Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 1367 ggr
[Dimba]
0

Hittad på en Kamelranch

En liten sommarkatt, bara några veckor gammal är pojken, blev dumpad på kamelranchen på Öland, han hittades inne i grishagen som fanns där, han gick runt med grisen och verkade väldigt vilsen.

Det var tänkt att jag skulle ta hem honom men jag kunde inte bestämma mig då jag inte visste om jag var redo för att fästa mig vid ett djur igen, min hund somnade in den 18:e Juni.  Så jag och syrran kom överens om att vi skulle fundera på vem han ska bo hos, mig eller henne.

Det känns lite läskigt att skaffa djur igen och ta hand om, men jag trivdes verkligen med honom, och han är så gosig! Spinner så högt hela tiden och myser mer  än gärna innanför min kofta :) Kan inte annat än att bli kär i den lille killen. Det är så svårt att bestämma något. Nu sitter jag här och saknar honom något så grymt!! :(

Jag funderar på om det inte är bäst att syrran får honom  och att jag hittar en annan katt till sommaren och planerar lite bättre. Men jag vet inte…

Vet inte heller meningen med inlägget men tänkte att ni skulle kanske kunna ge era åsikter så jag och syrran kan komma fram till något bra.. :)

Tacksam för svar!

//Rebecka <3

annzoo
3

Hur gammal tror ni kattungen är? äter kattungen själv eller behöver kattungen stödmatas.
Jag vet inte vem av er som är bäst lämpad men tar man en kattunge utan mamma och syskon är det viktigt att de finns en annan katt i familjen som kan lära kattungen att vara katt. Har varken du eller syrran katt sedan tidigare kan de vara bra att skaffa en till.

vinteralvan
1

Ta också ungen till en veterinär så fort som möjligt för att kolla att den mår helt bra och att den får sina vaccinationer.

[Dimba]
0

Han kan äta själv, han äter bra och vi har kollat upp honom hos vet med, mår prima, Syrran har en katt, jag har ingen katt men det ska nog gå bra ändå, min andra syster ska ha sin katt här över sommaren så dom kan umgås :)

Blir nog så att jag får katten nästa vecka. Har dock inte kommit på namn, Förslag? :)

//Rebecka

vinteralvan
0

Hur gammal trodde veterinären att han var? Blev han vaccinerad?

[nettaahs]
0

skräp eller charlie tycker jag! ;)

thildatessie
0

Kastrera honom även när han blir äldre :) ska han vara inne- eller utekatt?

IceJossan
2

Hur gammal är lillen ungefär? En kattunge är i mycket stort behov av en amma (eller en passande katt som kan agera som uppfostrare) för att få en bra start i livet. De katter som inte får ha en mamma/amma tills de är minst 12 veckor gamla löper en mycket stor risk att få problembeteenden undr uppväxten och framförallt när den börjar bli könsmogen. Det handlar om aggressivitet och oberäkneliga humörsvängningar pga att den inte fått lära sig att hantera frustration av sin mamma. Hysteriskt snuttande samt ständiga magproblem är också stora risker. Detta är jättevanligt tyvärr. Så försök hitta en amma till katten, en som har egna ungar i ungefär samma ålder, så att denna lilla krabat får växa upp till en trygg och stabil katt istället för att riskera att den får aggressionsproblem m.m. Så jag tycker absolut inte att du ska ha den själv. Tänk på kattungen, vad den behöver allra mest. Sätt den i första hand och gör vad den mår bäst av i det långa loppet! :)

[Dimba]
0

Tack för alla svar, ska försöka sammanfatta allt i ett inlägg :)

Han var inte så ung som vi trodde, ca 9-10 veckor är han :) Allt var bra med honom och veterinären tyckte det var så sorgligt att en sån underbar liten kille blivit övergiven, hon var glad över att det finns bra människor som jag och min syster :)

Han är fortfarande namnlös dock, vi säger namn högt för att se om det är något som klingar till. Linus, Hampus och Felix har vi funderat mest över nu..  Tack för namnförslag från #5 gillar verkligen Charlie, ska ge det förslaget till syrran :) Han kommer bli kasterad så fort han har åldern inne och han kommer bli försäkrad till max med ;) Jag har inte bestämt ännu om han ska vara inne-eller-ute katt, eller bådeoch. Känns nervöst att ha honom ute, tänk om han inte kommer tillbaka en dag, då skulle jag inte kunna sluta tänka på att han är någonstans hungrig och lider till dötts.  Men samtidigt, vad är det för ett kattliv att vara innekatt? Har någon av er en innekatt, isåf hur har det funkat?

Min andra syster har en hankatt, kastrerad, som är jättesnäll mot alla katter han fått träffa på, han ska vara här ett tag, under Linus uppväxt (prövar namnet lite <3), så han får en kompis, min syster ska plugga så det är därför hennes katt ska vara här. :)

Det är inte bestämt än hos vem han ska bo, han är kvar hos min syster tills på Måndag, då ska vi ha bestämt oss. Hon älskar honom lika mycket som jag, vi har båda varit med om något hemskt nyligen och skulle behöva den kärleken ett djur kan ge, hon fick missfall nyligen och vill fylla tomrummet. Jag förlorade min hund för snart två månader sedan. Jag vet inte hur vi ska göra men oavsett vart han hamnar kommer vi båda kunna träffa honom ändå. Vi bor ju så himla nära ändå.

