Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 1337 ggr
Quest
1

Enkät om kattbeteende

Hej,

Jag håller på med ett examensarbete (magisternivå) om kattbeteende. För att samla in data till min analys har jag gjort ett frågeformulär som
jag hoppas att så många som möjligt av er kommer att fylla i. Det tar
antagligen högst 10-15 minuter.

Fyll gärna i den mer än en gång om du har mer än en katt!

Jag kommer att rapportera resultaten här när jag är klar inom några
månader. Jag kan inte avslöja exakt vad examensarbetet går ut på för då skulle det kunna påverka resultatet, men det rör ett område där det
finns mycket lite forskning gjord. Så dina svar kan komma att bli mycket
viktiga för framtida praktisk tillämpning!

Eftersom enkäten även går ut på engelskspråkiga forum m.m. så är den på engelska. Jag hoppas att det inte ska vara några problem!

Länken till enkäten är:

https://docs.google.com/spreadsheet/viewform?formkey=dGpJMlhPVDhtNWZrRDNTVGhYV0RMVWc6MA

Tack för din tid!

Millchan
0

Har svarat, översatte texten och fick skratta lite åt översättningen hihi!

www.hagbergschinchilla.se
SCAF Utställningskommittémedlem 

saksaken
0

Svarat! :)

[silkesnosen]
0

Svarat, kändes som om min var ganska harmonisk..hah

[littleoldme]
0

Jag upptäckte precis att mina två katter är väldigt olika varandra.. haha. Har aldrig tänkt på det på det sättet förrän nu när jag fyllde i mina svar.

Det ska bli kul att se resultatet sen :)

[Thiah]
0

Gjorde testet för båda min katter. Ska bli kul att se din avhandling sen (om man får?) Glad

Sehvrin
0

Har svarat för båda mina katter. Lycka tll med arbetet :)

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

LoAEmma
0

Ifyllt!

*Det blir som det ska*

Medarbetare på Gravid iFokus

[sarasvati]
1

Fyllt i enkäten, för ngr katter.

Viktigt hur frågor och svarsalternativ utformas.

1) ex fråga 36+37 - är kanske tänkta som "kuggfrågor"?, men OM såväl vatten som matskål är av keramiskt material (som t ex porslin), så måste man svara "strongly disagree" på fråga 36, 37 - dvs "I might be right or wrong … but I think …". VET man, så kan man inte ha rätt eller fel eller tänka/tro. Märk det bara ;-)

2) Det är ganska uppenbart vad undersökningen gäller. Bra sådan i sig, och viktig. Men frågan om för tidigt tagna ungar från mamman borde nyanseras. Nu finns endast typ 5-6 veckors kattungar el dyl. Det borde finnas en fråga om före 12 veckors ålder el ej, som är dagens lagstandard. Jag vet t ex att en av mina katter togs vid 10-11 veckors ålder, men i frågeformuläret finns inget utrymme för den typen av för tidigt.

Lycka till!

Quest
0

Tack för att ni svarar - varenda litet svar är jättevärdefullt! Glad

Jag kommer göra flera olika sorters statistiska analyser av era svar, så ju fler som svarar desto större chans att det trillar ut intressanta resultat ur analyserna.

-

Thiah: Javisst, jag kommer lägga in en länk till PDF-filen sen när det är helt klart. Glad

-

sarasvati (1): Nej, de är inte menade som kuggfrågor. Det är menat att bli så som du påpekar.

sarasvati (2). Att det enbart finns en gräns vid 5-6 veckor har en genomtänkt anledning. Tyvärr kan jag inte avslöja vilken just nu, men det kommer framgå tydligt när jag är klar med studien.

-

Sunset_luna
1

Hej måste bara tillägga att ja har inte sett ena katten äta/tugga på tyg men på plast ifall det e till nån hjälp?

[silkesnosen]
0

# 10 Min älskar smaken på tejpen, som finns på förpackningen av pappersnäsdukar… OT, sorry… Tror plast smakar gott el nåt…

Sunset_luna
0

#11 här e de handtagen på plastpåsar som e godast gärna bajspåsar dom e ju väldigt tunna å fina..

Millchan
0

Min förra katt tyckte om att slicka på foton Flört

www.hagbergschinchilla.se
SCAF Utställningskommittémedlem 

moggle
0

fyllde i för mina två kissar. ska bli intressant att få läsa avhanlingen. :)

[Sjöholm i Hålan]
0

Aropå slicka/tugga i sej diverse….Min lilla här(Signe) har jag upptäckt att hon är tokig med……tandkräm !!! Hade råkat spilla på skjortan,lade den åt sidan…Tänkte inte mer på det,då ser jag Signe "dattade" som besatt…..Tandkrämen,så nu "dattar" hon som bestt när jag borstat tänderna…Sorry för trådkap :-)

[Rhodugune]
0

Jag har två katter som som bott med sin mamma tills de var två år, det finns inget sådant svarsalternativ…valde att svara att de var äldre än 12 veckor, för det stämmer i för sig.

Quest
0

Tyvärr kom inte plastslickande/tuggande/ätande med den här gången. Det är också intressant, men det hade nog gjort enkäten alldeles för lång för många att besvara om jag hade tagit med sådana frågor också.

Är det någon av er som har en katt som tuggar på /äter både plast och tyg? Ni som har katter som ägnar sig åt plast verkar inte nämna något om tyg.

Tack för att ni svarat på enkäten förresten! Glad

Om ni har svarat för en av era katter men har fler och orkar fylla i för dem också vore det jätteuppskattat! Ju fler katter som kommer med i undersökningen desto bättre blir resultaten.

moggle
0

ena katten här hemma tycker om att tugga på plast och tyg, dock bara kläder. :P men han är en rätt ouppfostrad kattunge så. :P

Sunset_luna
0

Ne min ena här gillar bara plast å inte tyg, enda gången tyg ens e intressant e när de typ e en svettfläck som hon tycker luktar gott å ligger å åmar sig där då..

Quest
0

moggle: bara tugga eller har han ätit av det också?

moggle
0

plast har han bara tuggat på men han hade fått tag på en strumpa för ett tag sedan och det var inga små hål i den så han hade allt smakat iafl.

OberonsMatte
0

Räknas skosnören och midjesnören till mysbyxor som "fabric"?

Sajtvärd Katter iFokus

Quest
0

OberonsMatte: Nej, det är nog inte riktigt "fabric" i den bemärkelsen jag tänker på, fast det är ju ett gränsfall förstås.