Mängd mat till hungrig hittekatt
Halloj!
Jag har en kattfamilj hemma, där mamman är en mycket skygg utefödd liten katt (tippar på ca 7 månader!) och ungarna är två små busfrön på ca 6 veckor. De är inte avmaskade än, utan det ska jag göra snarast.
De äter nästan uteslutande Mjau blötmat, bortsett från att jag ibland blandar i lite Porta 21 Sensible-torrfoder.
På blötmatsburken står det att rekomenderad daglig mängd för mamma Johanna som troligen väger ca 3 kg är "snittat" till 300g per dag, och ungarna Elina och Elias som inte ens väger ett kilo är ca 100g per dag. Alltså "bör" det gå åt ca 500g per dag, plus lite mer iom att de inte är avmaskade så parasiterna tar en del av näringen. Självklart diffar detta rätt mycket från katt till katt, den rekomenderade dagsgivan stämmer sällan, men nu till frågan:
Ni som enbart serverar blötmat till era katter - vad väger de och hur mycket äter de per dygn? Till "min" familj går det nämligen åt ca 800g blötmat + lite torrfoder per dag!

Vilka sötisar. Nu har jag aldrig haft kattmamma själv men jag antar att hon behöver mer mat om hon fortfarande ger di. Så länge hon och ungarna inte är tjocka så låt dom äta sig mätta.
Jag har en 6 mån sphynx och han håller precis på att vänja sig vid blötmat, så jag vet inte än hur mycket han kommer att vilja äta när han väl är tillvand, dessutom behöver ju sphynxar mer mat än andra katter.

#4 Jodå jag fyller på. Men jag misstänker att Johanna svullar när det väl finns mat eftersom hon inte vet när hon får tag på mat så enkelt nästa gång, att hon inte fattat att det alltid kommer komma mera. Hon lär ju töja magsäcken när hon äter som hon gör, för hon svullar i stort sett varje gång det serveras mat.
Det varierar väl. Min katt som väger 3,5-4kg äter en burk om dagen - 400g.
Sen har du ju växande kattungar där som säkert behöver mycket energi då de brukar busa en hel del. Som en annan skrev här så kan det ju också hända att mamman behöver lite extra mat då kattungarna ännu diar. Jag tycker åtminstone att det låter ganska normalt det där. Ju fler katter desto mer mat går åt.

Jo, men det jag reagerar på är att det går åt i stort sett dubbel mängd mat mot det "rekomenderade".
#7 Som sagt - det är rekommendationer. Alla kissekatter är olika. Sen går katter sällan upp i vikt av blötmaten. Du kan förstås skippa torrfodret helt och hållet om hon tycker om blötmaten. Torrfodret är liksom inte nödvändigt och det är av sådant som katter tenderar att gå upp i vikt av.
Om du märker att hon faktiskt börjar gå upp i vikt och bli överviktig så ser du till att ge henne mindre portioner. Det brukar dock sällan ske med blötmat. Men så länge kattungarna diar tycker jag att du inte behöver oroa dig för mycket.:)

#8 Jorå, jag är mycket väl insatt i foderdjungeln :) Torrfoder blandar jag i för att helt enkelt dryga ut det lite. Det är dyrt för mig och katthemmet att ge bara blötmat (katthemmet är ideellt och jag har inte råd att föda 6 katter som inte är mina med bara blötmat). Dock äter de typ 90 % blötmat och den lilla mängd torrfoder de får är spannmålsfritt med 80% köttinnehåll.
Jag är inte ett dugg orolig för övervikt, utan vill mer på ett humm veta om jag verkligen behöver ösa på så enormt stora lass till dem om de inte är alls i behov av den mängden. Det är nog mest mamman som jag funderar på.. Hon hetsäter (typ, dock inte det värsta jag sett), och verkar äta så mycket hon bara kan, gång på gång på gång, för att hon har det så inpräntat i skallen att hon måste äta ALLT eftersom hon inte vet när hon får mat nästa gång. Den extramängden kan ju vara flera hundra gram och då är ju frågan om jag verkligen behöver proppa henne full med mat eller om det räcker med att hon äter lagom mycket mer än vad hon egentligen behöver.
Hon måste ju inte äta mig ur huset bara för att hon inte förstått att det faktiskt alltid kommer mer mat, menar jag ;) Lite mer än lagom räcker, hon måste inte vråläta.
Två 12-åriga utekatter äter ungefär 1200 g blötfoder per dag. Enligt veterinären är de inte tjocka men hanen är stor.
Låt dagen idag bli din bästa hittills!