Jag uppdaterar på Måndag om hur detta slutar. Jag är väldigt glad över era svar, jag är tacksam över all info ni gett mig, kommer skriva mer här på katter.ifokus i fortsättningen om det blir att jag får honom. Finns alltid något att lära sig om djuren :)

Vi hörs!

//Rebecka <3

[Emma--]
2

Finns väldigt många med innekatt här ;) Läs den här artikeln http://katter.ifokus.se/articles/4d71480cb9cb46222705c492-ett-gott-liv-som-innekatt?articles-4 Det som gäller är att aktivera katten på olika sätt. Själv brukar jag tänka hur jag möblerar här hemma så att det blir så bra som möjligt för katterna. I ett av sovrummen kan dom ta sig från ett skrivbord upp på garderoberna, och i samma rum finns det en bokhylla där översta hyllorna är tomma så katterna kan vara där. Den står även vid ett fönster så de kan spana ut. Lite så brukar jag tänka när jag fixar här hemma :P Klätterträd ska gärna stå centralt t.ex men man kan ju behöva flera klösmöjligheter förstås. Sen olika lekar, jaktlekar, få jobba lite för maten, klickerträning m.m Koppelpromenader kan göra så att katten börjar sitta vid dörren och mjaua, men annars en rolig aktivitet. Har man balkong är det en bra idé att näta in den :) Och bor man lämpligt för utekatt så har man ofta en gård antar jag, och då finns ju möjligheten att göra en rastgård :)

thildatessie
0

Jag har två innekatter, det funkar jättebra! De har sina klösträd,varann och massa leksaker plus att de får komma ut på promenader i sele nästan varje dag (mindre nu när jag jobbar,innan var det varje dag när jag gick i skolan). Vad hade du tänkt ge katten för mat? ska han vaccineras och id-märkas med?

[Dimba]
0

Tack för era svar, har varit till mycket hjälp :) Som det ser ut så får jag honom imorgon. Om jag får honom..

#10 ja han ska få alla vaccinationer han behöver, ID-märkas och kastreras. I matväg så kommer han få kattmat som är rekomenderades av min veterinär. Han kommer få kokt fisk och annat kokt kött någon gång ibland.

Jag hoppas att jag får honom, och att han kommer trivas här. :)

Vi hörs!

//Rebecka <3

IceJossan
1

#11 Det är sällan veterinärer rekomenderar foder som faktiskt är bra, de rekomenderar oftast foder som de tror är bra för att de fått sin foderutbildning av fodertillverkarna själva som naturligtvis vill sälja sin produkt.

Torrfoder som är förhållandevis bra är Eukanuba, Applaws, Acana, Arion,  Carnia Lynx, ZiwiPeak m.fl, dock ska man helst inte ge foder med fisk i.

Det allra bästa fodret som finns att köpa färdigt är blötmat, lämpligen Mjau och Bozita. Det innehåller enbart det en katt behöver, inget annat. Innehållsförteckningen lyder: "Kött och köttbiprodukter, mineraler." Inte ett 20-tal ingredienser och mycket spannmål som i de flesta torrfodersorterna och även i många blötmatssorter.

Gå inte på myten om att kastrerade katter måste ha speciell mat för just kastrerade katter, eller lightfoder för överviktiga katter - det är MER spannmål och mindre fett i sådana foder, men det borde vara tvärt om. Det ska vara omkring 22% fett och inget spannmål.

När man letar i djungeln av fodersorter så ska man tänka på vad katten äter naturligt sett: Fåglar, smågnagare, insekter, ödlor osv. Inte en massa spannmål och annat jox.

[Dimba]
0

#12 Jag går djursjukvård så jag har fått lära mig om vad för fodersorter som faktiskt är bra och de sorter veterinären nämnde är väldigt bra! Så min lillkille kommer få den bästa maten en kissemiss kan få hehe :)

Det är fortfarande osäkert om jag kommer få honom dock.. Min syster är också väldans fäst vid honom, precis som jag är. Det är svårt!!

//Rebecka <3

IceJossan
0

#13 Okej, vad bra :) Är lite nyfiken på vilka dessa sorter är? Alltid spännande att få veta av de som går utbildning.

[Dimba]
0

#14 Börjar andra året nu och det är hur spännande som helst :)

Jag tänker ge honom mest kokt fisk, fågel och kött men torrfoder kommer det ocså bli :) vet dock inte vilken sort det blir än, kan uppdatera om exakt vilken sort det blir när jag bestämt mig. Vill kolla upp fodersorter lite extra först :)

//Rebecka

IceJossan
1

#15 Tänkte mest på vad du lärt dig om torrfoderkvalitén, vilka sorter du väljer mellan?

