad tror ni ? om man kastrerar gamla katter, blir de lugnare och minskar de sitt rivir ? Är det för sent ?
Så fort han ser våra katter jagar han dem. Även inne på vår tomt.
Tips!!

Det är inte säkert att det hjälper.Men katten kan inte bli far till fler kattungar och det är ju också en mycket viktig aspekt av det hela.
Stolt ägare till tre La permer
Kan ju absolut vara värt ett försök för dina katter kissar väl inne då de ej känner sig trygga då den andra trakasserar dem o vill ha bort dem från "sitt" revir.
Den hankatten mår ju också bäst av att vara kastrerad då fertila djur alltid är stressade över att hålla ordning på allt o sedan brukar de alltid göra illa sig i bråk o kostar onödiga vet pengar.
Vad sa den kattägaren då du förde det på tal?
det kunde han göra om det blev bättre för oss. Kändes inte som han brydde sig så mycket om sin katt. : (
Tror nog att jag får ligga på om han skall göra detta. Kändes som han sa det bara för att få tyst på mig.
Nej har man en okastrerad katt ute så bryr man sig inte så mycket om varken sin egen el andras katter. Säg att om han har svårt med tid(även om han ej har det) o så kan ju du ta med katten o få de gjort. Annars händer nog inget för folk är väldigt bekväma.
Klart dina blir stressade o känner sig hotade då han tom är på eran tomt o kissar både på luckan o i erat hus. Du ska vara glad dina stackare ej flyttat hemifrån.
I mitt område fanns det en okastrerad hankatt som kom och kissade på porten och bråkade med mina katter och grannkatten. Efter påtryckningar kastrerades han och efter det kom han väldigt sällan hit och han verkade inte längre vara ute efter att bråka. Den hankatten var iofs relativt ung, men jag tror ändå att det kan ha samma effekt på en katt som varit fertil länge.
Om hankatten kommit in genom luckan kan själva luckan dock innebära en känsla av otrygghet för dina katter. De förstår ju inte hur chiplås fungerar, så jag skulle råda dig att låsa luckan helt (under en period iallafall tills problemet med hankatten försvunnit).
Sajtvärd Katter iFokus
Om det är en äldre katt som varit ute och betäckt ett par säsonger kan man ge en p-spruta vid kastreringen också för att bryta hankattsbeteendet.
Tack för era svar.
Vår ena katt använder kattluckan men den andra katten öppnar vi och stänger dörren för. Våra katter har inte kissat inne på några månader och inte efter att vi satte in den nya lucka. Det tog ett tag innan vi insåg att det var en annan katt som gick in.
Skall prata med ägaren till katten igen. Skall prata med min vetrinär och ta med lite info till honom.
Nu har vår andra katt blivit biten. Kattägaren har gått med på att kastrera honom. Hoppas detta funkar.
Hoppas att det blir bättre :)
Är ju värt ett försök iaf men kommer ju ta lite tid efter hans kastrering innan hormonerna går ur kroppen.