Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 1945 ggr
ElinaPersson
0

Vad skulle ni säga om detta torrfoder?

Hejsan!

Tänkte fråga vad ni säger om detta torrfoder?? Har ni Chrome webbläsare så borde den översätta sidan åt er, annars får ni väll översätta via google översättning Flört

http://www.vet-concept.com/Cat-young-Sensitive.htm?websale7=vet-concept&ci=000209#mce_temp_url#

S*KungsgardenCats Origin of Zakouma
S*KungsgardenCats Qiss Me Prince Milo

IceJossan
0

Haha, om man översätter innehållsförteckningen till svenska i Google Translate så står det att det innehåller laxtuggummi :P Det kan väl inte stämma? x)

Nej det ser halvdant ut bara, inget vidare. Innehåller majs, ris och fisk. För lite fett dessutom, bara 17,6%. Det bör ligga på ca 22% har jag för mig.

ElinaPersson
0

#1 Vilket rekommenderar du som det absolut bästa torrfodret då? tänkte köra på torrfoder med blötmat vid sidan om..

viciouscircle
0

Det innehåller väldigt mycket dåligt ju :( Majs, ris (spannmål), sockerbetor, fisk..

ElinaPersson
0

Säg ett foder som är BRA och som funkar för känsliga magar då… Det är bengalkatter och tål inte riktigt vad som helst Obestämd Carnia Lynx har för mkt magnesium

viciouscircle
0

Känner att jag inte riktigt har dom kunskaperna att rekommendera något om det även handlar om känsliga magar.. Men det jag kan se är att det du länkade till i alla fall INTE är bra :(

Men har du funderat något på att ge övervägande blötmat istället?

sagan
0

#4 Tål han Carnia Lynx? När andelen kött är hög så brukar även magnesium halten öka. Så jag ser inge hinder för att du inte skulle kunna ge av CL. Vad händer med tanke på att dem är känsliga? Du har även James Wellbeloved som har foder utan spannmål nu. Och det är för katter som är lite känsliga. Vad ger du dem idag?

fvanilla
0

#6 Nej, det beror helt enkelt på. Det finns torrfoder med lika mycket kött som Carnia Lynx och det har ett mindre magnesiumhalt. Jag skulle personligen inte våga riskera min katts hälsa.

TS: Jag rekommenderar Orijen, Acana, Eukanuba och Applaws. Applaws är dessutom fiskfritt! Orijen och Applaws innehåller runt 80% kött, resten är jag inte helt säker angående det men det har ett högt köttvärde och en helt ok magnesiumhalt. Blötmat är ju såklart bäst, men nu frågade du ju efter torrfodersorter.

ElinaPersson
0

#5 Jag har självklart övervägt det och så länge jag är arbetslös så kommer jag ge dom det men när jag väl börjar jobba så kommer det vara svårt att ge dom maten på regelbundna mattider :/ #6 Har inte fått katterna än, de blir 2 bengalkattungar och uppfödarens katter spyr upp och mår inge bra av många foder, hon säger att jag kan testa men att de kan skita sig. Hon sa att magnesiumhalten var för hög på Carnia. Uppfödaren kör på det fodret som jag länka och alla hennes mår bra av det, fina i päls och hull (de ställs även ut o inga påpekningar) Jag skulle önska det fanns ett perfekt foder, men de är ju bara drömmar ;) foder gör mig galen när det är världens djungel. #7 jag ska kolla lite på Applaws. Ser ju gärna att de första 4 ingredienserna är kött (då detta är det fodret innehåller mest) Tänkte ge blötmat vid sidan om :)

Josefa
1

Varför avlar man på katter med känsliga magar?

ElinaPersson
0

#9 Det är väll inte direkt katterna som är känsliga utan mycket torrfoder som är skit på ren svenska… Om företagen skulle tänka mer på katternas hälsa så hade inte dessa problem funnits.. Dessutom är hon inte ensam om att ha katter som spyr upp vissa foder… Back to topic.. Detta foder http://www.hemfoder.se/applaws-cat-adult-chicken-7-5-kg/ känns ju bra på pappret, vad säger ni andra? Funkar det att köra tillsammans med mjau blötmat vid sidan om?

Millchan
0

#7 måste bara få fråga varför katter inte ska äta fisk, har alltid hört att fisk är bra för katter, i allafall färsk fisk!

Mina bondkatter som jag hade förut åt fisk rått som vi hade fiskat både aborre och gädda samt nån mört då och då och dom älskade det!

Mina nuvarande katter fick av en kompis en stor gädda som vi kokade och gav i portioner åt dom lite varje dag och dom älskade det också!

Så var är det för fel att ge katterna fisk eller är det bara i torrfodret det är fel?

www.hagbergschinchilla.se
SCAF Utställningskommittémedlem 

vinteralvan
0

#11 Många katter är allergiska mot fisk.

Millchan
0

#12 bara för allergi, för jag har hört i alla tider att katter äter fisk ock älskar det så undra om det är nå morderna påhitt att katter inte ska äta fisk?

MonicaLagerquist
0

Katten var från början ett ökendjur så fisk är inte ett naturligt födoämne för katter. 

