Klipper ni klorna?
Ja min fråga är helt enkelt, klipper ni klorna på era innekatter?
Min är duktig att klösa på sina klätterträd, hittar dock flagor av hans klor kring där han klöst men gissar att det är normalt. Har bara klippt ett par gånger då han har varit i lite busigare perioder och rivit på matte…
Så, hur ska man göra?
*Det blir som det ska*
Medarbetare på Gravid iFokus
Jag klipper mina innekatters klor nån gång varannan vecka, oftare om jag känner att klorna blir vassa. Trots att jag klipper ner dom har katterna inga problem att klättra upp för sisalrepdelarna i klösmöbeln och de "okynnesklöser" mycket på klösmöblerna också. Hittar också ibland flagor, det är när klorna skivar sig och lossnar. Brukar försöka pilla bort sånt när jag klipper klorna men det är inte alltid så populärt.. ;)
Kunde lika gärna varit jag som skrev #1. :P Jag klipper ca varannan vecka, brukar hitta såna flagor vid klösträdet och jag brukar pilla bort såna främst på min ena katt där det ibland inte ramlar bort utan bara blir ett tjockt lager med halvlossade flagor, då fastnar det päls och damm där.
"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin
Jag klipper också mina vid behov.
Min ena katt kan jag inte klippa klorna på då jag alltid är ensam och inte har någon som vill/kan hålla i en katt som inte gillar det.
Min andra katt klipper jag klorna på när dom är vassa, vilket kan vara allt från varje vecka till varannan-var tredje.
Mvh Linn
Jag klipper också klorna ungefär varannan vecka. Jag brukar passa på när han ligger och halvsover i mitt knä, då kan jag pilla på hans tassar utan att han bryr sig.
Min katts klor tycks aldrig bli riktigt vassa. De är även korta eftersom då han håller på och busar som han gör brukar det resultera i kortare klor.
Jag tänkte klippa hans klor en gång och märkte att de alla var så korta som de bara kan bli. Så jag har inte klippt hans klor en enda gång. Men med min förra katt brukade jag klippa klorna på nu som då.
När Janssons nattliga "gosetramp" på min hals börjar bli för smärtsamt så åker klosaxen fram och både han och brorsan får tassikyr! Det brukar bli ungefär varannan - var tredje vecka eller nåt, och sen klipps de inför utställning eller om de ska till veterinären…
Tjänstehjon åt Bröderna Bus
Ojoj nu verkar jag vara en dålig matte här alltså… Bäst att ge det ett försök!!!
*Det blir som det ska*
Klipper ca varannan vecka. Att klorna skivar sig på det sättet är helt normalt. Dom gör så.. "ömsar" klorna för att hålla dom fina.
Tja håller inte räkningen, men iaf var tredje vecka. Han börjar fastna överallt, så då är det dags.
Man behöver egentligen bara klippa klorna om de är så långa att det "klickar" mot golvet när katten går. Det kan hända om katten inte sliter ner dem naturligt (t.ex. om katten är gammal, sjuk eller inte så aktiv av andra skäl).
Om klorna inte slits naturligt kan de bli så långa att katten får svårt att gå obehindrat och de kan i värsta fall t.o.m. växa in i trampdynorna, så det är bra att tidigt vänja sin katt vid att bli pillad på tårna eftersom det förr eller senare kan bli nödvändigt med kloklippning.
Jag klipper den allra yttersta spetsen på katternas klor när de är så vassa att de alltför lätt fastnar i saker eller i mig och mina kläder,
Om katten vistas utomhus får man dock tänka på att katten kan behöva sina klor både till försvar och till att klättra med.
Sajtvärd Katter iFokus
Jag klipper klorna på båda mina kissar varje vecka, men gud vilket jobb det var med min honkatt i början. Hon är en hittekatt och var otroligt skygg när vi tog in henne, det tog nästan en vecka för att hon skulle våga sig ut från under sängen, och när ho väl började visa förtroende för en så vågade jag inte sabba det genom att hålla fast henne för att klippa hennes klor då hon var livrädd för den där hemska saken. Men tiden gick, hennes klor blev längre, och tillslut fick jag klippt en klo på henne i sömnen. En klo blev sedan till två klor, två klor blev till en hel tass. Sedan gick det kanske någon vecka eller två innan det gick att klippa en klo till på henne. Men nu är det inga problem alls, jag klipper hennes klor när hon sover eller när hon är väldigt lugn, jag sjunger för henne samtidigt som jag gör det eftersom att hon gillar när jag gör det, och det får henne lugn och sansad. Jag kan fortfarande inte klippa klorna när hon är pigg, men nu kan jag iaf få klippt alla klor, även om jag måste vänta tills hon sover eller näst intill sover, men det viktiga är ju att jag får klippt dem. På lillen så började jag väldigt tidigt med att klippa hans klor, redan vid 14 veckors ålder, mest för att vänja honom vid kloklippning. Sprattlig som tusan är han, me för varje gång jag klipper klorna på honom så blir det lite lättare. Jag belönade med godis efter varje klo i början, nu belönar jag med godis efter var fjärde klo jag klipper, och det går toppen.