#10 Tack för bidrag till "jämförelsestatistiken"! :)

Jag vet att Mjau tar i lite i överkant med sina rekommendationer, nu har jag inte räknat på vad en katt egentligen borde ha med deras foder men inte fullt så mycket som de skriver i alla fall.
Nu jar ju du växande kattungar och en kattmamma som det går åt mycket energi för, och kanske äter hon mycket för hon inte är van vid att det finns mat? Kan ju förstås vara svårt att avgöra om hon är i bra hull om du inte får ta i henne, men annars är det ju lätt avgjort om du kan känna hur hon känns över rygg och revben.
Det där är en vanlig myt har jag märkt, naturligtvis kan katter bli feta på blötfoder, de kan bli feta av vadsomhelst så länge de får i sig mer energi än vad de förbrukar.
Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

#12 Okej, nej jag får inte ta i henne men hon ser ut att vara i bra hull. Och hon förbrukar minimalt med energi tyvärr då hon bor i mitt sovrum och inte kan flänga omkring särskilt mycket.

#13 Men energi förbrukar hon ju varje gång hon diar sina ungar. Om hon verkar äta mycket utan att vara i behov av det kanske hon skulle uppskatta ett köttben eller en kycklingvinge?

#14 Går det åt så mycket energi åt det alltså? visst, hon ger ju sina små mat, men ändå. Jag ska tina kycklingvingar, det äter säkert hela familjen. Det går bra att ge de små också va? De är som sagt ca 6 veckor. Jag har svårt att få tag på kycklingvingar i Örebro, alla förpackade vingar är avklipptas så att endast det tjocjaste benet är kvar.. Vad för ben kan jag mer ge? Ska höra i delikatessen vad de kan ta hem.
Klyvda grisfötter kan hon gnaga länge på.

#16 Var får jag tag på såna?
Jag köpte det i en vanlig mataffär.

Typ frysta eller som hundgodis??
Dom låg i köttdisken.
Kattungar och digivande hona kan få obegränsad mängd blötmat
I'm only responsible for what I say, not for what you understand

#21 Jo, men det var inte riktigt det jag undrade. Jag undrar över vad som kan klassas som normal mängd, om den mängd de äter är onormal.
#22 Jag tror det är väldigt individuellt beroende på katt. Så det är nog väldigt svårt att säga vad som är normalt eller inte.
En 3kg´s katt jag känner äter runt 220g blötmat om dagen. Och en 4kg katt äter runt 240gram om dagen. Äter den mer blir den tjock. Som du ser är det bara 20 grams skillnad i matintag men den ena är ett kilo tyngre. Allt beror som sagt på hur mycket energi dem gör av med och vad dem har för ämnesomsättning. Vi människor är ju också olika. Någon kan äta hur mycket som helst och ha samma vikt och någon kan äta lite och ändå gå upp 

#23 Absolut, men är det normalt/lagom att en digivande men stillasittande 3-kiloskatt äter ca 600g om dagen, det kan man undra ;)
Låter helt normalt tycker jag. Om du tänker dig att hon själv borde äta ca 250 gram om dagen utan bebisar för jag antar att hon är lite smal och skulle behöva gå upp ngt kilo kanske? Sen om hon är utefödd är det nog i början dem slänger i sig maten för dem inte tror att det ska ta slut. Sen äter ungarna mer än 100gram per dag när dem är så där små. Så mer kan du räkna med utan att det är för mycket. Dem diar inte lika mycket när dem är 7veckor som innan.

Ja det gör ju det, mycket mer än vad man tror. Kycklingvingar kan även småkissarna äta, de är redo att äta ben redan vid ca 4 veckors ålder. Du kan ge dom alla köttben utom fisk, men kycklingvingar är nog bra nybörjarmat. Kan även rekommendera oxsvans och gris/fårrevben.
I övrigt håller jag med Sagans resonemang.
Alltså dum fråga…men ger man dom ett rått kycklingben med kött på?
Min kisse ratar ju till och med rå köttfärs…ost…räkor.
*Det blir som det ska*
Medarbetare på Gravid iFokus

Ja det gör man, men det är ju försås olika vad olika katter tycker om.
Ofta försöker man introducera rått kött till en redan mätt katt som inte är särskilt intresserad av mat, ännu mindre något som är nytt och främmande. Jag tror det är största anledningen till att många går på nit nät de försöker ge sina katter kött.
Aha ja kanske är det därför :)
*Det blir som det ska*
Medarbetare på Gravid iFokus