Fisk (iaf fetare fisk) innehåller höga halter fleromättat fett men lite E-vitamin vilket gör att katten kan drabbas av pansteatit (inflammerat underhudsfett). Det är väl det huvudsakliga skälet till varför man inte bör ge mycket fisk. Vill man ge rå fisk ska man även tänka på att rå fisk innehåller ett enzym som hämmar tiaminupptag och tiaminbrist kan leda till att katten blir sjuk och dör, men det händer bara om man ger mycket rå fisk.

Stolt ägare till tre La permer

vinteralvan
1

#13 Nja, man har ju också i "alla tider" hör att man ska ge igelkottar mjölk tills man kom på att dom är laktosintoleranta och kan dö av mjölk. Så bara modernt påhitt är det knappast det är bara det att man lär sig nya saker om djur hela tiden.

Millchan
0

#14  Tack för svaret, det var lite mer ingåeende svar!

Visst att katter var öken djur från första början men våra katter i norden vad åt dom i det fria för torrfoder och blöt foder har ju inte alltid funnits!

Möss, fåglar men inte fisk alltså om jag har fattat det rätt, varför säljs det mat med fisk i till katter om det kan leda till olika sjukdommar, är det nån som vill illa för våra fina djur`

Ursäkta kanske dumma frågor men frågar man inte så vet man inte!

Jag vill gärna göra så rätt som möjligt och ge mina katter det bästa fodret som går!

vinteralvan
0

Det finns inga dumma frågor. Man måste fråga för att få veta.

Vill också tacka #14 för det svaret, det var mycket mer än jag visste.

MonicaLagerquist
0

#16 Det finns inga vildkatter i Sverige.Så innan det fanns kattmat åt katterna egen fångad BARF.

Från början hade man ju katter för att minska antalet möss och råttor och katterna var självförsärjande till största delen.

Millchan
0

#18 vad är BARF?

Pratade med djuraffären häromdagen och då sa tjejen där när jag frågade om foder vilket som var bäst och vad hon tyckte om Bozita torrfoder och hon sa att den är jätte bra med högt kött innehåll, hon sa också att det finns inget torrfoder som inte innehåller spannmål och grönsaker och att det bästa för en katt egentligen är att äta 10 möss om dagen!

Våra tre katter är innekatter så 10 möss om dagen går ju inte, men vill ju göra så bra som möjligt för mina katter!

Om nu katten kan bli sjuka av rå fisk hur är det med rå kött och kykling som många rekomenderar här i fokus?

Råa kyklingvingar rekomenderas ofta och då tänker jag på salmonella och mask samt parasiter!

Visst avmaskar jag mina katter men måste man avmaska oftare om man ger rå kött, hur ofta avmaskar ni?

Ursäkta TS att jag kapar din tråd lite, är bara sååå nyfiken och vill lära mig massor!

Hesat
1

#10 Personligen ställer jag mig tveksam till att ge ett foder med histaminrika livsmedel i till en katt med sådana linjer (outredd men sannolik foderintollerans/allergi). Det foder du länkar till har tranbär, citrus extrakt, jäst mm. Beroende på hur äggen hanterats så kan äggvita vara histaminrikt likväl.

Rent allmänt är fet fisk och spannmål histaminrika livsmedel. Du behöver inte ens vara allergisk mot det specifika livsmedlet för att framkalla en reaktion utan det räcker med överkänslighet.

Medarbetare - Halloween.ifokus

vinteralvan
0

#19 Läs på BARF i fokus.

MonicaLagerquist
1

BARF=biologiskt anpassad rå föda.

Katter får inte mask av att äta BARF katter får mask av att äta möss,råttor och pippifåglar.

Jag avmaskar inte mina katter utan kollar regelbundet om de har mask vilket ännu inte har inträffat då mina katter är innelevande katter som inte kan fånga möss.(jo det har hänt vid tre tillfällen då vi haft möss inne.)

Mina katter får kött ben och inälvor köpta på min vanliga mataffär dvs "människokött" i anpassad mängd.

sagan
2

#7 Vilka då om jag får fråga ?

Carnia ligger på 0.08 % magnesium, Porta 21 ligger på 0,11% Och Applaws har jag hört är närmare Porta i %. Varför skulle då Applaws vara bättre än Carnian?

En mus innheåller runt 0,13% magnesium!

IceJossan
0

Det här med att fisk är onaturlig kattföda stämmer ju tillbaka i leden, men jag vet faktiskt 5 katter som fiskar ruda i dammarna på gården :p Så HELT onaturligt är det ju inte då eftersom de själva fiskar. Men det faktum att det är högallergent kvarstår.

Millchan
0

Köpte i går mjau i tetra 6 teror i smakerna oxkött, köttfärs, kykling och lamm i bitar och pate´ fick lite rabatt köp 3 få 10kr rabatt så jag fick 20kr rabatt av att köpa 6st!

Såg på hyllan att dom också hade smaker, lax och abborre samt räkor är det bara skit som ska lämnas på hyllan eller, är räkor, kräftor farligt/dåligt för katter?

Sen köpte jag kyklingvingar och provade till katterna, dom tuggade och tuggade och tuggade men efter ett tag lessnade dom då det knappt hände nåt, dom gick tillbaka till vingarna ett par ggr på kvällen/natten men inte mycket blev uppätet!

Kanske behöver dom vänja sig lite i rå mat :)

vinteralvan
0

#25 I början kan det vara lite svårt, skär el klipp lite i kycklingskinnet så att dom vår bättre tag.

Millchan
0

#26 det ska jag göra, hur ofta ger nå rå kött till era katter?