Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 1932 ggr
Julle-A
1

Att träna en katt

Min lilla gosse blir 16 veckor imorgon och kan redan tricksen "stå" och "tass". Vad är det som får folk att tro att katter inte går att träna precis som hundar? Självklart så kanske inte alla katter har intresset för det, och dem kanske är aningen svårare att träna, men har man tålamod så går det. När jag berättar detta för folk så verkar dem tycka att jag är hur konstig som helst som tränar en KATT, men vad är det konstiga med det hela? han tycker om det, och han ser alltid så stolt ut när han har gjort något rätt. Han är på god väg till att lära sig "sitt", och ja, jag är stolt över min lilla pojk som är så duktig.

Det går att träna katter, det kanske tar lite lägre tid än vad det gör med en hund, men det går, och en hel del katter tycker faktiskt om det:)

Ambrose
0

Självklart går det att träna katter! :) Jag tränar min Nheo till och från lite sporadiskt och precis som för dig så blir folk alltid förvånande och "har aldrig hört något liknande förrut", men Nheo kan både "sitt", "ligg", "höger tass", "vänster tass", "båda", "stå", "nudda" och "mjau" tränar vi på ^^ Sälvklart är det inte på löpande band som många hundar, han bestämmer över sig själv och blir han uttråkad så får man nöja sig där.. :)

//Ambrose

Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se

Julle-A
0

Precis!:D Hur länge har du tränat din katt?

Jag brukar träna Sheldon flera gånger om dagen fast bara några minuter varje gång. Slutar innan han har blivit uttråkad och fortfarande tycker att det är skoj :D

Luisa
0

Jag brukar träna min katt men just nu är det bara kom hit, high five, sitt som han verkligen kan, men vi tränar på ligg, vacker tass, snurra också.

Min katt brukar jag träna även ute och då kommer folk ut på balkongen och vi får public haha :P

När jag säger att min katt kan trix brukar folk inte tro mig, tex min lärare. Många anser att katter är dummare än hundar vilket jag tycker är rent sk*t snack (ursäkta språket) katter visst de tröttnar fortare än hundar och är mer självständiga men min kisse följer efter mig även ute som en liten hund :P

Ambrose
0

Ett år kanske, men Nheo tycker inte alls om kattgodis så istället så kör vi en hel drös med olika tricks med beröm och kel som belöning och därefter får han sin vanliga middag ^^

Fast vi tränar kanske en gång i veckan på sin höjd.. och ännu mer sällan nu efter att vi flyttade för några månader sedan, men han kommer ihåg sakerna i alla fall! :D

Får ta och skärpa till mig och träna oftare! :P

//Ambrose

LoAEmma
0

Är det kört om katten är snart tre år??

*Det blir som det ska*

Medarbetare på Gravid iFokus

Julle-A
0

#5 Det är aldrig kört om katten har intresset för att lära sig, och du har tålamodet för att fortsätta och inte ge upp.

#3 Nej vad roligt med publik! Jag brukar vara ute med min lilla pojk i sele, men eftersom att han sätter fast sina klor runt min nacke och inte vill släppa taget så har vi inte riktigt börjat träna ute än x) Han gillar dock när jag går runt med honom och han bara får spana in omgivningen lite.

#4 Alla katter gillar ju inte godis så då är det ju bara att hitta något annat som uppskattas, kel, beröm och middagen efter låter ju faktiskt väldigt bra, ni verkar ju ha kommit långt på det, och ja, metoden uppskattas ju så då är det ju bara att fortsätta:D

LoAEmma
0

Va bra! Tips om hur man börjar?
Han ääälskar en viss sorts godis så jag har nåt bra att berömma med iaf :)

*Det blir som det ska*

AgnetaB
0

Är ju extra kul att lära sina katter konster för folk tror som sagt att det inte går.Hund tar ju alla för givet liksom.Har en kompis som lärt flera kaniner att snurra  o sedan byta o snurra åt andra hållet o jag blev impad. Jag håller på o lär katterna det just nu.