Jag klipper när de blir för vassa, kanske var tredje vecka. Det går bra med alla katterna här hemma. Men min äldsta katt som flyttat till mina föräldrar går det inte att klippa klorna på. Som tur var har de en stor terrass-balkong med betonggolv så klorna blir lite avslipade. Att hålla fast den bastanta bestämda damen gör man inte frivilligt.:-)
Va kul att höra hur alla gör!! Tack Oberonsmatte, nu känner jag mig lite mindre hemsk!
*Det blir som det ska*
Jag klipper bara den yttersta vassa kanten på mina katters klor..Skulle aldrig falla mig in i att klippa av mkt av klorna ;O ser ingen anledning till det.
Klipper en bit av klorna så fort de känns på huden under natten. Min hankatt sover nämligen på mitt huvud och när hans tassande känns genom hår och nattlinne så klipps klorna. På dem båda 
Jag klipper vid behov, dock mer och mer sällan på äldsta katten eftersom hon har blivit lite knepig med det på äldre dar, blir ibland när hon sover i soffan och enbart fram. Andra huskatten blir också vid behov, bara fram. Ragdollen ställs ut och klipps innan varje utställning och däremellan vid behov, runt om.
Jag/vi har aldrig klippt klorna på vara katter… Har aldrig upplevt att dom är vassa och det hörs inget klickande när dom går så jag tror inte det behövs heller. Dom är utekatter, väldigt aktiva, så klorna slits nog ner naturligt. (:
Trodde inte ens att man klippte klorna på katter O.o Då har man lärt sig något nytt då!
//Jessie

Jag klipper när jag känner att det behövs. Har oxå en liten dam som sover på mig om nätterna. Då ska det ju trampas och grejsas innan man hittar en bekväm sovställning. ;)
Dock är hon helt omöjlig när det gäller att klippa klor. Jag brukar lägga henne på rygg i soffan, med huvudet i min famn och hålla kvar henne genom att lägga ett ben över hennes mage, så att jag får båda händerna fria till att klippa.
Ni behöver inte oroa er, jag misshandlar inte henne. Dock kan det låta så, som hon morrar och fräser;) Skulle hon verkligen vilja så kommer hon loss. Jag tror det har blivit nån lek för henne.
När jag väl har klippt klorna, springer hon direkt till klöspelaren och slipar om dem…
# har du provat att linda in tösen i en filt ?? Min ena tjej som är ganska liten i kroppen o svår att hålla tycker inte om att klippa klorna, var helt omöjlig i början men nu känner hon en trygghet i filten osm hon stoppar ner huvudet i när jag tar fram en tass för att slippa se vad jag gör ;)
Ett tips bara
#20 kan du visa en bild på hur du lindar in missen? ja har en här som spottar å fräser när ja ska klippa, kanske blir lättare att linda då.
Jag lägger bara ut filten som vanligt på soffan, lägger henne i mitten på filten och lägger först ena sidan över ryggen sen andra sidan över och håller om henne :P förstår du ??
hmm.. tror det, vet bara inte hur ja ska få denna lilla buskatt att ligga still så att ja hinner vira in henne ;)
Ah tack så mkt :D så söt missen e på sista bilden ;)
Jättesöt! Undrar verkligen om det där skulle funka på min buse… men helt klart ett försök! Han kan bli jättelugn om man lägger en filt på honom, bara ligga där under och mysa….eller så blir det värsta leken haha!
*Det blir som det ska*
Kan ju flika in att katten på bilden är en mkt speciell dam som använder klor när hon blir rädd, samt att hon är väldigt skygg mot främlingar och mer än gärna river min sambo ;) Så detta krävdes övning och några rivsår innan hon isåg att detta är skönt även om huvudet stoppas i filten och låtsas som att inget händer ;) hihi
Får inte ens sätta på denna tjej ett koppel för att gå ut med henne, då slutar mina händer i ett blodbad, tyvärr
Jag klipper klorna på katterna varje-varannan vecka, lite olika:) Hanen har inte riktigt förstått att han inte får klösa på möblerna så hans klor hålls korta! Han är dessutom en gos-trampare utan like så det är för den sakens skull dessutom:)