Tagit hem kattunge till Tiny 3 år. Tips?
Jag har då altså en liten tjej på 3 år, en svart bondkatt som heter Tiny.
Hon är en glad tjej, social, är gärna i fokus och hoppar upp i vem som helst knä. När jag skaffade henne så pluggade jag distans, och var i princip alltid hemma.
Då jag började jobba heltid för ett år sedan, har jag haft dåligt samvete för Tiny, då hon inte är van vid att vara så mycket ensam,
och har sedan dess funderat på en liten kisse till.
Sagt och gjort.
I fredags var jag och hämtade lilla Tess, 12 veckor, hälften norsk skogskatt.
Jag har haft lägenheten uppdelad (dvs ett sängsel mellan kök och vardagsrum/sovrum). Tiny är i sovrummet och Tess i köket, och de har fått mötas först vid stängslet, och sedan har Tiny fått komma och hälsa på Tess i köket under lördagen.
Först var det lite fräs.
På söndagen lät jag grinden vara öppen, lillen fick sig en dask av Tiny, men inget mer fräsande efter det. Har grinden stängd när jag sover. Tess har även fått besöka Tiny i sovrummet. Tiny känner sig tryggast när hon sitter lite högre upp än vad Tess gör.
I morse sprang Tiny in till Tess i köket och nosade henne rätt upp i fejjan. Inget smygande eller fräsande, utan svansen rätt upp.
Tess vill så gärna bli vän, hon blir inte rädd utan försöker gång på gång, och Tiny verkar uppenbart nyfiken och mer och mer positivt inställd.
När jag jobbar (som nu) är grinden stängd.
Hur länge behöver man skilja dem?
Jag är rädd att det ska bli fel.
Någon som har lite bra tips?
De har varsina matskålar och varsina lådor som det ser ut nu.
Jag tänker ha öppet emellan dem så fort jag kommer hem.
Men när kan man sluta stänga över natten osv?
Kommer den gamla att tappa trygghetskänslan när grinden tas bort?
Här är en bild på ett av deras möten.
Jag skulle nog bara ha satsat nu….De måste ju förr eller senare.
Jo, har också tänkt så. Vill inte hellre låta det gå för lång tid så att de blir bekväma med att ha olika rum. Läst på tips osv på djursidor, där de säger att man helst ska ha dem separerade i veckor, vilket känns väldigt märkligt för mig.
Att de gått så här bra på bara 2,5 dygn hade jag iofs aldrig hellre trott.
Lillen är extremt trygg, så det är egentligen bara den stora katten som måste vänja sig vid det nya läget.

Jag har aldrig haft mina nykomlingar separerade. Men det betyder ju inte att man släpper ihop dem och sen går hemifrån. Man msåte ju ändå ha koll. Händer det någonting på natten att det blir bråk så vaknar man. Det är inte mer med det.
En kattunge är sällan ett hot mot en vuxen, men det kan kännas läskigt i början om de inte är vana vid ungar. De har ju ett helt annat kroppsspråk. Men det brukar lösa sig ganska snabbt.
Ja, Det går framåt. Nu har den stora luktat den lilla i baken och kan till och med äta när den lilla sitter bredvid. Lite slå med tassar är det, men inget fräs eller prat, ser mer lekfullt ut.
Är det mer lekfullt kanske?
Den stora ligger på soffan, den lilla sitter under och de liksom "tassar" varandra. Den lilla verkar inte rädd utan sitter kvar, de tvättar sig lite båda två, den stora ligger ner och kan till och med visa magen.
Vad tror ni?
Kommer de kunna bli vänner?

Klart de kommer att bli vänner. De är ju halvvägs där redan:)
Ge det några dagara bara. Inte ens människor blir vänner på fem minuter, man kankse vill ta en fika och umgås lite först innan man blir bästisar:)
Jag är en sådan där hispig nybörjare verkar det som :)
Att de slår till varandra lite lätt och busigt med tassarna, är det lite hierarkipolitik möjligen? att den stora visar den lilla sin plats och ett sätt att lära känna varandra? :)

Helt normalt och deras sätt att bestämma vem som ska ligga var i rangordningen i familjen:)
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
#7 och #8 Precis, dom utforskar/leker/lär känna varandra/bestämmer rangordning. :) Så här såg det ut hos oss när vi tog hem vår bengalhona Tessla, detta var andra dagen:
Ja, för det känns inte alls hotfullt. Nu ligger den stora och sover på en stol och den lilla, 1 meter ifrån, har somnat på sitt täcke. :)
mina katter fick träffas från första sekunden och det var fräs, ,morr och elakheter i några timmar sen gick det över och idag är de vänner.
Fast jag tror att din sammanföring gick bättre än vår 
Thiah.. De rullade just runt i en boll. Dvs, den stora hoppade ner och råkade landa på den lilla. Så blir det lite oj oj oj, och sen lägger sig den stora på sängen på rygg och tittar på den lilla som sitter nedanför och bara tittar på den stora.
Hur lång tid tog det för er innan dem blev vänner?