Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 1014 ggr
ElinaPersson
0

Tips till alla som letar bra foder!

Hejsan!

Tänkte bara dela med mig av en bra länk jag kommit över via uppfödaren Skrattande Kan vara en bra början för oss som inte kan så mycket..

http://www.alltomkatter.se/pg/pages/view/3894/

S*KungsgardenCats Origin of Zakouma
S*KungsgardenCats Qiss Me Prince Milo

amanduss
1

Va bra artikel ! :)

Du är otroligt saknad! <3

sagan
1

#0 Det är en jättebra länk.

Men jag  får det inte att gå ihop riktigt om du fått det från uppfödaren. Då du i en annan tråd skriver att uppfödarna till katterna du ska få hem äter Cat Young Sensitive http://www.vet-concept.com/Cat-young-Sensitive.htm?websale7=vet-concept&ci=000209, och denna rekommendation går direkt emot länken som du fått från samma uppfödare.

ElinaPersson
0

#2 Jag ska fortsätta leta bättre foder men börjar med vet-concept tills dess…

Jag länkar till hennes blogginlägg istället så får du svar på tal Flört

http://kungsgardencats.bloggspace.se/1708687/Foder-foder-foder/

sagan
2

#3 Hon skriver att det är spannmålsfritt och det är det verkligen inte! Fodret innehåller ju både majs och ris (fetade) vilket är just spannmål. Så jag förstår inte riktigt, har hon inte läst innehållsförteckningen tro?

Om du inte länkat till fel foder?

Zusammensetzung:
Fleisch und tierische Nebenerzeugnisse (Kaninchenfleischmehl),  Getreide  (Mais,  Reis),  Fisch  und  Fischnebenerzeugnisse  (Lachsmehl), Öle  und  Fette,  pflanzliche  Nebenerzeugnisse  (Rübenmelasseschnitzel),  Eier und Eiererzeugnisse (Volleipulver), Mineralstoffe, Hefe (getrocknet), Meeresalgen, Leinsamen, Kräuter, Chicoréewurzel (0,04  %)

Edit… Fick verkligen inte svar på tel där inte… Förvånad

ElinaPersson
2

Jadu vi andra sover ju på natten Glad Men frågorna du ställer är ju riktade till henne, inte mig…

Jag har faktiskt inte svar på tal då jag själv är väldigt okunnig. Försöker läsa så mycket som möjligt och överväger även att enbart köra Mjau/Bozita blötfoder tillsammans med vissa delar rått kött, hjärtan, vingar osv…

Däremot vet jag inte hur det är med fördelning på maten om man jobbar heldag, klarar sig katterna utan mat mellan exempelvis 7 och 17 på dagarna? Känns inte helt snällt mot dom Obestämd Därför vill jag köra på torrfoder, ett bra sådant… Alla åsikter och tips är välkomna, jag klankar inte ner på något/någon…

sagan
2

Sover på natten?Obestämd

Då du fått informationen från uppfödaren du ska skaffa katt ifrån och denne tror att det är ett spannmålsfritt torrfoder berör ju dig också kan jag tycka. Om det är så att du vill ge dina katter bättre foder. Eller alla andra som handlar detta i tron om att det är spannmålsfritt.

Och skriver du att du fått länken av henne så går det ju emot det fodret hon använder sig av. Som hon dessutom skriver felaktigheter om. Kan ju vara bra att upplysa om detta så inte andra tror att det stämmer. Du kanske kan informera henne om detta om hon nu tror att det är spannmålsfritt.

Om du ger Mjau/Bozita mjuk så är det jättebra! Vill du helt utfodra med rått så läs på då det är lite att kunna kring vad dem behöver.

Att ge lite rått då och då som vingar att kissarna får jobba med tänderna är bra. Börja att ge det tidigit så dem vänjer sig vid att äta.

Det går jättebra att ge morgon och kväll. Vill man att dem ska ha möjlighet att äta mitt på dagen också kan man frysa in mjukmat och ta fram när man går till jobbet. Då hinner det tina lagom tills det är dags för nästa mål. Även inhandla en matbar som öppnar sig på inställd tid och då kan man ha kylblock under om man vill.

En katt i det fria äter ju bara när den lyckas fånga sitt byte vilket är mer sällan än försöken till att fånga. Och det kan då gå många timmar från det att dem fångar sitt första byte tills nästa.

ElinaPersson
0

#6 Ja jo självklart berör det ju mig och andra som tror att det är spannmålsfritt, det står ju på tyska så.. Ska självklart prata vidare med henne, vi kommer nog fram till något bra :) Nej jag vill inte barfa ännu, precis som du säger behöver jag mer info och erfarenheter (medveten om barf.ifokus) men de hade vart bra för deras tänder precis som du säger med vingar osv ibland :) Ja jag vill att dom ska kunna äta 3 gånger under en dag med risk för att dom kanske äter på tok för mkt under 2 tillfällen, vet ej om de blir skillnad men intalar mig att dom mår bättre av 3 gånger per dag med lagom stora portioner än 2 stora :p