Förbereda för en skyggis?
Ska eventuellt ta hem en skygg hona som är strax över ett år om några veckor. Hon bor för tillfället hos en kompis, men springer undan och fräser om man tittar på henne eller kommer för nära.
Hon bodde i ett jourhem sedan hon var en kattunge. De ska tydligen ha jobbat med henne(påstår de) och när hon började göra framsteg tog de hem deras gamla hankatt igen. Han hade tydligen fått bo någon annan stans de första månaderna när kattungen kom till jourhemmet.
Hon började då kissa på möbler, soffan, sängen etc. Jag vet inte om hankatten behandlade henne illa eller vad jourhemmet gjorde åt problemet (om de gjorde något alls). Katthemmet hon egentligen tillhör har börjat undra om de eventuellt slog henne etc..
Jourhemmet ville i alla fall inte ha kvar henne och då kom hon till min kompis istället. Där har hon inte kissat fel en enda gång, men hon är fortfarande lika skygg.
Jag har en katt redan. En otroligt snäll hankatt på 2 år som följer efter mig som en hund. Han fungerar bra med andra katter, har träffat allt från gamla surgubbar till kattungar och katter i hans egen ålder. Katter som inte vill ha med honom att göra lämnar han alltid ifred, men andra katter brukar han tvätta och leka med om han får lov.
Jag hade jättegärna velat ge den lilla honan en chans, hon är så ung och verkar inte ha haft det lätt i livet.
Tror ni att det kommer fungera med min katt eller är risken stor att allting kommer bli nedkissat? (Pojkvännen kommer inte acceptera det)
Jag tänker förbereda med en extra låda på ett eget ställe, Feliaway i kontaktuttaget i vardagsrummet/sovrummet och spraya på soffa och säng samt ett större klätterträd i vardagsrummet med ställen att gömma sig på. Har även tänkt sätta ut en kattkorg med tak i köket.
Finns det nåot mer jag skulle kunna förbereda med?
Det är speciellt det där med henne kissande jag är orolig över. Svårt att veta om hon avskyr andra katter eller om hon bara har haft dålig erfarenhet.
Tyvärr finns det endast en dörr in till det lilla badrummet(kanske 2-3 kvadratmeter stort) resten av rummen är öppna och det känns inte riktigt rätt att stänga in henne i det lilla badrummet så att hon kan vänja sig till en början…
Tacksam för alla svar!
//Ambrose
Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se
Varför kan inte din kompis fortsätta att ha henne? En så skygg katt ska inte h¨ålla på att flytta runt, det gör inte saken bättre dirket.
Det är en stark anklagelse att misstänka att jourhemmet slog katten, gjorde katthemmet en utredning?
Den första funderingen är konkatten kastrerad? Är din hane kastrerad? om inte se till att det är gjort innan katten kommer till dig. Redan 2v innan katten kommer plugga in felliway i uttagen (din kompis kan plugga in en nu) och din kompis kan redan nu börja ge zylkene i maten.
Ge din kompus något som luktar din hane så hon få vänja sig vid doften. Gör många gömställen även sådanna din hane inte kommer in i. Höga klösträd med möjlighet att kunna spana
#1 Han är endast jourhem och vill ha en katt för sällskapets skull och han har inte tålamodet att jobba med henne i hopp om att hon vågar bli klappat om 1 år.
Jag har inte det behovet utan vill hjälpa henne, jobba med henne och låta det ta den tiden det tar, månader år, det är ok. I värsta fall så har jag redan en kelig katt och hos mig skulle hon dessutom få ett permanent hem.
//Ambrose
#2 Båda katerna är kastrerade.
Jag anklagar inte, jag har bara hört att det har funnits misstankar om det, men det har inte gjorts någon utredning.
Innan jag eventuellt hämtar hem henne så kommer jag bo en vecka med henne och min kompis. Ska ta med mig något som luktar om min katt.
Att man ska plugga in Feliway innan har jag koll på :)
//Ambrose
Glömde tillägga. Ställning på 1.8m med 3 plattformer, 2 hus och 2 stegar är planen.