Ambrose
0

#7 Lättast är att använda sig av en klicker, går att köpa i nästan vilken djuraffär som helst. Det är inget måste, men gör det hela enklare. Jag började inte med en clicker utan med beröm "bra!" och gav därefter godis. Man ska börja med att koppla ihop klicket eller annan trigger med godis så att katten vet när den har gjort rätt. Det går fortare att klicka än att ha ett ord som trigger och ju fortare det går desto lättare är det för katten att förstå va dden gjorde bra. "Aha.. jag ska sätta mig ned inte slicka mig om munnen som jag gjorde en sekund senare".

När katten sedan kopplar trigger med godis eller liknande så kan man börja med trick. Nheo och jag började med "Upp/stå" genom att jag höll godis i handen ovanför huvudet på honom och klickade för alla försök han gjorde till att ställa sig upp :)

//Ambrose

Luisa
0

#6 Hehe aa det är rätt kul med public :), min katt är tyvärr inne och ute katt, han skulle vara inne katt men det är svårt att hålla honom inne när man bor på bottenvåning utan balkong med öppna fönster och dörrar hela sommaren :/ men ibland tränar jag honom i att gå i sele, men han verkar inte gilla den… Men om du kör klicker träning vilket jag gör kan du ju använda dig av det när du lär honom att gå i sele.

Vi brukar oftast bara sätta oss antingen på verandan eller framsidan av huset och träna så att det finns störningsmoment med på träningen men att han ändå håller avstånd från det som stör, dvs människor och djur som går förbi…

Detta gör jag för att han ska hålla kvar fokus på mig fast folk, hundar och katter går förbi och hit tills har det gått bra :D

Julle-A
0

Köp olika sorters godis för att variera, annars händer det lätt att katten tröttnar på godiset om den bara får samma. Jag skulle rekommendera att köpa 3-4 olika sorter som du därefter låter katten bestämma vilken som är god, godare och godast. När du lär katten ett nytt trick så välj belöningsgodiset efter svårighetsgraden på det trick du försöker lära in. En klicker kan också hjälpa, och brukar ligga runt 10-30kr, animail har en här: http://animail.se/review/product/list/id/8139/

som bara kostar 15kr. Men eftersom att alla katter är olika så kanske det tar lite tid innan du hittar den metod som passar dig och din katt bäst. Sedan är timing en stor del utav det hela, träna katten när den söker sällskap hos dig, inte när den är bursig som tusan, och inte när den är nyvaken eller trött. Har katten precis vaknat så sätt dig lite med den och gosa, prata och ja vänta tills han är lite piggare. Kör hellre korta stunder flera gånger om dagen, och sluta när katten fortfarande har intresset för att lära sig. Låt inte katten bli uttråkad helst, utan kör i kanske 3-5 minuter, och vänta sedan ett tag, och upprepa några gånger varje dag. Sedan så får du tänka på att det blir väldigt rörigt för katten att lära sig flera saker samtidigt, så bestäm dig för ett tricks du vill lära in, till exempel "sitt" och fokusera på det tills katten kan det utan problem, och därefter kan du lära in något nytt :)

Julle-A
1

#8 Tycker att det är så synd att så många människor underskattar katter. Visst är det roligt att bevisa folk fel, men samtidigt tycker jag bara att det är så tråkigt att katter för många anses vara vilda djur och inte några djur som skulle lyssna på vad någon människa sa, eller fästa sig vid någon människa alls.

LoAEmma
0

Ja just nu är väl triggern att jag går in i köket, eller ibland när jag ska gå hemifrån, för då tror han att han ska få godis :D

Kan tänka mig att det kräver mycket tålamod!
Det jag har testat såhär långt är att ge godis när han ligger stilla så jag får borsta honom :) Går väl sådär…

*Det blir som det ska*