Hjälp med anmälan!
En kvinna jag känner köpte igår en kattunge till sin dotter. Detta läste jag på kvinnans öppna blogg. Inlägget var skrivet igår och det fanns en bild på katten. Min första tanke var att den såg för liten ut för att vara 12 veckor. Inlägget innan var skrivet torsdag den 26 juli och där stod det att kvinnan hade besökt kattungen lördagen den 21 juli och att katten då var 5 veckor gammal. Så jag räknade i min kalender och insåg att kattungen de nu har köpt inte kan vara mer än 8, max 9, veckor gammal!
Kvinnan har haft flera katter genom åren. Hon har köpt nya för att de hon haft har försvunnit en efter en. Trots att de är utekatter ser hon inte till att de är kastrerade, vaccinerade eller ID-märkta. Hon vill inte "lägga en massa pengar på katter". Maten hon ger dem är billiga märken med massor av spannmål, ofta Coop X-tra torrfoder, och det portioneras inte heller ut utan de har fri tillgång till en full matskål. Hon ger dem också mjölk trots att de inte tål det.
Denna kvinna är något speciell. Hon är mycket envis och har ett barns sinne för ansvar. Hon kan vara väldigt svår att komma överens med och det går aldrig att ifrågasätta henne då det bara leder till stora bråk som man aldrig vinner.
Kan jag anmäla henne? Vem ringer jag för att göra det? Tror ni att jag bara kan anmäla henne (samt säljaren såklart) för att kattungen är för liten eller också för hennes brist på omvårdnad av katterna (hon har två st just nu)?
Att kattungen tagits från sin mamma före 12 veckors ålder är definitivt ett brott mot Djurskyddslagen. Jag tror dock att det först och främst är kattungens uppfödare som är den som ska se till att den regeln efterföljs. Uppfödaren ska anmälas till Länsstyrelsen i det län hon bor i. Anmälan kan göras anonymt både via mail och telefon, och Länsstyrelsen har skyldighet att utreda alla anmälningar som kommer in (även anonyma).
I övrigt är Djurskyddslagen än så länge väldigt mesig när det gäller katthållning. Det finns dock ett förslag på ändringar i djurskyddslagen som kan bli verklighet 2013 som bl.a. innebär obligatorisk id-märkning och kastrering av frigående katter, Fram tills dess är det tyvärr fullt lagligt att låta sina katter springa ute trots att de är både okastrerade och omärkta.
Ger hon dem bara tillräckligt med mat och vatten kan man inte heller anmärka på det. Ett kommersiellt helfoder är inte dålig mat på det sättet.
Enligt djurskyddslagen får man inte ha fler än 9 vuxna katter eller föda upp fler än 2 kullar per år utan särskilt tillstånd.
En annan regel är att katterna måste ha tillsyn minst 2 ggr per dygn, men inte heller den regeln verkar hon väl bryta emot?
Sajtvärd Katter iFokus
#1 Tack för ditt svar! Jo, det du skrev längst ner om att de ska ha tillsyn 2 ggr per dygn har hon brutit mot flera gånger. Vid ett tillfälle åkte hon iväg på kryssning mitt i vintern och de katter hon hade fick vara ute i mer än 24 h i -10 grader. Men det kan jag ju inte ge något bevis på?
Det där med att kattungen ska vara minst 12 veckor är ett ansvar som ligger på både uppfödaren och köparen. Så anmäl båda två, om du vet vem uppfödaren är.
Du kan ju alltid berätta för Länsstyrelsen att hon lämnat katten för länge utan tillsyn. Sedan kan de kanske inte göra något på den fronten om hon nekar till det. Men jag tycker ändå att du kan nämna det.