Fråga angåeende BARF???
Vad i "BARF" är ok att ge eller kan man ge vilket kött som hälst?
Gav mina katter en liten bit ca 2x2cm kotlett ytterkant där fettet sitter var och det gillade dom men är det ok?
En av mina katter blev riktig vildkatt och morrade åt dom andra att inte komma i närheten av henne och hennes mat, det gör hon aldrig med varken torrfoder eller blötfoder men nu var det ju riktigt kött!
Är det alltså ok att ge alla köttslag som går att köpa i mat affär som inte är kryddade och all inälvsmat rått bara sådär?
Hur mycket ger ni till ovana katter som inte ätit rå kött?
Hur är det med mask och salmonella risken?
Vill vara säker på vad jag ger mina katter därav dessa frågor!
Tack på förhand!
www.hagbergschinchilla.se
SCAF Utställningskommittémedlem
Prova på BARF iFokus istället, du får nog fler/bättre svar där (:
//Jessie

Kul att du är nyfiken på BARF!
Du kan och ska ge vilket kött som helst inom BARF utom fisk (gäller endast katt), lever ges endast i begränsade mängder (minst 5%, max 10%).
Det är helt okej och även ett mycket bra tillskott i katternas kost att ge puts från när man själv äter kött, ett bra tips är att köpa kotletter med ben men skära bort benen och ge dem till katterna. Man kan ju även köpa hel kyckling, ta filéer och lår till sig själv och ge skrovet till katterna. Man brukar säga att av deras totala matintag så bör inte mer än 30% utgöras av kött som man inte kompletterar (med ben/kalk, hjärta och lever) för att inte riskera felutfodring.
Om man inte ger BARF som bas så avråder jag från att ge katterna lever pga leverns höga innehåll av A-vitamin. Fodret man ger som kommer från butik är redan berikat med A-vitamin, och då det är en fettlöslig vitamin lagras det i kroppen och kan överdoseras. Ger man då extra lever så kommer katten lagra på sig den extra A-vitaminen och det kan på sikt leda till A-vitaminförgiftning.
Om man ger bara fett så kan katterna bli lösa i magen om de är ovana, men om de tål kött bra (dvs inte får magproblem) och man inte ger mer än de där 30%-en så kan man gott ge så mycket utan att vara orolig.
Kött som man köper i livsmedelsbutik är veterinärbesiktigat och innehåller kontrollerade mängder av både E-coli, salmonella och är trikinfritt. Katter tål trots detta relativt höga halter av olika bakterier, de har stark magsyra som demolerar det mesta de får i sig. Det är ju trots allt djur som kan äta vilda fåglar och råttor, samt slickar sig själva i arslet varje dag.
Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~
Hahaha bra avslut där
jag jag är nyfiken!
Tack så jätte mycket för ett utförligt svar, då kan jag med gott samvete ge mina katter lite köttputs medans jag står och lagar mat då blir dom glada!
Är dålig på matte
men om tre katter två ett åringar och en 12 veckors katt äter sammanlagt 370g Mjau blötmat och har fri tillgång till torrfoder RC Kitten/Baby Cat varje dag hur många gram kött kan dom då äta dagligen eller måste man räkna på vikten/katt? 
www.hagbergschinchilla.se
SCAF Utställningskommittémedlem