Liten tjock katt :P
Hej !
Min pojkväns katt har jag försökt att aktivera så mycket jag kan … men han är för lat XD… har köpt alla möjliga saker och försöker leka med honom … men mat är mer intressant…
Så jag funderade på såna här matskålar som kräver att de jobbar för maten?? Det kanske skulle vara nått värt att testa? Någon som har testat och upplevt resultat ?
Tittat på dessa två:
Nummer 1 har vi till våra katter! Är super bra :). Kan verkligen varmt rekommendera den :). Om inte katten förstår hur man ska göra, så visa den så brukar dem förstå! Och den går att skifta med hur lätt och hur svårt det ska vara att få ner kulorna :)
Skippa torrfodret och ge blötmat till katten 
Vad äter katten för mat?
Ja han äter just nu Friskis… :S Inte jag som bestämmer maten.. Det är hans familj alla får samma så.
#4 Du borde tala om för dom att Friskies kan vara dödligt för katter, i och med att det innehåller så mycket spannmål och har en hög magnesiumhalt som kan orsaka ursinsten.
Och i och med att katter är ökenlevande djur från början så har dom dålig törstreflex och är inte så värst bra på att dricka vatten som dom ska, så det i kombination med detta dåliga foder är verkligen inte bra.
Det bästa vore om du kunde övertala dom till att ge katten blötmat som #2 föreslog. Köper dom ett av de bättre märkena som Bozita eller Mjau så får katten i sig allt han behöver; animalier och vatten.
Spannmål innehåller kolhydrater vilket leder till att katter går upp i vikt, vilket friskies är fullproppat med. (tycker ärligt talat Friskies borde byta namnt till Sjukies)
Alternativt byta över till ett bättre torrfoder om dom inte vill ge blötmat av någon konstig anledning.
Det viktiga att tänka på är att ingredienserna i maten står listad efter mängdordning. Så man vill ha så mycket animalier som möjligt i början av innehållsförteckning, och inget spannmål alls (ris, havre, korn, vete).
Friskies var nog det värsta tänkbara svaret för mig. Som #5 skrev så borde fodret bytas till något bättre illa bums! Blötmat är bra om man vill att katten ska gå ner i vikt. BARF ska visst vara ännu effektivare, säger folk, men jag antar att de inte vill syssla med det.
Mina katter har inte viktproblem och de behöver äta mycket och ofta (har Sphynx och Devon Rex) så här står Applaws torrfoder (helt utan fisk och spannmål) alltid framme och så får de Mjau blötmat varje dag.

Jag vet inte vad i hela världen Friskies har i sitt torrfoder, men jag har observerat svår tandköttsinflammation och begynnande tandlossning på två katter under 1 år (bosatta i olika hushåll), gissa vilket foder de åt..
Ska man ge torrfoder tex som i aktiveringsleksaker så rekommenderar jag Wild Cat Etosha, Carnia Lynx, Porta 21 Sensible eller Applaws kitten och chicken.
Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~