//Ambrose
Att jobba med skygga katter är kul och givande. En Katt kan inte prata och att kissa fel är för det mesta deras sätt att förmedla att något är fel. En katt som kissar i din säng gör det oftast inte hos någon annan.
Ser till att avmaska katten och kolla öronen-skabb. Är den vaccinerad och id-märkt?
Jag tycker att katter mellan 1-2 år är lättast att få tama. Det viktigaste är: man måste jobba med en skygg katt, gärna med hjälp av en elementpensel.
Lycka till!
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus
#6 Det låter lovande Alexej :)
Hon är vaccinerad, men min kompis har inte kommit tillräckligt nära för att kolla om hon är ID märkt eller inte. Han antar det eftersom hon är stereliserad och vaccinerad enligt katthemmet, men de har inte nämnt ID-märkning.
Bör jag försöka avmaska och kolla öronen på henne så fort som möjligt eller vänta och ta båda katterna när hon känner sig säker? Vill inte att hon ska bli livrädd för mig från början, men jag vill inte heller förstöra eventuell tillit i framtiden.
Hon har alltid bott inne och nästan alltid ensam.. så jag vet inte hur stor chansen är att hon har något.
För tillfället tvivlar jag på att det går att hålla henne utan att ha handduk, handskar och en tjock tröja.
//Ambrose
Ta Stronghold, en spot-on som sätts mellan öronen på katten om du kan komma tillräkligt nära. Det hjälper också mot mask.
Om inte är det inte heller hela världen. Du ser ju om katten spy upp mask eller har små mask på rumpan. Också innefödda katter kan få mask genom mamman. Då får du avmaska och kolla öronskabb senare på din egen katt också. Mot mask ger jag Milbemax i leverpastej eller nåt.
Borde finnas papper (vaccinationskort) med id-nummer om katten är kastrerad och vaccinerad.
Det kommer bli bra. Kärlek, tålamod, tid och mycket skinka bruka få nästan alla katter tama:)
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus
Jag tycker det låter som om katten kommer till ett underbart hem. En stjärna till dig.
Hörde med min kompis, han har inte sett något i lådan och katten har inte spytt något under tiden hon har varit där :)
Avmaskar båda katterna samtidigt vid ett senare tillfälle om jag ser något.
Stronghold låter riktigt bra, det borde jag kunna dutta på utan att göra någon skada :)
Någon mer som har tips om kissandet? Eftersom hon aldrig har gjort något hemma hos min kompis så gissar jag att
1. något antingen inte stod rätt till i jourhemmet
2. att deras gamla hankatt var riktigt taskig
3. att hon inte gillar andra katter alls vilket hade varit "kattastrof" ;P
Har aldrig haft kissande katter eller katter som avskytt andra katter så mycket att det mått dåligt förrut, så är helt grön inom det området :)
//Ambrose
Se till att åtminstone ha två lådor. Jag tror nog att hon kände sig stressad i det hemmet. Och låt henne landa i eget rum när hon kommer.

Hur stort bor du? Har du möjlighet att ha henne i eget rum första veckan? Det brukar underlätta väldigt för en skygg katt att få vara i eget rum och inte så stor yta första tiden eftersom det är mindre att hålla reda på. Sedan lämnar man dörren på glänt så att hon själv kan gå ut och kolla läget i resten av hemmet i egen tak, men ändå alltid ha tillgång till att springa tillbaka in till sitt trygga rum.