Och varför fisk alls? Det är den mest allergena proteinkällan, alltså det som är den största risken för att katten ska få foderallergi. Rått kött däremot och till exempel råa kycklingvingar är ju kanonbra :)

[Dimba]
0

#16 Jag har lärt mig om vad torrfoder inte får innehålla och grunden om kattens kost. Nu i tvåan så kommer vi gå mer in på djupet och Plugga som bara den (Härligt, ännu mer plugg hehe)

Tack för tips, ska tänka på det!

//Rebecka <3

[Dimba]
0

#16  Glömde fråga, vart har du fått din utbildning/kunskap ifrån?

//Rebecka <3

IceJossan
1

#18 Jag har sökt jättemycket på internet, läst artiklar, pratat med veterinärer osv och hela tiden utgått ifrån att kattens naturliga föda, det den är skapt för, måste vara den ultimata födan. Jag är helt enkelt mycket intresserad av just detta kring kattmat. Men man lär så länge man lever, det finns nästan oändligt mycket information att ta in!

BARFmycat här på forumet som håller på med BARF (biologiskt anpassad rå föda) är en stor förebild för mig både informationsmässigt och vad gäller logiskt tänkande kring kattmat.

Så all kunskap jag har om kattmat kommer kort och gott ifrån att jag sökt och sorterat information med hjälp av simpel logik om vad katten är skapt för att äta.

thildatessie
1

#18 många här har lång erfarenhet av katt. Mina får Mjau och är superfina i pälsen,pigga och glada. Bättre än innan då de åt torrfoder!!

IceJossan
1

#20 Att ha lång erfarenhet av katt hjälper inte om man inte har intresset att ta in/hitta information :P Det har vi sett mååånga exempel på både här och IRL - till exempel folk som totalvägrar att byta foder från Friskies eftersom de minnsann haft katt i 20 år och vet precis vad de mår bra av! Pyttsan.. Det gäller att vara öppen för nytänk och information!

Lusthan
2

Kul med en liten kisse och skönt att den slapp irra rundtur själv. Lite nyfiken på vad det är ni får lära er om foder till katter. Jag har en hona på sju år som troligtvis är allergisk emot både fisk och spannmål. Slickar bort pälsen och kräks mycket när hon äter torrfoder. James Bellowed fungerar bäst för henne för de har ris i istället för vete men det är heller inte helt optimalt. Därför ger jag mina fyra katter rått kött (barf) och blötmat (mjau och bozita). Det mår de alla bra på och min tjockis som veterinärer och djuraffärersbiträden sagt att han ska äta lightfoder (nästan bara spannmål och inget kött till en köttätare…) vilket i sin tur gjort han ännu tjockare och fick problem med urinvägarna en period så han kissade i sängen vilket inte hänt sen jag bytt foder… Jag har lärt mig genom kunniga här på forumet, på barfifokus och via forskningar som länkats lite här och var på båda forumen. Detta har gjort att jag blir lite nyfiken på vad man som veterinär/djurvårdare lär sig om vad en katt behöver. Jag är verkligen ingen expert nånstans. Finns de som har bättre koll än jag verkligen men jag försöker tänka lite logiskt vad gäller katters naturliga möjligheter till mat och vad ett ifrån början ökendjur kan tänkas komma över för något att äta. Lite nyfiken som sagt. Har hittills stött på en veterinär som ansåg att jag gör rätt medan de flesta andra tycker jag är knäpp när jag ger mina råa kycklingvingar..

thildatessie
0

#21 nej jag vet men jag syftade på någon som dig ;) som har haft katt länge och pga det intresserar sig för katters foder och tänker som dig med att jämför med den naturliga födan.

IceJossan
1

#23 Jo jag förstod det :)

Men jag gav mina katter och jourkatter typ Friskies och liknande ända tills för ca 3 år sen, trodde att det var bra mat eftersom det stod så på förpackningarna. Som tur är hade jag trots allt mer vett i skallen än så när jag väl började hitta lite info om saken!

[Dimba]
2

Tack för alla svar, alltid trevligt att få olika åsikter och lära sig något nytt :)

Man får tänka logiskt vad ett djur kan må bra på. Spannmål har de flesta lärt sig att det är skit rent ut sagt, så det ska man undvika. Sen så kan en kost vara jättebra för en katt, magen mår bra, katten är glad, pälsen är fin osv, medans  den kosten kan vara dålig eller mindre bra för en annan katt. Så man får anpassa kosten för varje individ istället för att dra alla katter över en kant och säga att detta torrfoder, blötmat och kost är bra för Alla katter.

Det ska bli intressant att se vad för kost som passar lillkillen i både hälsa och smak. Han verkar redan nu vara lycklig  i mat, så jag får hoppas att det håller i sig så han inte blir en jobbigt kräsen katt ;)

Han är en sån underbar kille ska ni veta! Älskar att leka, lukta Överallt och sova på magen eller på  bröstet nära halsen. Han spinner så han överrösta tvn ibland hehe :) Hoppas att jag får honom! Men annars får jag hälsa på honom :)

Vi hörs!

//Rebecka <3