Tyvärr har vi bara badrummet med dörr på. Gångjärnen till vardagsrummet/sovrummet och köket är borttagna och igenspacklade. Badrummet är som sagt 2-3 kvadratmeter och större delen av ytan tas upp av badkaret. Är rädd att göra henne livrädd om vi måste duscha :P Vet dessutom inte hur/var jag ska ställa matskålar och korg för att det inte ska vara äckligt för henne.. Kan säkert ha henne där 1-2 dagar.. men är osäker på om det är så snällt att låta henne sitta där längre
//Ambrose
#13 Ta dig till Biltema och handla in duschdraperi och kompostgaller. Spänn sedan upp duschdraperistången i dörrkarmen, alternativt tak och golv. Ta sedan kompostgallret och sätt fast det i stången så det täcker hela dörren. Sätt sen fast haspar eller krokar som håller gallret på plats. Oavsett om du bor i bostads eller hyresrätt är det lätt att spackla igen hålen i vitt dörrfoder. Har jag gjort många gånger
Och så har du gjort dig en dörr som dem kan se varandra igenom och bekanta sig utan risk för skador. Och du kan gå in och ut utan problem. Köket är ett bra ställe med tanke på eventuell fel kissning och bra att ha henne i ett mindre utrymme första tiden så hon får tillit till dig. Detta är bra att göra på en begränsad yta, då hon blir tvungen att vara i din närhet. Mat är bra mutor så du vinner hennes förtroende, samt rutiner. Att saker och ting sker vid samma tider så långt det är möjligt. Vilket ger henne trygghet.
Använd transportburen som ett krypin. Så har du alltid den till hands om det skulle vara något och du snabbt behöver ta henne med dig. Veterinär eller annat som kräver att hon sitter i bur. Då har du henne redan där så att säga vilket underlättar betydligt. Gör den så mysig du kan med filt över, gärna låta det hänga ner över ingången så det blir riktigt ombonat och tryggt för henne.
När du börjar släppa ut henne i resten av lägenheten skulle jag för säkerhetskull sätta någon form av skydd på soffa och säng tills du märker att hon sköter sig som hon ska. Sen en låda i varje rum till en början är bra. Du behöver ju inte handla in kattlådor utan köp backar på IKEA eller annat ställe som du sedan kan använda till förvaring.
Lycka till, tror att det kommer gå jättebra för er!
TS, har inga fler goda råd men tycker du verkar ha en underbar inställning med förberedelser och kämpaglöd. Eloge!
#14 fantastiskt bra! Kan du ta det där igen, med duschdraperistången i dörrpost och fästa kompostgaller så att det blir dörr där man kan gå ut och in själv. Kan komma att behöva detta men fattar inte riktigt. Du har gjort så flera ggr? Snälla, beskriv för en dummy, eller två. Kanske ritning, eller foto också. 

#15 Du köper en stång som du kan dra ut till rätt längd. Spänner upp den mellan dörrkarmsgolvet och dörrkarmstaket. Ta två (brukar räcka för att täcka en dörr av normalstorlek) kompostgaller och sätter ihop dem med buntband. Sen tar du buntband och sätter fast de två kompostgallrena i stången. Då kan du öppna som en dörr då stången blir som gångjärn. Och du kan ta bort den utan problem och sätta dit den igen om du behöver. Men du behöver något att haka fast på andra sidan så katten/katterna inte kan öppna och komma ut.
Blev det mer begripligt? Tyvärr har jag ingen uppe för tillfället och kan fota. Kan försöka rita om detta inte är begripligt 
#16 Nu förstår jag. Det var det där med mellan golv och tak som jag inte anade. Superbra! Stort tack. Bör spridas över hela kattsverige. Aldrig hört/sett detta tidigare. :-) Lyck till TS också!
#16 En sådan temporär dörr låter som en riktigt bra idé!
Förklarat för pojkvännen och han håller med! :)
Det jag tycker är det bäst med den är att vi kan flytta den mellan alla dörrarna så att hon kan få utforska lite åt gången ^^
Ska sätta dörren så att det öppnas utåt från hennes område och låta dörren vara lite bredare än dörrkarmen och använda några lådor eller liknande på båda sidorna som lås och stöd :)
//Ambrose
Lycka till! Skriv gärna och berätta hur det går med henne
Det ska jag göra. Skapar en tråd på Hittekatter i Fokus om allt går vägen. Så kan jag berätta där om arbetet med henne, men hör av mig här hur det går fram tills dess.
Åker upp och träffar henne om 2 dagar :) Så ska jag spendera en vecka där och träffa en dam från katthemmet. Håller verkligen tummarna för att jag får lov att ta med henne hem.. :)
//Ambrose
Nu har Astrid flyttat in hos mig och sambon sedan ett par dagar tillbaka!
Här finns en tråd där jag skriver om hur det går för oss! :)
//Ambrose